cjako Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg bare lurer på om det koster noe å bruke GPS'en på min HTC Hero? Må den koble seg opp til mobilnettet eller er det et helt eget system for satelittsignaler? Lenke til kommentar
groms91 Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 skal ikke koste noe å bruke GPS, det eneste som koster noe ved GPS er å laste ned nye kart som du må betale for, disse laster man som regel ned gjennom pc'en i tilegg... Lenke til kommentar
cjako Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 så man må ikke bruke 3G nettet eller noe sånt for å bruke det? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Spørs helt hva du bruker den til. Hvilke programmer skal du bruke i lag med gps? A-GPS koster litt å bruke. Pass på at den i så fall er slått av. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 (...) A-GPS koster litt å bruke. Pass på at den i så fall er slått av. Hvorfor? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 (...) A-GPS koster litt å bruke. Pass på at den i så fall er slått av. Hvorfor? Fordi A-gps bruker mobilnettet, som da koster noe å bruke. Det utgjør ikke mye om man er i Norge forutsatt at man ikke laster ned kartverket as you go, men har kartpakkene ferdig installert. Vanlig GPS bruk koster ingenting, ettersom det kun nyttegjør seg av satelitter - ikke mobilnettet. A-gps er det en fordel å slå av spesielt om man er i utlandet, da datatrafikk i utlandet ofte er dyrt. (Varierer veldig fra land til land) Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 skal ikke koste noe å bruke GPS, det eneste som koster noe ved GPS er å laste ned nye kart som du må betale for, disse laster man som regel ned gjennom pc'en i tilegg... Ikke med Nokia ovi map, 100% gratis Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 Er nok en del GPSer man kan koble opp mot mobil for å så bruke funksjoner som krever mobilnett, men å bare kjøre etter kart som er lagret på GPSèn koster ikke noe. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 skal ikke koste noe å bruke GPS, det eneste som koster noe ved GPS er å laste ned nye kart som du må betale for, disse laster man som regel ned gjennom pc'en i tilegg... Ikke med Nokia ovi map, 100% gratis Det stemmer, men flere Nokia telefoner bruker også A-gps og diverse ekstra funksjoner som nyttegjør seg av mobilnettet. F.eks Michelin Guiden og Utelivsguider, som da koster deg penger i form av datatrafikk via mobilnettet. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 Man har også muligheten til å slå av A-GPS'n. Og når man gjør dette er alt 100% kostnadsfritt Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 Man har også muligheten til å slå av A-GPS'n. Og når man gjør dette er alt 100% kostnadsfritt Oh yes. Thank heaven for Ovi Maps Lenke til kommentar
cjako Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 mens vi er i gang.. er det noen som har et gps-program for å bruke i utmark? Kan enten være gratis eller ikke.. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 mens vi er i gang.. er det noen som har et gps-program for å bruke i utmark? Kan enten være gratis eller ikke.. Garmin kom nettopp med en bil-navigasjon som har muligheter for båt og villmarksbruk om jeg ikke leste feil. Ikke gratis, men er vel ikke så halvgal pris på den. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 28. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2010 mens vi er i gang.. er det noen som har et gps-program for å bruke i utmark? Kan enten være gratis eller ikke.. Dette lurer jeg også på, hadde vært greit å kunne ta med iPhone på tur i marka og hele tiden vite hvor man er, kunne finne nærmeste stier/veier på kartet osv. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2010 TS sitt spørsmål kan besvares enkelt: Å finne ut hvor du er(GPS) = gratis Å vise hvor du er på kart = Koster datatrafikk. Om det koster penger kommer an på ditt abonnement på mobilen/internett Overse sistnevnte hvis kartene er lagret på forhånd. Lenke til kommentar
mariust Skrevet 6. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2010 Det finnes et program som heter Viewranger som har hele kartserien i Norge (1:50000) på et ganske bra program. du velet selv hvor stort område du vil laaste ned for, og betaler deretter. Selv synes jeg ikke dette var noen upris for det område jeg har behov for. Kjøpte for 350 kr tror jeg det var ( nedlasting) men kan også få på minnekort. Programmet er brukbart, kanskje litt knotete menyer, men inneholder mange bra funksjoner. Dessvere er dette kun for s60 telefoner. Jeg kjøpte hos lommekjent.no Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 27. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2010 hva er forskjellen på a-gps og vanlig GPS. Skjønte jeg at a-gps bruker mobilnett, mens vanlig GPS kobler seg til Satelitter, osv. men mobilen min Nokia e66 har a-gps, altså når jeg tar på gps koster det penger. Har jeg da muligheten å slå av dette systemet, og bruke vanlig GPS? hvis ja, hvorfor har de overhode valgt å ha med to alternativer, der den ene er kostnadfrit, og smartere å bruke. Forresten, hvis svaret er ja? Hvor slår jeg av a-gps? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2010 så man må ikke bruke 3G nettet eller noe sånt for å bruke det? Fikk meg en liten overrakelse i dag jeg, da jeg hadde brukt 800kr på min iPhone fordi jeg hadde brukt GPS'n på et par turer. Da jeg hadde abonnement passet jeg på at alt var avskrudd så den ikke skulle "sveve" og bruke...men nå hadde visst Stedtjenester stått PÅ , ellers bruker jeg telefonen så lite, bare få kroner hver måned, så dette var irriterendes. Jeg surfer med den når jeg er hjemme, på mitt trådløse, og laster ned det jeg trenger gratis da. Men nå skal alt være slått av, ergerlig når det skjer. RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå