Gå til innhold

Mye hårvekst = høye testosterone nivåer?


Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på noe. Hårvekts kommer vel av testosterone nivåer i kroppen?

Det er damer som har inntatt testosterone og fått hårvekst rundt om i kroppen som under armene, skjegg og bart.

Jeg selv har ganske høy hårvekst, som 14 år har jeg både skjegg og bart, i 4 eller 5 klasse begynte jeg å få mine første hår :love: som er ganske tidlig.

Moren min har fortalt at min far også hadde ekstrem hårvekst, han måtte barbere seg hverdag, faktisk så ekstremt at han barberte seg om morgen også neste morgen hadde han like mye hår.

 

Så spørsmålet er, er det riktig at barn som får tidlig hårvekst og har mer hårvekts enn de andre barna på samme alder ofte har høyere testosterone nivåer?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke slik ut. Men kansje noen finner et bedre svar ^^.

 

Testosteron omdannes til dihydrotestosteron vie et enzym som heter 5-alfa reduktase. Det er dihydrotestosteron som er ansvarlig for skjeggvekst og hårvekst på kroppen. Grunnen til at du har mindre hårvekst, kan være at du ikke har like aktivt 5-alfa reduktase som menn med mer skjeggvekst. Menn fra Asia har høyere testosteronnivå, men lavere 5-alfa reduktas aktivitet og i tillegg mindre skjegg og kroppsbehåring. Kanskje har du et høyt og bra testosteronnivå!?! Testosteron måles i en blodprøve.

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.1852139

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...