Gå til innhold

BK: ensomt ørkentre


dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker det første bilde bedre enn nr. 2. Det siste ble litt for blast, synes jeg.

 

Det jeg synes trekker ned her, er selve komposisjonen. Treet og sanden slåss om min oppmerksomhet. Samtidig så blir horisonten med himmel forstyrrende.

 

Det er flere muligheter som du kunne ha vurdert når du tok bildet. Fått horisonten til krysse roten av treet, f.eks. Eller valgt et annet ståsted slik at bildet kun hadde inneholdt sandduner og treet.

 

Bevegelsen i bladene synes jeg ikke gjorde noe; det er er med å skape litt liv i bildet.

Lenke til kommentar

Begge syns jeg egentlig er fine bilder, men jeg undres på exif (da jeg har webleser som ikke får fram dette)

pga jeg tenker at der med sola som antakeligvis er ganske høyt på himmelen, kunne du hatt såpass kort lukker at du hadde fryst bevegelsene , uten at dette hadde gått ut over hverken ISO eller blender om du ikke atr bilder i manuell modus. Hvilket kamera/objektiv har du?

Lenke til kommentar
Jeg liker det første bilde bedre enn nr. 2. Det siste ble litt for blast, synes jeg.

 

Det jeg synes trekker ned her, er selve komposisjonen. Treet og sanden slåss om min oppmerksomhet. Samtidig så blir horisonten med himmel forstyrrende.

 

Det er flere muligheter som du kunne ha vurdert når du tok bildet. Fått horisonten til krysse roten av treet, f.eks. Eller valgt et annet ståsted slik at bildet kun hadde inneholdt sandduner og treet.

 

Bevegelsen i bladene synes jeg ikke gjorde noe; det er er med å skape litt liv i bildet.

 

Forstår hva du sier om horisonten. Alternativet hadde vært å få horisonten til å krysse roten av treet. Kun sandyner og treet hadde ikke vært vanskelig tror jeg, etter slik jeg husker det :)

Lenke til kommentar
Begge syns jeg egentlig er fine bilder, men jeg undres på exif (da jeg har webleser som ikke får fram dette)

pga jeg tenker at der med sola som antakeligvis er ganske høyt på himmelen, kunne du hatt såpass kort lukker at du hadde fryst bevegelsene , uten at dette hadde gått ut over hverken ISO eller blender om du ikke atr bilder i manuell modus. Hvilket kamera/objektiv har du?

 

hei :)

 

sola var veldig lavt på himmelen, så måtte bli såpass lang lukkertid ved iso 100 og blender f/8. Kunne jo økt iso verdien, men det ønsker jeg ikke med det utstyret jeg har nå(fujifilm s6500fd)

Lenke til kommentar
Aah, me like, almost ;)

 

Syns du har kommet for tett inn på motivet, og skulle gjerne likt å se mer av linjen som går ut i venstre bildekant. Bildet er også litt mørkt, også det med fill light.

 

Ser for meg lang lukker på alt annet enn treet med mer luft så ville dette bildet blir veldig bra etter min mening.

 

 

Ser greia med at det kanskje er litt for tett innpå, har tenkt tanken selv faktisk

Bilde er vell kanskje fortsatt litt mørkt, men det var så "mørkt" det var. Har jo allerede økt eksponeringa litt, men skader vell kanskje ikke å øke den litt til!?:)

Lenke til kommentar

Ikke alt kan gjøres i PS, hadde du ventet litt lengre hadde du fått mindre lys (om dette var solnedgang) og derfor mindre ekontrastaster, og lettere å eksponere rett. Da ville treet allikevell vært uskarpt, men ved lengre avstand og litt fingernem photoshopping kunne du fått en "latere" bilde med et mer behagelig lys.

 

Tror også jeg ville vurdert å fått busken under horrisonten.

Lenke til kommentar
kanskje litt synd at treet var i bevegelse under eksponeringa?(blåste mye)

 

Jeg leser at du har benyttet F/8 og ISO 100, og at dette har gitt deg ganske lang lukkertid. Jeg ser for meg at du kunne benyttet betydelig større blender og akseptert uskarp bakgrunn. Alternativt kunne du benyttet en enda mindre blender og lenger lukkertid så du hadde fått motion blur på hele treet. Slik det er nå kan det synes noe ubevisst.

 

Jeg er ikke enig med dem som ville hatt treet lenger borte. Selv ville jeg kanskje latt treet fylle enda litt mer av bildeflaten, men kanskje benyttet mer vidvinkel og dermed gått betydelig nærmere. Det ville i tillegg gitt deg tilgang på større blender uten at det hadde hatt noen dramatisk effekt på dybdeskarpheten.

 

Videre ville jeg eksperimentert litt med grønn-gamma for å få treet litt "friskere", samt muligens tøyd kontrasten i sanddynene litt slik at du får tydeligere frem at sola står lavt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...