Gå til innhold

stygg bug i ubuntu 9.10

Mr.M

Anbefalte innlegg

Fungerer ikke å opprette bruker/koble seg til internett med DSL/PPPOE, hvilket jeg erfarte i dag med 9.10

Er diverse tråder der ute om bug'n

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/n...ger/+bug/438771

http://blogs.gnome.org/happyaron/2009/11/2...on-ubuntu-9-10/

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/n...ger/+bug/432205

Har heldigvis 9.04 liggende så jeg får legge inn den igjen..

Hvordan er det i heletatt mulig at slikt ikke blir oppdaget før release? "internett" er helt essensiellt. Man kan leve med andre typer bug, men nett må man bare ha for å si det sånn.

En ting jeg stusser over er hvorfor de ikke umiddelbart retter opp den 9.10 versjon som ligger ute (har visstnok kommet en separat fix) slik at folk ikke fortsetter å laste ned noe som ikke fungerer?

Eller er "reglene" så strenge at man ikke kan gjøre noe med problemet før i neste versjon 10.04 LTS april/mai måned?

Synd det går to skritt frem og ett tilbake :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dog patchen må lastes ned i ettertid, det lanserte installasjonsbildet endres ikke før neste versjon kommer ut.

Men hvis du har behov for å ringe opp via maskinen din, hvorfor tar du ikke en telefon til ISP-en din og får et DSL-modem som ringer opp og holder forbindelsen for deg?

Lenke til kommentar
hvorfor tar du ikke en telefon til ISP-en din og får et DSL-modem som ringer opp og holder forbindelsen for deg?

Jeg har prøvd å få nytt modem for en tid tilbake, men av andre grunner enn dette issuet med Ubuntu. (får å få innebygd trådløs router)

ISP er telenor/online.no og de gir forøvrig ikke ut nytt medmindre man bestiller/oppgraderer hastigheten. (mitt modem er et 8 år gammelt Alcatel Speed Touch som jeg fikk ved tegning av abo. og som fortsatt fungerer ok)

Men bare "for the record", et nytt modem fra Telenor ville ikke støtt på samme issuet med 9.10 fordi disse ikke bruker pppoe-protokoll lengre, eller hva det heter?

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Men bare "for the record", et nytt modem fra Telenor ville ikke støtt på samme issuet med 9.10 fordi disse ikke bruker pppoe-protokoll lengre, eller hva det heter?

Nei, men modemet har en innebygd router som tar for seg autentiseringen.

Kjøp deg en router til noen hundrelapper, så vil du også omgå problemet.

Lenke til kommentar
hvorfor tar du ikke en telefon til ISP-en din og får et DSL-modem som ringer opp og holder forbindelsen for deg?

Jeg har prøvd å få nytt modem for en tid tilbake, men av andre grunner enn dette issuet med Ubuntu. (får å få innebygd trådløs router)

ISP er telenor/online.no og de gir forøvrig ikke ut nytt medmindre man bestiller/oppgraderer hastigheten. (mitt modem er et 8 år gammelt Alcatel Speed Touch som jeg fikk ved tegning av abo. og som fortsatt fungerer ok)

Joda, de bruker fremdeles pppoe, men nå gjør modemet jobben for deg. Altså du trenger kun å forholde deg til DHCP så fikser modemet resten :)

Lenke til kommentar
Joda, de bruker fremdeles pppoe, men nå gjør modemet jobben for deg. Altså du trenger kun å forholde deg til DHCP så fikser modemet resten :)

Jo, men det er bare gamle kunder og eventuell nye kunder på gammelt utstyr som har eller får PPPoE.

Lenke til kommentar
Ikke riktig, men forskjellen er, som jeg har sagt tidligere, at Telenor setter det opp for deg i routeren. Autentisering med PPPoE er der fremdeles.

Nei, de faser ut PPPoE.

På det nye utstyret som brukes i dag så tildeles IP via DHCP, dog så var PPPoE fortsatt std hos bedriftskunder sist jeg sjekket.

Det sitter igjen endel kunder på eldre utstyr som ikke er konvertert over på DHCP, f.eks Speedtouch 510 o.l eldre routermodemer har ikke inne oppsettet for DHCP slik som TN satte dem opp og de kan heller ikke oppdateres på noen lettvinn måte med nye konfig-filer, slike kunder får nye modemer.

På ett bridge-modem spiller det jo ingen rolle.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har nettopp fått linje fra Telenor, og bytta ut ruteren med en Linksys. DHCP tildeling gjorde at det bare var å koble om, så var alt oppe og gikk. WRT54GL ruteren kjører jo på linux også for dere som på død og liv må ha dette. Ser ikke helt fordelen med å la pcen styre med oppkoblingen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...