Gå til innhold

Deffekte del, i en selvbygd PC.

Anbefalte innlegg

jeg var ikke sikker på om jeg skulle påste det på juss formuet eller data forumet, men den havna her.

Uansett, saken er det at jeg kjøpte en PC, fulgte manualen etter punkt og prikke, og da jeg skulle omsider skru den på så funket den, ikke. Nå har jeg i flere dager testet ut alle delene mine, prøvd alt jeg kan for å den skal funke, men den bare rett og slett funker ikke.

Etter en del tester og sånt kom jeg frem til at hovedkortet mitt er deffekt.

Da lurer jeg på..hvordan vil dette bli en garanti/reklamasjons sak?

Det vil jo være veldig lett for butikken og si at det var jeg som gjorde den deffekt, og selfølgelig vil dem jo prøve seg på det først.

men hvordan skal jeg bevise at jeg ikke foresaket det, men at den var slik da jeg fikk den? Den har aldri funket i den ene uken jeg har hatt den.

noen som kan noe om kjøpsloven for småelektronikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hht forbrukerkjøpsloven (fkjl, http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map004) §18 2. ledd skal en mangel som viser seg innen 6 måneder fra levering formodes å ha eksistert ved levering. Det er derfor ikke du som må bevise noe som helst, men nettbutikken må eventuelt bevise at du ødela kortet.

Du kan reklamere etter fkjl. §27, eller eventuelt bruke angreretten etter angrerettloven.

(Forskjellen er at ved reklamasjon sender de deg sannsynligvis nytt hovedkort og betaler porto også for retur av det defektet kortet (husk kvittering for porto!), mens etter angrerettloven har du krav på penger tilbake, men må dekke returporto selv).

Det mest nærliggende er reklamasjon, ta kontakt med Komplett så ordner det seg. Min erfaring er at de er raske med sånt.

EDIT: Rett kategori vil forresten være forumet for forbrukerrett.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Butikken du kjøpte fra finner lett ut hva som har skjedd. Jeg har mottatt totalt 3 defekte hovedkort og har fått både nytt og pengene tilbake uten spørsmål.

Litt OT men jeg fatter ikke at det er mulig, jeg har montert 4-500 maskiner og _EN- gang har jeg opplevd at hovedkortet var defekt, og jeg misstenker at det var min feil.

Lenke til kommentar
Butikken du kjøpte fra finner lett ut hva som har skjedd. Jeg har mottatt totalt 3 defekte hovedkort og har fått både nytt og pengene tilbake uten spørsmål.

Litt OT men jeg fatter ikke at det er mulig, jeg har montert 4-500 maskiner og _EN- gang har jeg opplevd at hovedkortet var defekt, og jeg misstenker at det var min feil.

Vel, tror det var et defekt parti de hadde. Jeg kjøpte ett til mitt nye PC-oppsett. Det var fram og tilbake med hovedkortet, ingen fungerte, så det endte med at jeg solgte de andre delene, og fikk pengene tilbake for hovedkortet.

Jeg ble skikkelig overrasket og skuffa selv for å si det sånn.

Endret av RudolfVanHal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...