Skadeskutt90 Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Nei det er ikke farlig å øke fra 15 til 30 mg. Jeg begynte direkte på 50 mg i tillegg til 200 mg Quetiapine og 7,5 mg Imovane. Uansett er det greit å snakke med lege i forkant. Legen vil jo merke at du trenger ny resept dobbelt så raskt hvis du dobler dosen. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Nei det er ikke farlig å øke fra 15 til 30 mg. Jeg begynte direkte på 50 mg i tillegg til 200 mg Quetiapine og 7,5 mg Imovane. Uansett er det greit å snakke med lege i forkant. Legen vil jo merke at du trenger ny resept dobbelt så raskt hvis du dobler dosen. Takk for svar. Har også 100mg quetiapine som jeg har tatt før leggetid i ca 4 år nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Kutt hele tabletten og spis mer Imovane, om det er søvn som er problemet. For søvn finnes mer egnede medisiner som Vival, Imovane, Apodorm. Det at de er vanedannende er ikke så viktig fordi man også må spise Truxal hver dag....Det hevdes at de mister virkningen, men det må prøves ut, og man har ingenting på å tape på dette. Mange har gått dem i årtier uten problemer. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Kutt hele tabletten og spis mer Imovane, om det er søvn som er problemet. For søvn finnes mer egnede medisiner som Vival, Imovane, Apodorm. Det at de er vanedannende er ikke så viktig fordi man også må spise Truxal hver dag.... Det hevdes at de mister virkningen, men det må prøves ut, og man har ingenting på å tape på dette. Mange har gått dem i årtier uten problemer. Prøvde dobbel (30mg) dose i går, merket ingen forskjell. Har ikke Imovane. Lenke til kommentar
Skadeskutt90 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Kutt hele tabletten og spis mer Imovane, om det er søvn som er problemet. For søvn finnes mer egnede medisiner som Vival, Imovane, Apodorm. Det at de er vanedannende er ikke så viktig fordi man også må spise Truxal hver dag.... Det hevdes at de mister virkningen, men det må prøves ut, og man har ingenting på å tape på dette. Mange har gått dem i årtier uten problemer. Kommer kanskje an på hva slags type søvnproblemer man har. Jeg får ikke til å sovne av meg selv. Så derfor tar jeg Imovane, men den hjelper ikke mer enn 2-3 timer. Våkner kjempemange ganger og sover ikke tungt selv om jeg tar Imovane. Har også mye tankekjør. Derfor tar jeg truxal og Quetiapine ca 1,5 timer før jeg legger meg. Da roer tankene seg så jeg lettere får sove og jeg sover sammenhengene. Før jeg begynte med truxal og Quetiapine gikk jeg på 30 mg Vallergan og Zyprexa ved behov. For min del vil det ikke funke bedre å kutte ut antipsykotikaen og heller doble innsovingsmedisinen. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 4. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2018 (endret) Legen er veldig streng på Zopiclone, hevder det er farlig når det kommer til bilkjøring. Ha fått Tolvon, prøvde de sist natt, men sov ikke en time. Noen som har erfaringer med Tolvon og Truxal? Jeg kjører uansett ikke bil før langt på dag. Jeg dser at Tolvon er et medikament mot depresjon. Og bivirkning er selvsagt vektøkning. Og vektøkning gjør meg deprimert. Dette er ikke enkelt. Zopicilone hjelper godt på søvn, men våkner tidlig. Jeg tar 75 mg Truxal. Endret 4. februar 2018 av jae-ols Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Grunnen til at du våkner tidlig er fordi Imovane har kort halveringstid. Om du tar den til normal leggetid vil det ikke påvirke bilkjøring dagen etter, så her har legen tolket reglene feil. Truxal og enkelte andre typer av disse medisinene gjør at man blir trøtt også på dagtid i svært mye større grad enn Imovane selv om de ikke er merket med rød trekant. Og om man ikke får sove så er man egentlig heller ikke kapabel til å kjøre bil, men dette kan ikke måles på noen måte.Så kan du også informere legen om at du ikke kjører bil de dagene du har tatt Imovane! Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 Truxal fører til nedsatt sexlyst. Men kanskje ikke når jeg har brukt det siden 1973. Da virker det vel ikke lenger. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 15. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2018 Har du gått på Truxal i 30 år for søvnproblemer og ikke kommet over 45 mg syns jeg ikke du skal bekymre deg så veldig for dosen. For søvnproblemer er doseringen 15-90 mg, og settes individuelt av legen utfra individuelle behov. Truxal er, i motsetning til mange andre sovemedisiner/innsovningsmedisiner, ikke klassifisert som B-preparat (Dvs at det ikke er like vanedannende som mange andre stoffer. Da snakker man om fysisk avhengighet, psykisk avhengig blir man nok av de aller fleste medisiner man har brukt over tid.) Dette betyr at kroppen ikke tilvenner seg medisinen på samme måte. Med mange andre medisiner mot søvnproblemer må mange doble dosen etter noen få måneder, kanskje uker. At du etter 30 år er på 45 mg Truxal høres derfor veldig lite bekymringsverdig ut Som man kan se i pakningsvedlegget til Truxal er vektøkning oppført som "mindre hyppig"/"enkelte tilfeller". Det er altså ikke en vanlig bivirkning, men det kan skje. Alle medisiner har bivirkninger, og det handler ofte om å finne en medisin som har bivirkninger man kan leve med. Hvis du får "hang over" av de fleste andre medisiner bør du huske på at det sannsynligvis vil gjøre at du ikke orker være i like mye fysisk aktivitet, og dermed kan medisinen indirekte føre til vektøkning likevel. Hvis vektøkning er et stort problem for deg kan det derfor hende at det ikke vil bli bedre selv om du bytter til en medisin som ikke har vektøkning som direkte bivirkning. Greit å ha i bakhodet. Husk at alle medisiner virker forskjellig på alle mennesker, så den eneste måten å finne ut hva som fungerer for en selv er desverre å prøve ut - i samarbeid med fastlegen selvfølgelig. Hvis din største bekymring er at du har måttet øke til 45 mg ville jeg nok tenkt meg veldig godt om før jeg valgte å bytte ut noe man har god effekt av Hvor mye må jeg opp i for å få sove når jeg har store søvnproblemer? 100 mg. virker ikke på søvn, ergo må jeg nesten opp i det dobbelte. Jeg går på Inmovane nå men legen vil ikke skrive ut mer. Trafikkfarlig sier hun og jeg kjører ikke bil for minst 15 timer senere. Kan Truxal løse mine søvnproblemer? Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 Jeg er immun etter 30 års bruk. Kan sikkert ta 500 mg. uten virkning. Merker ingen ting og får ikke sove. Må ha Zopiclone. Den virker ihvertfall. Den beste jeg har prøvd. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 25. august 2018 Forfatter Del Skrevet 25. august 2018 Jeg tar nå 75 mg Truxal og det fungerer greit. Etter 30 år så der det vel ingen vektøkning, vil jeg tro. Prøvde uten Truxal men fikk ikke sove. Og det fine er at det er et uskyldig preparat. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 Kutt hele tabletten og spis mer Imovane, om det er søvn som er problemet. For søvn finnes mer egnede medisiner som Vival, Imovane, Apodorm. Det at de er vanedannende er ikke så viktig fordi man også må spise Truxal hver dag.... Det hevdes at de mister virkningen, men det må prøves ut, og man har ingenting på å tape på dette. Mange har gått dem i årtier uten problemer. Nå er det umulig å få Imovane av legen. Nye retningslinjer og mye strengere praksis ved medisiner som er vanedannende. Får bare Brufen, som ikke hjelper noen ting. Ingen vits i å bytte lege heller, allehar samme syn på dette. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 Truxal har hjulpet meg i over 30 år og har fungert veldig bra. Prøvde på 100 mg. men da fikk jeg hangover. Går på 50 mg. nå. Får sove, noe som er viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå