Skribenten_ Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 jeg var ikke sikker på om jeg skulle påste det på juss formuet eller data forumet, men den havna her. Uansett, saken er det at jeg kjøpte en PC, fulgte manualen etter punkt og prikke, og da jeg skulle omsider skru den på så funket den, ikke. Nå har jeg i flere dager testet ut alle delene mine, prøvd alt jeg kan for å den skal funke, men den bare rett og slett funker ikke. Etter en del tester og sånt kom jeg frem til at hovedkortet mitt er deffekt. Da lurer jeg på..hvordan vil dette bli en garanti/reklamasjons sak? Det vil jo være veldig lett for butikken og si at det var jeg som gjorde den deffekt, og selfølgelig vil dem jo prøve seg på det først. men hvordan skal jeg bevise at jeg ikke foresaket det, men at den var slik da jeg fikk den? Den har aldri funket i den ene uken jeg har hatt den. noen som kan noe om kjøpsloven for småelektronikk? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Snakk med nettbutikken du kjøpte HK i, problem solved. (eller slik pleier det å være hvertfall) Endret 24. januar 2010 av Benny Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Og hvis det ikke skal være garanti sak må vell butikken/verkstedet bevise at det ikke er selvpåført skade? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Varen var DOA så vanlig standard er å få tilsendt et nytt ett. Har ikke vært borti butikker som setter seg på bakbena for slike ting. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Tror dere det er så lett som å bare si, hei denne funker ikke, kan jeg få en ny en? Hvor i norsk lov står det? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Det skal være så lett, ja. Hvis noe ikke funker skal du jo få en ny, fungerende vare. F.eks. http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...pic=reklamasjon Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) I hht forbrukerkjøpsloven (fkjl, http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map004) §18 2. ledd skal en mangel som viser seg innen 6 måneder fra levering formodes å ha eksistert ved levering. Det er derfor ikke du som må bevise noe som helst, men nettbutikken må eventuelt bevise at du ødela kortet. Du kan reklamere etter fkjl. §27, eller eventuelt bruke angreretten etter angrerettloven. (Forskjellen er at ved reklamasjon sender de deg sannsynligvis nytt hovedkort og betaler porto også for retur av det defektet kortet (husk kvittering for porto!), mens etter angrerettloven har du krav på penger tilbake, men må dekke returporto selv). Det mest nærliggende er reklamasjon, ta kontakt med Komplett så ordner det seg. Min erfaring er at de er raske med sånt. EDIT: Rett kategori vil forresten være forumet for forbrukerrett. Endret 24. januar 2010 av klilleng Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 jeg har fått bytta mitt hovedkort på selbygd pc før. Det funka i noen måndter føre det gikk i stykker, så det var rektig nok ikke helt defekt når jeg fikk det. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Tråden omhandler forbrukerretslige problemstillinger og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Forbrukerrett, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
RudolfVanHal Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Butikken du kjøpte fra finner lett ut hva som har skjedd. Jeg har mottatt totalt 3 defekte hovedkort og har fått både nytt og pengene tilbake uten spørsmål. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Butikken du kjøpte fra finner lett ut hva som har skjedd. Jeg har mottatt totalt 3 defekte hovedkort og har fått både nytt og pengene tilbake uten spørsmål. Litt OT men jeg fatter ikke at det er mulig, jeg har montert 4-500 maskiner og _EN- gang har jeg opplevd at hovedkortet var defekt, og jeg misstenker at det var min feil. Lenke til kommentar
RudolfVanHal Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Butikken du kjøpte fra finner lett ut hva som har skjedd. Jeg har mottatt totalt 3 defekte hovedkort og har fått både nytt og pengene tilbake uten spørsmål. Litt OT men jeg fatter ikke at det er mulig, jeg har montert 4-500 maskiner og _EN- gang har jeg opplevd at hovedkortet var defekt, og jeg misstenker at det var min feil. Vel, tror det var et defekt parti de hadde. Jeg kjøpte ett til mitt nye PC-oppsett. Det var fram og tilbake med hovedkortet, ingen fungerte, så det endte med at jeg solgte de andre delene, og fikk pengene tilbake for hovedkortet. Jeg ble skikkelig overrasket og skuffa selv for å si det sånn. Endret 31. januar 2010 av RudolfVanHal Lenke til kommentar
pederaaas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Etter en del tester og sånt kom jeg frem til at hovedkortet mitt er deffekt. Hvordan kom du fram til dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå