Gå til innhold

Hvilket speilrefleks skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lyst på ett nytt speilrefleks kamera. Og vurderer å kjøpe meg Nikon D5000, D200 eller D90 :) Er ganske usikker, så trenger litt hjelp.

Jeg har hatt Nikon d40 i over ett år, og begynner å bli litt lei. Har lyst på et litt bedre kamera. Jeg har også plaer om å fortsette med fotografering i fremtiden, og har en stor interesse for det :thumbup:

Så jeg lurer på om det er noen der ute som har erfaring med Nikon D5000, D200 eller D90?

Hvilket av de 3 kameraene? Eller noen andre Nikon speilrefleks å anbefale? :!:

Endret av Theida
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at D200 er fullformat, da fungerer ikke alltid all optikk fra crop-kamera så veldig bra. D5000 er jo et avansert nybegynnerkamera. D90 er en entusiastkamera som får veldig gode skussmål.

Om du bare har et objektiv, ville jeg gått for D200, da gjør det ikke så mye om du "mister" et objektiv. Om du har en hel del, ville jeg skjekket hvordan disse fungerte på fullformat. D200 fåes bare brukt da. Det er jo forrige generasjon. Det siste heter D300.

Så:

Jeg personlig, ville valgt D200, om du ikke får mye problemer med optikk. Ellers er jo D90 VELDIG bra, og slettes ikke noen dumt valg. D5000 er ikke noe jeg ville gått for som andrekamera.

Endret av -Selleri-
Lenke til kommentar

D200 er nok ikke noe fullformatkamera. Ikke D300 heller, for den sakens skyld. ;)

D200 er urkjipt på høy iso (til og med dårligere enn D40). Den eneste grunnen til å kjøpe D200, er at man trenger et skikkelig robust friluftskamera, men ikke har råd til D300.

D5000 og D90 er for alle praktiske hensyn identiske hva gjelder bildekvalitet, men D90 har noen flere muligheter siden det har innebygd AF-motor og CLS.

Lenke til kommentar
Først må du nok fortelle oss hva det er som gjør at du vil oppgradere fra D40. Det er 3 helt forskjellige kameraer du foreslår.

Jeg vil helst at kameraet skal kunne ha batterigrep. Men det er vel ikke det aller viktigste. Høyere ISO, videoptakk, live view, mer megapixler. Rett og slett et litt mer "inviklet" kamera enn d40.

Endret av Theida
Lenke til kommentar
Husk at D200 er fullformat, da fungerer ikke alltid all optikk fra crop-kamera så veldig bra. D5000 er jo et avansert nybegynnerkamera. D90 er en entusiastkamera som får veldig gode skussmål.

Om du bare har et objektiv, ville jeg gått for D200, da gjør det ikke så mye om du "mister" et objektiv. Om du har en hel del, ville jeg skjekket hvordan disse fungerte på fullformat. D200 fåes bare brukt da. Det er jo forrige generasjon. Det siste heter D300.

Så:

Jeg personlig, ville valgt D200, om du ikke får mye problemer med optikk. Ellers er jo D90 VELDIG bra, og slettes ikke noen dumt valg. D5000 er ikke noe jeg ville gått for som andrekamera.

Jeg har to objektiv. Kit objektivet som følgte med D40 + et Sigma objektiv 70-300mm.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at valget bør stå mellom D5000 og D90.

Hvis live-view og video er viktig for deg, så vil jeg faktisk anbefale D5000 på grunn av den utvippbare skjermen. Live-view (og til dels video) uten utvippbar skjerm er bare slitsomt.

Hvis live-view og video kun er i avdeling for "kjekt å ha", så er D90 et bedre valg da det er et mer avansert kamera. Det har innebygget autofokus-motor som gjør at du kan bruke flere objektiver med autofokus, og det har flere direkteknapper, så kameraet blir raskere å betjene.

Lenke til kommentar

Ja, eller blits, kort eller langt makroobjektiv, portretttele, kort tele, lang tele, telezoom, rask normal, stativ, fjernutløser, eller noe helt annet... f.eks. Sony, Canon, Olympus, Pentax, ... :hmm:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Hvis live-view og video er viktig for deg, så vil jeg faktisk anbefale D5000 på grunn av den utvippbare skjermen. Live-view (og til dels video) uten utvippbar skjerm er bare slitsomt.

Hvis live-view og video kun er i avdeling for "kjekt å ha", så er D90 et bedre valg da det er et mer avansert kamera. Det har innebygget autofokus-motor som gjør at du kan bruke flere objektiver med autofokus, og det har flere direkteknapper, så kameraet blir raskere å betjene.

Vil vel ikke si at det er utrolig viktig for meg. Mer kjekt å ha! :)

Jeg har som sagt to linser, en kit linse som følgte med kameraet og en Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO. Jeg vet ikke om den linsen kan brukes til noen av de kameraene.

Så når jeg kjøper meg nytt kamera og den linsen ikke kan brukes til det kameraet, kan jeg da eventuelt selge den linsen? Den er veldig lite og fint brukt, og jeg har hatt den ca. 5-6 måneder.

Lenke til kommentar
Så når jeg kjøper meg nytt kamera og den linsen ikke kan brukes til det kameraet, kan jeg da eventuelt selge den linsen? Den er veldig lite og fint brukt, og jeg har hatt den ca. 5-6 måneder.

Alle objektivene som du har nå, vil virke på de kameraene som det snakkes om her.

Lenke til kommentar

Jeg har D5000 selv, så kan vel si jeg har en del erfaringer med det, men ut i fra det du skriver er det vanskelig å vite hva du er ute etter.

Uansett; glem D200 og velg enten D5000 eller D90.

Jeg valgte D5000 fremfor D90 pga størrelsen, selv om D90 har et par funksjoner jeg godt kunne tenke meg (CLS og innebygget fokusmotor). Om dette blir riktig prioritering for deg er det bare du som kan svare på. Jeg fikk jo da også råd til et ekstra objektiv (AF-S 50 f/1,4 som jeg aldri bruker).

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med Nikon D300/300s?

Selvsagt, men du skriver fortsatt ingenting om hva du forsøker å oppnå med oppgraderingen din.

Du får ikke teknisk bedre bilder med en D300 enn med en D5000.

D90 er nok det beste valget for en som ønsker å avansere fra nybegynnerstadiet, men som ennå ikke kan peke på spesielle behov.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med Nikon D300/300s?

Selvsagt, men du skriver fortsatt ingenting om hva du forsøker å oppnå med oppgraderingen din.

Jeg svarte på det i sted. Og jeg vil helst at kameraet skal kunne ha batterigrep, høyere ISO, videoptakk, live view, mer megapixler. Rett og slett et litt mer avansert og et stadie høyere enn d40. Jeg ser også etter kamera med bedre opptikk.

Lenke til kommentar
Jeg svarte på det i sted. Og jeg vil helst at kameraet skal kunne ha batterigrep, høyere ISO, videoptakk, live view, mer megapixler. Rett og slett et litt mer avansert og et stadie høyere enn d40. Jeg ser også etter kamera med bedre opptikk.

Sorry. :)

Jeg vet ikke hva du legger i et "kamera med bedre optikk". D90 tilfredsstiller alle kravene dine, og har innebygget AF-motor, slik at du kan velge i noen flere objektiver.

Lenke til kommentar

Her kommer en påstand, og noe til ettertanke.

Du nevner saker og ting du ønsker. Videoopptak(som forresten skrives med to o-er), Live View, flere megapixler.

Video er greit, det fungerer bra på speilrefleks, men du må vurdere om det er verdt pengene. Live View er ikke noe jeg ville sett etter i et kamera, det er praktisk, klart det, men ikke nødvendig det heller, det koker igjen ned til "er det verdt det?"

Flere megapixler, tja, akkurat det er det ikke så mye vits i, med mindre du er en langt bedre fotograf en hva jeg får inntrykk av, for det er egentlig det jeg er litt usikker på, og en del andre er sikkert også det. Joda, du forteller oss at du vil ha ditt og datt, men det virker som, i likhet med mange andre, at du egentlig ikke vet HVORFOR du vil ha dette, det er som med alle oss andre fotofrelste. Vil vi ha det fordi vi kan få det.

Jeg sitter med et D60 hus, og en periode trodde jeg at utstyret holdt meg tilbake. Det stemte ikke, det var jeg som ikke kunne bruke utstyret.

Her er mitt tips til deg:

Kjøp deg en 35mm f/1,8, det er deilig å bruke penger på en hobby, og demper kjøpesuget.

Trinn 2. Lær deg å bruke den, og du kan ikke si at du kan bruke den før du har tatt minst 50 bilder du er fornøyd med. Så er det viktig å huske forskjellen på eksponering og bilde. Jeg har ca 500 eksponeringer med 50 mm, men etter etterbehandling, og utplukking av bilder som jeg ikke syntes reprenserter mine ferdigheter, sitter jeg nå igjen med ca 30 bilder etter ca 4 fototurer.

Lenke til kommentar

D200 føles gammelt og er gammelt. Hadde D90 og D200 samtidig i en periode. Perioden ble liten og satt igjen med D90. ;)

D300s er helt uaktuell med tanke på at du ikke spesifiserer at du har behov for det, og med tanke på hvor lite du har investert i optikk.

D90, er det jeg ville anbefalt deg så lenge du har noe til overs til objektiver.

D5000, er like bra som d90 bildemessig men mangler noe funksjonalitet som det virker som du kan være ute etter.

Her kan du lese om D90 og eventuelt D5000.

D90 testside på objektivguide.com

Lenke til kommentar

:yes::yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...