Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bruk av Truxal.

jae-ols

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på Truxal i over 30 år. Og har bra nytte av det. Men jeg har måttet øke dosen med årene. Bruker nå 45 mg. om kvelden. Har store søvnproblemer, prøvd mye annet, men det er mange bivirkninger. Særlig Quetiapin har store utfordringer. Den virker godt, men gir veldig "hangover" .

Har Truxal bivirkninger som vektøkning? Det er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gått på Truxal i 30 år for søvnproblemer og ikke kommet over 45 mg syns jeg ikke du skal bekymre deg så veldig for dosen. For søvnproblemer er doseringen 15-90 mg, og settes individuelt av legen utfra individuelle behov. Truxal er, i motsetning til mange andre sovemedisiner/innsovningsmedisiner, ikke klassifisert som B-preparat (Dvs at det ikke er like vanedannende som mange andre stoffer. Da snakker man om fysisk avhengighet, psykisk avhengig blir man nok av de aller fleste medisiner man har brukt over tid.) Dette betyr at kroppen ikke tilvenner seg medisinen på samme måte. Med mange andre medisiner mot søvnproblemer må mange doble dosen etter noen få måneder, kanskje uker. At du etter 30 år er på 45 mg Truxal høres derfor veldig lite bekymringsverdig ut :)

Som man kan se i pakningsvedlegget til Truxal er vektøkning oppført som "mindre hyppig"/"enkelte tilfeller". Det er altså ikke en vanlig bivirkning, men det kan skje. Alle medisiner har bivirkninger, og det handler ofte om å finne en medisin som har bivirkninger man kan leve med. Hvis du får "hang over" av de fleste andre medisiner bør du huske på at det sannsynligvis vil gjøre at du ikke orker være i like mye fysisk aktivitet, og dermed kan medisinen indirekte føre til vektøkning likevel. Hvis vektøkning er et stort problem for deg kan det derfor hende at det ikke vil bli bedre selv om du bytter til en medisin som ikke har vektøkning som direkte bivirkning. Greit å ha i bakhodet.

Husk at alle medisiner virker forskjellig på alle mennesker, så den eneste måten å finne ut hva som fungerer for en selv er desverre å prøve ut - i samarbeid med fastlegen selvfølgelig. Hvis din største bekymring er at du har måttet øke til 45 mg ville jeg nok tenkt meg veldig godt om før jeg valgte å bytte ut noe man har god effekt av :)

Lenke til kommentar

Sier meg enig i at 45mg truxal ikke er rare greiene. Har et glass i medisinskapet selv, men orker det ikke. Blir svimmel, har besvimt noen ganger, hjertebank, tett i nesen, generellt en følelse som om jeg har influensa. Mens med Seroquel (Quetiapin) så får jeg bare matkick om kvelden etter å ha tatt de. Hvis du opplever en slags "hangover", så skulle jeg tro at dette vil forsvinne etter en stund. Bruker det både morgen og kveld og merker ingen bivirkninger lenger. I begynnelsen var det nok med 1 pille og så kubbet jeg flatt ut i 12-16 timer.

Men Quetiapin brukes heller ikke som sovemiddel i følge felleskatalogen:

Seroquel brukes til.

· Behandling av schizofreni.

· Behandling av moderate til alvorlige maniske episoder

Nozinan er et middel er et tilsvarende preparat som truxal, og kan brukes mot søvnproblemer. Så det er jo kanskje noe du kunne kikket nærmere på. Er også et c-preparat som Truxal.

Endret av Timeo
Lenke til kommentar

Kjenner ei som har gått på Truxal i 20 år, de bivirkningene som hun har fått har vært veldig dårlige tenner (porøse / detter av biter) og en tendens til økende behov for Truxal over tid pga økende angst. Mener dosen hennes ligger på 90 om dagen men mulig hun tar mer.

Lenke til kommentar
Har du gått på Truxal i 30 år for søvnproblemer og ikke kommet over 45 mg syns jeg ikke du skal bekymre deg så veldig for dosen. For søvnproblemer er doseringen 15-90 mg, og settes individuelt av legen utfra individuelle behov. Truxal er, i motsetning til mange andre sovemedisiner/innsovningsmedisiner, ikke klassifisert som B-preparat (Dvs at det ikke er like vanedannende som mange andre stoffer. Da snakker man om fysisk avhengighet, psykisk avhengig blir man nok av de aller fleste medisiner man har brukt over tid.) Dette betyr at kroppen ikke tilvenner seg medisinen på samme måte. Med mange andre medisiner mot søvnproblemer må mange doble dosen etter noen få måneder, kanskje uker. At du etter 30 år er på 45 mg Truxal høres derfor veldig lite bekymringsverdig ut :)

Som man kan se i pakningsvedlegget til Truxal er vektøkning oppført som "mindre hyppig"/"enkelte tilfeller". Det er altså ikke en vanlig bivirkning, men det kan skje. Alle medisiner har bivirkninger, og det handler ofte om å finne en medisin som har bivirkninger man kan leve med. Hvis du får "hang over" av de fleste andre medisiner bør du huske på at det sannsynligvis vil gjøre at du ikke orker være i like mye fysisk aktivitet, og dermed kan medisinen indirekte føre til vektøkning likevel. Hvis vektøkning er et stort problem for deg kan det derfor hende at det ikke vil bli bedre selv om du bytter til en medisin som ikke har vektøkning som direkte bivirkning. Greit å ha i bakhodet.

Husk at alle medisiner virker forskjellig på alle mennesker, så den eneste måten å finne ut hva som fungerer for en selv er desverre å prøve ut - i samarbeid med fastlegen selvfølgelig. Hvis din største bekymring er at du har måttet øke til 45 mg ville jeg nok tenkt meg veldig godt om før jeg valgte å bytte ut noe man har god effekt av :)

Lenke til kommentar

Det var ikke at 45 mg var så mye. Men jeg blir faktisk litt slått ut av det neste dag. Skal nå øke til 60 mg. Det var legen som foreslo 45 mg. mente det var nok. Det var det med vektøkning som var det viktigste.Grunnen er at jeg har slitt med vekten i mange år. Men det kan være av Cipramil.

Lenke til kommentar
Ja, vektøking er vanlig med cipramil, jeg har godt opp 10-15 kilo siden jeg begynte med det

Hvorvanskelig er det å slutte med Cipramil? Vekta tar livet av meg. Jeg tenker at alt for mange kilo er veldig helsefarlig, men er redd for å bli veldig deprimert. Går på 20 mg. i døgnet. Kan man slutte brått?

Lenke til kommentar
Cipramil er noe man må være velidg forsiktig med å slutte brått på, man skal gjerne bruke 6-12 måneder på å slutte med dem, ved å senke dosen veldig sakte

Kan jeg f. eks. dele tabletten i to, så det blir 10 mg? Kan det være en grei nedtrapping? Hva skjer om man slutter brått? Jeg er så lei av å være overvektig!

Lenke til kommentar

Veldig viktig å ta nedtrappingen over lang tid, men familie bør også ha en avtale som går ut på at om man opplever kraftige forandringer så bør man kunne si ifra til legen.

Mange leger som ikke har oppdaget at pasienten har forandret seg veldig og familimedlemmer har fått pasienter som er nermæst psykotiske i hjemmet.

Lenke til kommentar
Jeg har gått på Truxal i over 30 år. Og har bra nytte av det. Men jeg har måttet øke dosen med årene. Bruker nå 45 mg. om kvelden. Har store søvnproblemer, prøvd mye annet, men det er mange bivirkninger. Særlig Quetiapin har store utfordringer. Den virker godt, men gir veldig "hangover" .

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Helt enig i at 45 mg til natten ikke er så mykje. Bruker selv 200mg til natten og 2 x 50 mg om dagen. Blir ikke spesielt trøtt av det heller, kan på ei god natt sove mellom 5 og 7 timer. Av og til litt trøtt når jeg våkner, har hatt store søvnproblemer de siste 10 årene. Har diagnosen paranoid schizofreni, bruker og 20 mg Zyprexa og 400 mg Seroquel. Har etter ett langt sykehusopphold begynt på et rehabiliteringsopplegg og føler at ting begynner å gå litt bedre nå men trur ikke at det blir ett "normalt" liv igjen. Truxal har ihvertfall hjulpet meg mye og jeg har heller ikke gått opp i vekt av den..

Lenke til kommentar

Jeg har også akkurat begynt på Truxal pga rusavhengighet og er utrolig nysgjerrig på om vektøkningen kan omgjøres til muskler hvis hard styrketrening drives med samtidig.

Merket allerede første dagen at jeg spiser omtrent fire ganger mer enn tidligere og blir aldri mett, kan sitte og spise hele dagen.

har av og til sittet og filosofert om truxal er en syntetisk versjon av THC (cannabis,hasj,marijuana) med tanke på virkningenene.

THC gir tørr munn matlyst, trøtt og en gladfølelse.

Akkurat de samme effektene gir Truxal meg iallefall.

Noen som har noen ide om det er noe av de samme stoffene?

Lenke til kommentar

Jeg har også akkurat begynt på Truxal pga rusavhengighet og er utrolig nysgjerrig på om vektøkningen kan omgjøres til muskler hvis hard styrketrening drives med samtidig.

Merket allerede første dagen at jeg spiser omtrent fire ganger mer enn tidligere og blir aldri mett, kan sitte og spise hele dagen.

har av og til sittet og filosofert om truxal er en syntetisk versjon av THC (cannabis,hasj,marijuana) med tanke på virkningenene.

THC gir tørr munn matlyst, trøtt og en gladfølelse.

Akkurat de samme effektene gir Truxal meg iallefall.

Noen som har noen ide om det er noe av de samme stoffene?

THC er virkestoffet i cannabis. Truxal er et blant flere høydose nevroleptikum. Det er ikke noe slektskap mellom disse virkestoffene, de er heller motsetninger. THC kan utløse og gi psykose og lykkefølelse, nevroleptika er antipsykotikum og brukes også ofte får å dempe oppstemthet.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 3 år senere...

Har du gått på Truxal i 30 år for søvnproblemer og ikke kommet over 45 mg syns jeg ikke du skal bekymre deg så veldig for dosen. For søvnproblemer er doseringen 15-90 mg, og settes individuelt av legen utfra individuelle behov. Truxal er, i motsetning til mange andre sovemedisiner/innsovningsmedisiner, ikke klassifisert som B-preparat (Dvs at det ikke er like vanedannende som mange andre stoffer. Da snakker man om fysisk avhengighet, psykisk avhengig blir man nok av de aller fleste medisiner man har brukt over tid.) Dette betyr at kroppen ikke tilvenner seg medisinen på samme måte. Med mange andre medisiner mot søvnproblemer må mange doble dosen etter noen få måneder, kanskje uker. At du etter 30 år er på 45 mg Truxal høres derfor veldig lite bekymringsverdig ut smile.gif

Husk at alle medisiner virker forskjellig på alle mennesker, så den eneste måten å finne ut hva som fungerer for en selv er desverre å prøve ut - i samarbeid med fastlegen selvfølgelig. Hvis din største bekymring er at du har måttet øke til 45 mg ville jeg nok tenkt meg veldig godt om før jeg valgte å bytte ut noe man har god effekt av smile.gif

30 år med truxal og 45mg er jo ingen ting, jeg begynnte på 50 mg og går nå på 100mg

Men jeg bruker det for andre ting enn søvn problemer.

Beklager necro, men har fått Truxal på resept (15mg tabletter, 1x før leggetid) Tok Truxal for første gang i forgårs, og merket en slags effekt. Ble litt slapp. Kvelden etter merket jeg ingen effekt overhodet da jeg tok medisinen, og det virker som om jeg har blitt immun av en gangs bruk. Er det farlig å doble dosen fra 15 til 30mg? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...