Gå til innhold

Noen som har reist jorden rundt?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om det er noen her som kan fortelle meg sånn ca. hva det koster å reise "jorden rundt" på 5 mnd? Bør jeg beregne mer eller mindre enn 10.000 pr mnd?

Jeg planlegger å for det meste holde meg i Asia, hvor det er ganske billig, kanskje det blir en tur til sør-amerika også. Jeg blir ikke å dra til steder som USA, australia, europa eller noe i Afrika.

Hvordan gjør man det med visum? Må man fikse alle klare i Norge, eller kan man få seg visum for Burma, når man f.eks. er i India?

Har dere noen ellers andre gode reisetips når det gjelder en lang reise som dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg lurer på om det er noen her som kan fortelle meg sånn ca. hva det koster å reise "jorden rundt" på 5 mnd? Bør jeg beregne mer eller mindre enn 10.000 pr mnd?

Jeg planlegger å for det meste holde meg i Asia, hvor det er ganske billig, kanskje det blir en tur til sør-amerika også. Jeg blir ikke å dra til steder som USA, australia, europa eller noe i Afrika.

Hvordan gjør man det med visum? Må man fikse alle klare i Norge, eller kan man få seg visum for Burma, når man f.eks. er i India?

Har dere noen ellers andre gode reisetips når det gjelder en lang reise som dette?

Jeg har noen kompiser som er på jorda rundt reise akkurat nå, bare legg igjen spm på bloggen dems, de svarer på alle kommentarer :)http://www.jordaarundt.blogg.no/

Lenke til kommentar

Jorden rundt uten USA, Europa, Afrika eller Australia? Så... jorda rundt har blitt redusert til Asia og Sør-Amerika?

Bloggen var fæl, vanskelig å lese, og lite innholdsrik. Nok om det.

Noen visum må ordnes på forhånd. Skal selv jorden rundt i september, og jeg starter ved å reise med den Transsibirske togruta gjennom Russland, Mongolia og ender opp i Beijing. Visum til Russland er litt knotete å få tak i, og må ordnes før avreise. Du må bl.a. ha en invitasjon fra noen i Russland, f.eks. et hotell.

Jeg vil anbefale landsider.no, UDs side for reiseråd og god informasjon. Her finner du også en god liste over land Norske statsborgere ikke behøver visum til.

En god oversikt over hvilke land en trenger visum til, og hvordan en gjør det, hadde Aftenposten for en tid tilbake. Artikkelen kan du lese her.

Lykke til, og ønsker du å prate mer om turen så sitter det et menneske her i til dels samme situasjon og som planlegger å backpacke jorden rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det her var jo veldig bra tips:D Ja, den bloggen var ikke så bra. Grunnen til at jeg ikke vil til USA, Australia osv er fordi alle andre drar dit. Det er som å dra til vår egen kultur nesten. (Prøver ikke å være trangssynt nå :p) Europa tar jeg når jeg blir pensjonist. Men uansett, jeg synes det er veldig vanskelig å planlegge. Spesielt det her med hvor mye penger jeg må regne med å bruke på turen.

Hva slags budsjett har du tenkt å reise på? Og skal du lenger enn til Kina?

Jeg blir å dra til Hong Kong, men siden jeg var i Kina i sommer blir jeg å satse på sør-asia og muligens sør-amerika ;)

Dette er forresten trådstarter, jeg bruker min gamle profil:) Glemte passord på den nye :whistle:

Endret av macciato
Lenke til kommentar

Er enig i at man ikke bør kalle det en reise jorden rundt om man ikke er innom alle kontinenter.

Ellers virker det som om du ønsker å reise "utenom turistløypa" samtidig som du ikke har for mye erfaring med å reise. Det kan bli slitsomt og uforholdsmessig mye tid (og penger) kan gå til elementære praktiske gjøremål.

Lenke til kommentar

Du bør sjekke Kilroy hva en jorden rundt er:P Det er vel mest bare et begrep:) Men, erfaring med reising har jeg absolutt! Men, det jeg ikke har erfaring med er jo å reise gjennom mange land i sammenheng. Det er her spørsmålene mine ligger:) Generelle praktiske spm. har jeg kontroll på :yes:

Lenke til kommentar
Du bør sjekke Kilroy hva en jorden rundt er:P
Det er et selskap som prøver å selge gi mest mulig imponerende omtale til et så enkelt produkt som mulig. Jeg vil ikke bruke dem for autoritære definisjoner. De selger jo Oslo - Reykjavik - New York - Cairo - Praha - Oslo som ikke engang går en "hel runde" som en tur "verden rundt". Da er det faktisk mer dekkende å fly opp til Nordpolen og gå en tur rundt polpunktet.
Lenke til kommentar
Det her var jo veldig bra tips:D Ja, den bloggen var ikke så bra. Grunnen til at jeg ikke vil til USA, Australia osv er fordi alle andre drar dit. Det er som å dra til vår egen kultur nesten. (Prøver ikke å være trangssynt nå :p) Europa tar jeg når jeg blir pensjonist. Men uansett, jeg synes det er veldig vanskelig å planlegge. Spesielt det her med hvor mye penger jeg må regne med å bruke på turen.

Hva slags budsjett har du tenkt å reise på? Og skal du lenger enn til Kina?

Jeg blir å dra til Hong Kong, men siden jeg var i Kina i sommer blir jeg å satse på sør-asia og muligens sør-amerika ;)

Dette er forresten trådstarter, jeg bruker min gamle profil:) Glemte passord på den nye :whistle:

Vel, Asia er jo også et "alle drar dit"-mål da, ofte i enda større grad enn USA fordi det er så utrolig billig. Hvis du vil oppleve noe virkelig eksepsjonelt tror jeg du må ta ryggsekken fatt og bevege deg sakte og rolig gjennom et land, lære deg språket og kulturen, bli kjent med lokalbefolkning - og drite i "fullfartferien" (ikke at jeg beskylder deg for noe her).

Jeg kommer til å spare opp slik at jeg har rundt 150 000, og jeg kommer til å ta drastiske tiltak for å gjøre turen så rimelig som mulig (og vare så lenge som mulig). Haike, gå, trainhoppe, toge, busse - hva enn det er som er rimelig. I tillegg kommer jeg til å leite etter midlertidige jobber evt jobb for mat/losjii så ofte jeg kan.

Ruta vår, i grove trekk, er Russland-Mongolia-Kina-Nepal-India-Bangladesh-Burma-Thailand-Laos-Vietnam-Malaysia-Indonesia og til slutt Australia. Deretter over til Sør-Afrika med (forhåpentligvis) hyre på en seilbåt, hvor vi så må tilbringe rundt 4 måneder for å komme oss videre til Sør-Amerika. Derfra går turen nokså direkte fra Brasil til Alaska :p

Som du kanskje skjønner, så kommer vi sannsynligvis ikke helt til Alaska, da penger blir brukt opp - og tid flyr - men klarer vi dette på 2 år så har vi hatt ok med tid i hvert land samt fått oppleve helt fantastiske ting.

Mitt tips; kjøp enveisbillett, legg av nok penger til returbillett på en egen konto, spar så mye du kan i forkant - og reis hjem når du må :)

Lenke til kommentar

Samuro:) Det er dette jeg skal og vil, jeg vil ta det med ro, så den er helt grei:) Desverre har jeg ikke 2 år til rådighet, noe jeg gjerne skulle hatt! Hvor får du 2 år fra? :dontgetit: Så jeg må forsøke å gjøre det her så fornuftig som mulig!

Mange gode tips, og endelig, en person som kan si ca. hvor mye han/hun sparer!

Ang. Asia, ja, sinnssykt mange drar dit, men det er langt mer spennende å se en kultur en ikke har sedd før, og som er veldig annerledes, enn å se Usa som er....ikke spesielt:P Kunne ikke tenkt meg noe mer kjedelig egentlig:P

Reiseruta di er forresten veldig bra:D Den kunne jeg tenkt meg :roll:

Lenke til kommentar

Sitter å planlegger selv.

Det jeg har hørt er att man regner ca 10 000kr per måned i Asia, afrika og sør amerika og 20 000kr europa, australia og nord amerika. Dette er jo veldig grovt, men er ett ca utgangspunkt i allefall. 

Jeg og en kompiss skal reise jorden rundt i 6 måneder til neste år, vi sattser på å spare opp 150 000kr hver.

Men vi har tenkt oss til asia - oceanaia (australia, new zeland og fiji) - afrika - usa - kanskje litt i europa

Vi kommer til å bestille gjennom kilroy og kjøpe endel av de turene som de har der. 

edit: fant dette på kilroy

Et generelt backpackerbudsjett per dag inkluderer enkel overnatting, lokal transport, mat, mindre inntak av lokale drikkevarer og diverse småting.

Asia (gjelder de mindre utviklede landene som for eksempel Thailand og Kina):

150-250 kr. per dag

Australia, New Zealand og Stillehavsøyene:

300-400 kr. per dag

USA, Canada og Karibien:

400-600 kr. per dag.

Latin-Amerika (Chile og Argentina er litt dyrere):

200-300 kr. per dag.

Endret av Andre88no
Lenke til kommentar

Helt enig! Man sparer mye penger på å droppe Europa tror jeg:) Man kan jo uansett veldig lett ta seg dit i påske, jul, høstferie o.l, og ikke minst når pensjonisttilværelsen er kommet :cool:

Mchansern: Veldig bra reiserute forresten! Er det bare drømmeruten? Eller skal du realisere drømmen?

Drømmeruten min er som følger: Kina -> Sør-Korea -> Japan -> Nepal -> Burma -> Laos -> Thailand -> Vietnam -> Filippinene -> Malaysia -> Indonesia -> Brasil -> Argentina -> Chile -> Ecuador -> Venezuela -> Karibien:D

Nå ser jeg at jeg må dele denne reisen i 2 deler :cry: Det her går jo ikke an! Pluss, dette er bare "utkast", må selvfølgelig se mer!

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe om hvor mye du kommer til å bruke uansett, og tilnærmet umulig uten å vite stort om hvordan du har planlagt å reise; hvor lenge skal du være på hvert sted, hva slags transportmidler du vil benytte deg av etc.

Det er klart Europa er svindyrt om man skal fly mellom byer og oppholde seg noen dager på hvert sted på et dyrt hotell. På den annen side kan du leie et rom i Berlin til nesten ingen penger hvis du blir en stund, og med ølprisene der nede er du på god vei til å bli alkoholiker før du får spart opp til en pils i Norge – mat er jo også tilnærmet gratis der når man er vant til norske priser.

10k i måneden høres jo ut som et greit estimat i billige områder, så lenge en ikke ender opp med mange dyre flybilletter – da ryker budsjettet rimelig fort.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg opplever. Det er utrolig vanskelig å planlegge reisen, men samtidig så må jeg nesten gjøre det for å få et prisestimat:) Som sagt blir det hverken Europa, USA eller Australia, så jeg holder meg unna "pengeslukere" :thumbup:

Når det kommer til transportmidler satser jeg på tog og buss så langt det lar seg gjøre, men en flytur i ny og ne skal ikke nektes for :roll: På tidligere backpackingreiser har jeg aldri satset på høyere kvalitet på overnatting enn hostel. Der er det billig, og som oftest veldig gode sjanser for at man møter andre backpackere:)

Lenke til kommentar
Fly trenger ikke være dyrt. Det finnes lavprisselskaper i de fleste områder. I Asia har jeg flydd endel med AirAsia for ca. 100 NOK per strekning. De var så billige at jeg booket et par alternative reiseruter, bare i tilfelle. Et helt ypperlig flyselskap.

Godt poeng – jeg tenkte nok mer på de som har som policy at reisen ikke skal planlegges mer enn et par dager om gangen, og dermed alltid ender opp med de dyreste flybillettene. Overraskende mange backpackere jeg har støtt på har hatt denne holdningen, selv om de ellers har vært oppsatt på å skulle holde kostnadene nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...