Gå til innhold

Noen som har reist jorden rundt?

Anbefalte innlegg

Samuro:) Det er dette jeg skal og vil, jeg vil ta det med ro, så den er helt grei:) Desverre har jeg ikke 2 år til rådighet, noe jeg gjerne skulle hatt! Hvor får du 2 år fra? :dontgetit: Så jeg må forsøke å gjøre det her så fornuftig som mulig!

Mange gode tips, og endelig, en person som kan si ca. hvor mye han/hun sparer!

Ang. Asia, ja, sinnssykt mange drar dit, men det er langt mer spennende å se en kultur en ikke har sedd før, og som er veldig annerledes, enn å se Usa som er....ikke spesielt:P Kunne ikke tenkt meg noe mer kjedelig egentlig:P

Reiseruta di er forresten veldig bra:D Den kunne jeg tenkt meg :roll:

Når er det du reiser? Vel, jeg har ikke bestemt to år, men jeg er villig til å bruke alt fra 6mnd til 3 år på reisen, og jeg innser da at det mest sannsynlige dersom jeg klarer å holde prisene der jeg tror og håper, er rundt to år. Jeg har rett og slett bare bestemt meg. Har et vikariat nå som går ut i august, og så blir jeg borte til jeg må hjem. Easy as that.

Jeg forsøker da å spare 10 000 i måneden av lønna, hva hver enkelt klarer er jo forskjellig - men så regner jeg dette sammen med feriepenger og skattepenger, samt at jeg får tilbakebetalt depositumet på leiligheten :) Jeg kommer til å komme tilbake til Norge fullstendig tomhendt da, så jeg må starte livet fullstendig på nytt. Det tror jeg det er verdt ;)

Er enig i at Asia er utrolig spennende. Har lyst å prøve å få kontakt med et munkekloster og bli der en måned eller to - dét hadde vært en opplevelse det!

Drømmeruten min er som følger: Kina -> Sør-Korea -> Japan -> Nepal -> Burma -> Laos -> Thailand -> Vietnam -> Filippinene -> Malaysia -> Indonesia -> Brasil -> Argentina -> Chile -> Ecuador -> Venezuela -> Karibien:D

Veldig nysgjerrig på hvordan du kommer deg fra Indonesia til Brasil. Fly? Eller båt? Selv skal jeg prøve å få hyre på en båt fra Australia til Sør Afrika, og så derfra til Brasil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker som om 95% av alle som tar verden rundt reise drar innom Sør-øst Asia på ett eller annet tidspunkt.

Er ikke dette helt naturlig da? :)

Nja, personlig så finner man mer interressante steder enn det. Pluss at de er overfylte av backpackere. Men som dere ser på min drømmetur så har jeg også to innslag av sør-øst Asia.

Men f.eks Thailand, Indonesia og Kambodsja er jo fordelaktig plassert for et stopover på vei til Oseania.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar
Nja, personlig så finner man mer interressante steder enn det. Pluss at de er overfylte av backpackere. Men som dere ser på min drømmetur så har jeg også to innslag av sør-øst Asia.

Men f.eks Thailand, Indonesia og Kambodsja er jo fordelaktig plassert for et stopover på vei til Oseania.

Klart, men budsjett er også en viktig grunn til å velge Asia :) Men nå sporer vi kanskje litt av? ;)

Lenke til kommentar

Planlegger en tur etter endt studier. Håper jeg får muligheten. :) Har allerede vært drøye syv måneder i Australia og det ga virkelig mersmak!

Land jeg skal få med meg på denne turen er Malaysia, Kina, Indonesia, Mangolia og såklart USA. Dette er de viktigste foreløbig, blir såklart flere enn disse.

Har faktisk hørt at 5,000 kr måneden er fullt brukbart i Asia. Har ikke så mye erfaring selv. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg skulle gjerne hatt det på den måten når turen er igang. Altså at jeg tar det som det kommer, men det blir vel å ende i økonomisk katastrofe :p Men så er det så ille å skulle planlegge også. Jeg vet jo aldri om et av stedene jeg skal til kommer til å trollbinde meg. Hadde jeg da ikke planlagt reisen kunne jeg blitt så lenge jeg vil, er den planlagt blir jeg vel nesten nødt til å dra videre for å holde budsjettet og ikke sløse penger :ermm:

Jeg betalte forresten 1500 kr for en flyreise fra Shanghai ti Hong Kong i sommer. Denne ble bestillt 2 dager før avgang. Hadde jeg planagt det hadde reisen kostet rundt 400 kr :whistle:

Lenke til kommentar
Planlegger en tur etter endt studier. Håper jeg får muligheten. :) Har allerede vært drøye syv måneder i Australia og det ga virkelig mersmak!

Land jeg skal få med meg på denne turen er Malaysia, Kina, Indonesia, Mangolia og såklart USA. Dette er de viktigste foreløbig, blir såklart flere enn disse.

Har faktisk hørt at 5,000 kr måneden er fullt brukbart i Asia. Har ikke så mye erfaring selv. :)

Hadde 5.000/mnd vært mulig blir jeg ekstatisk! Skulle bare ønske det var noen her som kunne bekrefte det :p

Jeg har forresten mest lyst til å ta reisen neste år. Er så gira! Så da blir det friår fra sykepleien :ermm:

Lenke til kommentar
Hadde 5.000/mnd vært mulig blir jeg ekstatisk! Skulle bare ønske det var noen her som kunne bekrefte det :p
Det kommer jo helt ann på hvilket nivå man legger seg på. Selv hadde jeg klart å brenne av 5000 på et par dager på en dykkeresort ute på et korallrev. :cool: Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Haha, for min del kan jeg bo i telt hele turen, men jeg vil jo kunne ha råd til å bruke penger på ting som f.eks. dykking som du sier, eller leie bil, spise et par dyre middager osv :p Litt luksus må jeg ha! Og, hadde foretrukket å ha råd til rom med bad (ideelt sett) da jeg helst vil dusje hver dag :thumbup:

Lenke til kommentar
Samuro:) Det er dette jeg skal og vil, jeg vil ta det med ro, så den er helt grei:) Desverre har jeg ikke 2 år til rådighet, noe jeg gjerne skulle hatt! Hvor får du 2 år fra? :dontgetit: Så jeg må forsøke å gjøre det her så fornuftig som mulig!

Mange gode tips, og endelig, en person som kan si ca. hvor mye han/hun sparer!

Ang. Asia, ja, sinnssykt mange drar dit, men det er langt mer spennende å se en kultur en ikke har sedd før, og som er veldig annerledes, enn å se Usa som er....ikke spesielt:P Kunne ikke tenkt meg noe mer kjedelig egentlig:P

Reiseruta di er forresten veldig bra:D Den kunne jeg tenkt meg :roll:

Når er det du reiser? Vel, jeg har ikke bestemt to år, men jeg er villig til å bruke alt fra 6mnd til 3 år på reisen, og jeg innser da at det mest sannsynlige dersom jeg klarer å holde prisene der jeg tror og håper, er rundt to år. Jeg har rett og slett bare bestemt meg. Har et vikariat nå som går ut i august, og så blir jeg borte til jeg må hjem. Easy as that.

Jeg forsøker da å spare 10 000 i måneden av lønna, hva hver enkelt klarer er jo forskjellig - men så regner jeg dette sammen med feriepenger og skattepenger, samt at jeg får tilbakebetalt depositumet på leiligheten :) Jeg kommer til å komme tilbake til Norge fullstendig tomhendt da, så jeg må starte livet fullstendig på nytt. Det tror jeg det er verdt ;)

Er enig i at Asia er utrolig spennende. Har lyst å prøve å få kontakt med et munkekloster og bli der en måned eller to - dét hadde vært en opplevelse det!

Drømmeruten min er som følger: Kina -> Sør-Korea -> Japan -> Nepal -> Burma -> Laos -> Thailand -> Vietnam -> Filippinene -> Malaysia -> Indonesia -> Brasil -> Argentina -> Chile -> Ecuador -> Venezuela -> Karibien:D

Veldig nysgjerrig på hvordan du kommer deg fra Indonesia til Brasil. Fly? Eller båt? Selv skal jeg prøve å få hyre på en båt fra Australia til Sør Afrika, og så derfra til Brasil :)

Ser ut som om du har en bra plan du! Du har jo også en god økonomisk plan! Skulle ønske jeg kunne medregne depositumet mitt, men det må tilbake til bestefar :cry:

Og det å komme tomhendt hjem...Vel, kanskje man kan hospiteres hos sine foreldre over en liten "kriseperiode"?

Det her med munkekloster har jeg også tenkt over, men jeg vet ikke hvordan det er med jenter. Kan jeg eventuelt bo der slik som gutter kan? Eller må jeg til et sted hvor det er kun kvinner? Klostrene ser så fantastiske ut! Der snakker vi kulturmøte!

Akkurat det her med å komme seg fra indonesia til Brasil har jeg ikke tenkt så mye på. Men kunne kanskje dratt en svipptur innom Autralia for å benytte meg av flymulighetene der? hmmm :hmm:

Har ikke hørt om rom helt uten tilgang til dusj, det er mist én på etasjen.

Jeg mente rom med egen dusj :roll: Det hadde vel vært drømmen for ei jente, siden jeg liker å bruke lang tid. Jeg forventer ikke å ha råd til dette uansett da :p

Lenke til kommentar
Ser ut som om du har en bra plan du! Du har jo også en god økonomisk plan! Skulle ønske jeg kunne medregne depositumet mitt, men det må tilbake til bestefar :cry:

Og det å komme tomhendt hjem...Vel, kanskje man kan hospiteres hos sine foreldre over en liten "kriseperiode"?

Det her med munkekloster har jeg også tenkt over, men jeg vet ikke hvordan det er med jenter. Kan jeg eventuelt bo der slik som gutter kan? Eller må jeg til et sted hvor det er kun kvinner? Klostrene ser så fantastiske ut! Der snakker vi kulturmøte!

Akkurat det her med å komme seg fra indonesia til Brasil har jeg ikke tenkt så mye på. Men kunne kanskje dratt en svipptur innom Autralia for å benytte meg av flymulighetene der? hmmm :hmm:

Vel, tanken om turen ble født for et par måneder siden - og ettersom jeg har jobb frem til august (og må spare litt uansett), så har jeg både hatt og har all verdens tid å tenke og planlegge på :p En kan trygt si at denne turen opptar 90% av min våkne tid, så da går det gjerne til at man tenker på mange forskjellige aspekter. Sliter for tiden med å finne ut hvilket fotoapparat jeg skal kjøpe ;)

Tror jeg skal klare å få hospitere, de kan vel ikke si nei til den hjemkomne sønn (datter for din del). For øvrig visste jeg ikke du var jente før nå - gøy å høre det ikke bare er gutter som planlegger slike turer! Ulempen at jeg ikke vet noe om hvorvidt slike klostre aksepterer jenter..

Lenke til kommentar

Neineinei, jeg er jente :thumbup: Jeg har også litt inntrykk av at det er mest guttegjenger som planlegger stort rundt reiser! Kanskje jentene ikke tør, eller tyr til partyplaces som Ibiza og Kypros? :nei: Dit skal ikke pengene mine gå hvertfall!

Det er samme situasjon her, jeg begynte å leke med tanken for kort tid siden, pga. Kinaturen i sommer. Tror aldri jeg har hatt det så gøy! Og den følelsen av å oppleve verden, i stedet for å stå opp på morgenen, gå på skolen, spise middag, legge seg for så å gjenta samme rutinen, den følelsen var så god! Føler det er så viktig å se alt før jeg sitter der med mann, hus, barn og hund :p

Hmmm, kamera ja. Jeg og min samboer har et Canon Eos 450D. Veldig bra kamera, som blir utrolig mye bedre igjen om du kjøper et litt dyrere objektiv og det som hører med:) Det strekker selvfølgelig ikke til med kompaktkamera på slike turer ;) Og, hvis du kjøper med sånn undervannshus til kameraet kan du gjøre fantastiske ting under vann også!

Angående hospitering hos foreldre; de blir vel bare glade for å se litt mer av oss opptatte unge? :p Hele familien min klager hvertfall over meg og mine prioriteringer når det kommer til besøk ;)

Skal forresten prøve å finne ut av dette rundt jenter i kloster:)

Lenke til kommentar
*snip*

Godt det finnes noen jenter som deg også, tipper vektskålen veldig i den riktige retningen! Bra bruk av penger!

Har hatt et 350D selv tidligere, og vet av egen erfaring at en bruker et speilrefleks mye mindre enn et kompakt/proffkompakt, samt at folk slapper mer av om du ikke peker en svær kloss på hodet deres. Nå er riktignok ikke 450D de største kameraene, men det er litt formen som angriper også. Du kan jo se

og bildeeksempler her, og
med bildeeksempler her. Tror mange slapper mer av rundt et slikt kamera enn rundt et SLR, noe som igjen resulterer i bedre bilder. For ikke å nevne at når en backpacker over lang tid, så teller vekten og tilgjengeligheten mye. Et kamera jeg kan henge rundt halsen eller legge i jakkelomma blir fort valgt foran et SLR. Et undervannshus derimot, det frister absolutt, men de koster så sabla mye...

Hvis dere reiser sammen, bør du også sørge for å sjekke om klosteret aksepterer begge kjønn samtidig. Legg gjerne alt du finner om dette temaet inn her på tråden, alt jeg har funnet er denne artikkelen. I tillegg har jeg hørt om noen som levde med urbefolkningen i Amazonas, dette frister minst like mye.

ARGH, en verden full av muligheter - what to doooo?

:)

Endret av Samuro
Lenke til kommentar

Du har helt rett rundt dette med speilrefleks. Den er vrien å ha med seg overralt, et yndet tyveriobjekt, og ja, den kan nok skremme folk når vi vil ta bilder :dontgetit: Kanskje vi skal utgi oss for å være journalister fra Travel Channel? Kjøpe caps med logoen på og bære id-kort? :!:

450D er jo ikke enorm, men ikke akkurat liten heller. Og et megaobjektiv gjør vel ikke saken noe bedre :whistle: Undervannshus sviiiir penger ja, men skaper sinnssykt mange bra muligheter, muligens minner også! Prisen vet jeg ikke, men det er nok dyrt som du sier. Undervannshus til kompaktkamerat kan vi få for under 500'lappen derimot:)

Den GF1 som du linka til så jo flott og classy ut. Litt min stil! Bildekvaliteten ser jo bra ut også! Kan man kjøpe objektiv til denne?

Jeg tar forresten med meg kompaktkameraet mitt hvis noe risky business skal skje, eller jeg vil filme osv. Pluss at det får jo så og si plass i bh'en :thumbup:

Om jeg fikk muligheten til å bo med en stamme i Amazonas er det bare å glemme klosterdrømmen! Det hadde vært en fantastisk mulighet! Min farmor gjorde dette i Venezuela "back in the day", men vet ikke helt hvordan hun endte opp der :hmm: Maybe a tribal man? Hvordan tror du man går frem med et sånt ønske. Det er jo ikke akkurat noe man kan bestille vil jeg tro? Kanskje vi bare skal dukke opp å spørre de? hmmm....

Endret av macciato
Lenke til kommentar
Om jeg fikk muligheten til å bo med en stamme i Amazonas er det bare å glemme klosterdrømmen! Det hadde vært en fantastisk mulighet! Min farmor gjorde dette i Venezuela "back in the day", men vet ikke helt hvordan hun endte opp der :hmm: Maybe a tribal man? Hvordan tror du man går frem med et sånt ønske. Det er jo ikke akkurat noe man kan bestille vil jeg tro? Kanskje vi bare skal dukke opp å spørre de? hmmm....
Venezuela er et fantastisk land med veldig variert natur. Har reist litt rundt i landet og vi hadde en tur sørover mot Brasil. Der var vi innom en gammel missjonsstasjon, tror det var Kavanayen. Det var visst kloster der og jeg så en indianer som la seg langflat forran føtene på en som var kledt som en munk. Det var som å ha blitt transportert tilbake til tiden da de hvite først kom til Amerika og ble sett på som guder av de innfødte.

Det var også litt regnskog i området hvor jeg sprang barføtt langs en indianersti inn til en foss. Store opplevelser som man husker. Og det var helt råe veier å kjøre firehjulstrekk for å komme dit, var virkelig en utfordring ikke å bli stående fast.

Vi så et par grupper som var med på arrangerte turer dit med 4x4.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Jeg får dele min "drømme verden rundt rute" da.

Oslo -> Moskva -> Doha, Qatar -> New Delhi -> Hong Kong -> Enten Bangkok/Manila eller Tokyo -> Sydney -> Papeete, Tahiti -> Los Angeles -> Tilbake til Oslo.

Quoter meg selv her.

Noen som synes denner ruten er bra/dårlig eller har noen generelle innvendinger eller tips? :) Tenker på å dra den om ca. 2 år.

Lenke til kommentar
Oslo -> Moskva
Selve Moskva tar man lett på en helgetur. 1285,- t/r med Austrian. Om du skal se litt mer av Russland bør du for eksempel ta en lengere togreise.
-> Doha, Qatar
Har hørt det er veldig kjedelig. Jeg ville byttet til Muscat om mulig.
-> New Delhi
Spennende, men om du ikke skal reise rundt i landet er det fort gjort å få med seg høydepunktene der og i Agra i løpet av et par dager. Jeg tok det i løpet av en helg. Byen er ikke et behagelig sted å oppholde seg med påtrengende fattigdom og søppelstank. Pass på å ikke komme når det er varmt.
-> Hong Kong
-> Enten Bangkok/Manila eller Tokyo
Bangkok er spennende, billig og enkelt å være turist i. Tokyo er også spennende, men krever mer av deg. Synes egentlig det fortjener en egen tur og utbyttet kan bli begrenset om man dumper innom som sliten backpacker.
-> Sydney
Fantastisk by som alle liker. Få meg deg billige flyturer rundt i landet for det er absolutt mere å se.
-> Papeete, Tahiti
Skal være dyrt.
-> Los Angeles
Bare et digert område uten klare sentrum hvor man bare kjører og kjører. Ville byttet med San Francisco som både er mer kompakt og severdig om du enda ikke har vært der.
Lenke til kommentar
Du har helt rett rundt dette med speilrefleks. Den er vrien å ha med seg overralt, et yndet tyveriobjekt, og ja, den kan nok skremme folk når vi vil ta bilder

Nå er det de som hevder at "alt" er tyveriobjekter, og at kompaktkameraer omsettes lettere og dermed er enda større tyveriobjekter. I don't know, men jeg føler det ikke er helt riktig. Men syns det er viktig å ikke ha noe som er veldig iøynefallende, og GF1'en - selv om den ER flott - er ikke det.

Den GF1 som du linka til så jo flott og classy ut. Litt min stil! Bildekvaliteten ser jo bra ut også! Kan man kjøpe objektiv til denne?

Det kameraet leverer fantastiske bilder, og man kan kjøpe objektiver. Det baseres på en relativt ny standard (MFT / Micro Four Thirds) som betyr at det har en bildesensor lik på speilrefleks, men kameraet er mindre (og har ikke speil). Det at det er så nytt gjør at det foreløpig ikke er flust med objektiver, men du kan velge mellom en del.

Jeg tar forresten med meg kompaktkameraet mitt hvis noe risky business skal skje, eller jeg vil filme osv. Pluss at det får jo så og si plass i bh'en :thumbup:

Hva syns du om filmresultatene du får av et kompaktkamera da? Film er faktisk en av grunnene til at jeg muligens velger dette kameraet, da det har relativt god videokvalitet (som du også kan se på den siden).

Jeg aner virkelig ikke hvordan, men jeg kjenner noen som har gjort det som jeg har spurt - men enda ikke fått svar ;) Jeg poster det her om jeg finner det ut. Jeg sier nå jatakkbeggedeler jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...