Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

deriver denne funksjonen? test imorgen!

Anbefalte innlegg

her er funksjonen. deriver f(x)=X/(2x+3)^2 fasitten er -2x+3/(2x+3)^3

jerg bruker skjerne regelen og bråkrelgelen : f'(x)= 1*(2x+3)^2-4x(2x+3)/(2x+3)^4 = (2x+3)^2-(4x+2x+3)

= (2x+3)-2x+3/(2x+3)^3 her sitter jeg fast hvet ikke hva jeg skal gjøre videre!!!!!

testen er i morgen så det haster med svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jerg bruker skjerne regelen og bråkrelgelen : f'(x)= 1*(2x+3)^2-4x(2x+3)/(2x+3)^4

Det er ikkje so mykje bråk med brøkregelen at du treng gje den eit nytt namn. Heller ikkje veldig nødvendig med stor skrift, me klarer fint å lese teksten med normal storleik. Men til saka:

Som du ser har eg ikkje sitert heile reknestykket ditt, og grunnen til det er at du gjorde noko feil i neste steg. Den delen eg har sitert over er korrekt – eg skriv den opp på ny:

mimetex.cgi?f^\prime(x)=\frac{1\times(2x+3)^2-4x(2x+3)}{(2x+3)^4}.

Du ser at teljaren består av to ledd – mimetex.cgi?-4x(2x+3) – og at desse ledda har ein felles faktor – mimetex.cgi?(2x+3). Du kan då faktorisere ut denne felles faktoren:

chart?cht=tx&chl=(2x+3)^2-4x(2x+3) = (2x-3)\left[(2x+3) +4x\right].

Skriv opp brøken på ny:

chart?cht=tx&chl=f^\prime(x)=\frac{(2x+3)\left[(2x+3) +4x\right]}{(2x+3)^4}.

Du ser at du kan stryke (2x+3) frå teljaren:

chart?cht=tx&chl=f^\prime(x)=\frac{\cancel{(2x-3)}\left[(2x+3) +4x\right]}{\cancel{(2x+3)}(2x+3)^3}=\frac{(2x+3)-4x}{(2x+3)^3}=\frac{-2x+3}{(2x+3)^3}.

Er klar over at det er for seint i høve til prøven din, men det var kanskje til hjelp for å forstå kor løysinga kjem frå.

Lenke til kommentar

takk for svaret. men prøven ble utsatt til imorgen så dette hjelper ganske stort. når ser eg probleme altså siden felles faktoren er (2x-3) så stryker du det bort fra begge leddene i telleren og da har du igjen (2x-3)-4x/(2x-3)^3 så trekker du sammen og ferdig. du reddet meg der. trenger hjelp med andre ting også men orker ikke å skrive akkurat nå, får vel gjøre det i morra.

men jeg si du forklarte det veldig forståelig og tusentakk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...