Gibos Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Var på tur da jeg oppdaget en del støv i søkeren på kamera. "Lur" som jeg var tok jeg en slik pusseklut for linser og tørket av den matteplaten over speilet (som forøvrig kunne flyttes litt på) Resultet ble jo som de fleste vet her inne, enda værre enn det det var. Så langt brydde jeg meg egentlig ikke så veldig, bildene var like rene så jeg antok at det kun var støv på den matteplaten og speilet. Når jeg omsider kommer i nærheten av internett hvor jeg kunne lese litt om tema skjønner jeg jo at jeg har utført en dødssynd med kamera. På den matteplaten er det mulig å se en svak stripe når man holder den opp mot godt lys + litt støv. Dere trenger ikke si at dette var dustete gjort for det skjønner jeg :/, men kan jeg ha forårsaket noen skader som har betydning for bildekvaliteten? Eventuelt hva bør jeg gjøre nå? Endret 24. januar 2010 av Gibos Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 men kan jeg ha forårsaket noen skader som har betydning for bildekvaliteten? Eventuelt hva bør jeg gjøre nå? Ingen fare for bildekvaliteten. Blåsebelg hvis du vil flytte på støvet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Eventuelle støvkorn, flekker og/eller riper på speilet synes kun i søkeren og ikke på bilder. Speilet vippes jo som kjent opp og ut av veien i det bildet tas, så lyset kommer rett inn på sensoren og ikke opp på mattskiven via speilet. Så - ingen fare. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Uten at dette er noe jeg har greie på så tenker jeg med en gang at det er mulig det kan spille inn på autofokus? Sikkert noen med den nødvendige kunnskapen som kan forklare om det har noe å si? Lenke til kommentar
Itw Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Fikk ikke med meg noe om vilket kamera du hadde, men hadde samme problemet her tiligere og irriterte meg grønn over støvet på matt-skiven. Etter og ha forhørt meg her inne, og mest fikk svar fra "og herregud røre inni kamraet er jo galskap folk" så tittet jeg litt på youtube og fant ut at skifte av platen var greiest. Bestilte ny og small inn gjort på 1min, men da jeg fikk ut den gammle var jo den dødslett og rense er jo bare plast, fin liten kost og vips så var den like ren som den nye... Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Fikk ikke med meg noe om vilket kamera du hadde, men hadde samme problemet her tiligere og irriterte meg grønn over støvet på matt-skiven. Etter og ha forhørt meg her inne, og mest fikk svar fra "og herregud røre inni kamraet er jo galskap folk" så tittet jeg litt på youtube og fant ut at skifte av platen var greiest. Bestilte ny og small inn gjort på 1min, men da jeg fikk ut den gammle var jo den dødslett og rense er jo bare plast, fin liten kost og vips så var den like ren som den nye... I hovedsak var det vel autofokus funksjon jeg var litt engstelig for siden de punktene sitter i området på den platen. I alle fall ser de slik ut. Er en Canon 50D, mulig jeg også bør skifte platen siden det ser ut til å ha fått seg en svak ripe. Får skrive denne episoden på nybegynner tabbelista Nå kan jeg i alle fall sove litt roligere, liksom litt surt å herpe et nytt kamera. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Om du bytter mattskive så anbefaler jeg at du bytter til EF-D mattskive, du finner den blant annet her. Denne er enormt mye bedre enn den som følger med (EF-A). Det blir lettere å se når ting er i fokus ved manuell fokusering samt at den har horisontale og vertikale hjelpelinjer som hjelp ved komposisjon av billedutsnittet. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Om du bytter mattskive så anbefaler jeg at du bytter til EF-D mattskive, du finner den blant annet her. Denne er enormt mye bedre enn den som følger med (EF-A). Det blir lettere å se når ting er i fokus ved manuell fokusering samt at den har horisontale og vertikale hjelpelinjer som hjelp ved komposisjon av billedutsnittet. Takk for tipset Spook, takk til dere andre også. Youtube har gitt meg en grei innføring i matteskive Endret 24. januar 2010 av Gibos Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 ..Men hvis du har mye fastoptikk med stor blender, liker å skyte på full åpning, fokuserer manuelt, og ikke har så mye med største blender mindre enn f/2.8, så anbefales EF-S - super matte. Denne mattskiven gjør søkeren en del mørkere, men du får mye mer kontroll på fokus, spesielt på fastoptikk med blender større enn f/2.8... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå