Slemtec Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hei Jeg lurer på om jeg trenger noen oppgraderinger. PC-en brukes stort sett til gaming og da spesielt RPG. Spiller for tiden Dragon Age: Origin og tenker på oppgraderinger til for eksempel Mass Effect 2 som kommer snart. Komponentene jeg har nå: Skjermkort: ASUS GeForce 8800GT 512MB PCI Ex2.0 CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket775 Kabinett: Cooler Master Centurion 534, Sort HK: Asus P5N-E SLI nForce-650i SLI 775 PSU: Thermaltake 750W ToughPower HDD: 2 stk Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM og en hitachi 500gb jeg fikk til jul. RAM: OCZ DDR2 2048MB Nvidia SLI Ready XTC PC2-8500 CD/DVD: Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7170S sort Delene er kjøpt fra Netshop for 2 år siden og PC-en er bygd selv. Komponenter jeg eventuelt trenger er: Skjermkort (Ikke mer enn 1000kr, helst billigst mulig) Skjerm (vet ikke hvilken skjerm jeg har nå. Det jeg er VET er at den er gammel og føler den snyter skjermkortet mitt for mye fin grafikk ) RAM Tar gjerne i mot anbefalinger av andre komponenter enn de nevnte ovenfor også (eksempelvis HK og CPU) Om det trengs fler opplysninger for å kunne hjelpe meg så bare si i fra. Takker for all hjelp som eventuelt kommer Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Jeg tror ikke det skjermkortet ditt er så aller verst. Jeg anbefaler denne oppgraderingen fra Netshop: Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz CPU Ubekreftet 02.02.10 1 250,- 1 250,- Minne: Mushkin DDR2 2GB High Performance HP2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15) 1 450,- 450,- Skjerm: BenQ 24" LCD G2412HD Sort 1920x1080, 40000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI Ubekreftet 03.02.10 1 495,- 1 495,- Sum 2 556,- Miljøavgift 0,- Fraktforsikring 0,- Frakt inkl. evt. gebyr 0,- Mva 639,- Totalt 3 195,- E8400 er en veldig bra prosessor, og du slipper å kjøpe nytt hovedkort. Prosessoren din er en større sinke enn skjermkortet. Husk å laste ned siste BIOS før du skifter prosessor. BIOS finner du her. 2 GB ekstra minne vil hjelpe på - men kan skippes hvis du kjører XP. Dersom du skal kjøpe et nytt skjermkort bør du i det minste opp i HD 5770 1 GB(1250,-) hvis du først skal legge penger i nytt, men jeg ville prøvd med ny prosessor, skjerm og minne. Endret 30. januar 2010 av jornboss Lenke til kommentar
Slemtec Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Takker for herlig hjelp! Denne oppgraderingen er veldig sannsynlig. Men jeg kunne trengt hjelp med tanke på oppdatering av BIOS. Har lest rundt og sett at det kan potensielt være en farlig "operasjon", og at det er fler måter å gjøre det på. Med den CPU-en du foreslår, må jeg flashe BIOS(og hvordan gjør jeg det?) eller finnes det noe jeg kan gjøre gjennom en type "windows update" eller en slags .exe fil? Sjekket den siste oppdateringen til hovedkortet og det var en .bin fil, hva gjør jeg med den? Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Du må åpne en .bin fil med et program feks PowerIso. Forøvrig er du nødt til å flashe Biosen som du sier, fordi den opprinnelig ikke støtter E8400. Jeg har aldri sett at det er noe problem å legge inn ny BIOS. Ellers kan du gå inn på Download-menyen på den linken jeg har i posten over. Der søker du på det operativsystemet ditt, og finner bla en masse Utility-programmer. Du bør som prinsipp alltid laste ned de program som finnes til ditt hovedkort og som passer ditt operativsystem. Der finner du bla BIOS-utility - Flash-tool og det programmet hjelper deg til å finne nyeste BIOS og installere det + en del andre nyttige saker. Lenke til kommentar
griffin95 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei henger meg på har siden jeg er i samme situasjon, med en E6600 prosessor, og skal nå installere win 7/QEM men lurer på oppgradering må til hvis pc'en skal overleve noen år til og da dette er QEM så må jeg gjøre det nå. Prossessor socket 775: Her nevte du at E8400 var bra, men hva med Quad utgaven istedenfor ? ntel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775 Vifte Zalman 9500/led OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. PC2-6400 4x2048MB 800MHz Samsung DVD brenner SHS-183A asus P5W DH Deluxe S775 I975X ATX 2XGLAN, FW, FSB1066 SATA-Raid Lian Li LCD Display, Aluminium, Sølv Termometer og viftestyring til 3½" brønn Lian Li Miditower, Aluminium HDD 500/1500/1000GB Arctic Silver 5 Termisk Pasta Misc 650W strømforsyning Club 3D 8800GTX 768MB mvh Griffin Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Prossessor socket 775: Her nevte du at E8400 var bra, men hva med Quad utgaven istedenfor ? ---------------------------------------------------------------------------- Quad er veldig bra, synes jeg. Nå spiller ikke jeg noe, men jeg har en to PC-er med Q9450, en med E8400 og en med E8500. Jeg synes PC-ene med quadene er mye mer responsive å jobbe med. Spesielt når jeg gjør flere ting på en gang. Surfer, skriver, omkoder film, etc samtidig. Den ene quaden går på 2,66ghz og den andre er klokket til 3,4ghz. E8500 er klokket til 4,3ghz, men likevel synes jeg quaden som går på 2,66ghz gir en mer snappy respons. Jeg hører jo hva folk sier om spilling og dual core vs. quad, men for meg er det ikke tvil, jeg vil ha en quad uansett. Hovedkortet ditt ser ganske bra ut. Jeg ville anbefalt deg å kjøpt en Q9550, og prøvd å overklokket den til 3,3-3,6ghz. Det kan du forresten også prøve på med den dual coren du har nå. Tror du skulle få den ganske lett opp i 3ghz. CPU-kjøleren din skulle holde til en moderat overklokking. Fant to tester av hovedkortet ditt som viser hva som er mulig overklokkemessig: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware...s_p5wdh/13.html http://www.madshrimps.be/?action=getarticl...amp;articID=508 Anbefaler deg absolutt å prøve overklokking. Jeg har bare overklokket tre ganger i mitt liv, og det er med de to overnevnte prosessorene pluss en E2220 fra 2,4 til 3,1ghz. Det var ikke så veldig vanskelig, og jeg har brukt to totalt low budget Micro ATX hovedkort med G31 og G33 chipset. PC-en med overklokket Q9450 scorer helt likt i Windows opplevelses indeks og SuperPi som min jobb PC med Core i7 860 (i den grad det har noe å si) så den burde holde noen år til. Du burde antakeligvis kjøpe noe ram også, men du kan ikke bruke for mye penger. Nytt P55 hovedkort, en core i5 750/i7 860 og 4gb ddr3 ram vil koste ca. 3500-5000. Pass på å holde deg godt under dette. Vurder om du skal kjøpe brukt quad og ram. Tror det kan lønne seg. Oppgradering til core i5 750 kr. 3500: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976 Oppgradering til AMD-quad vil antakeligvis koste mindre i forhold til ytelsen du får. Her er to pakker: Phenom II X4 945 3,0Gh kr. 2995,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=432015 Phenom II X4 955 Black Edition 3,2Ghz kr. 3795,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479156 Lenke til kommentar
stekre Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Jeg tror ikke du vil merke så veldig forskjell på E6750 og E8400, isåfall ikke om du skal spille med litt høy oppløsning. Her er en test på lave oppløsninger og forskjellen er forholdsvis liten, på høyere oppløsninger vil den være enda mindre fordi skjermkortet blir flaskehalsen. Test En skjermkort oppgradering og mer ram tror jeg vil gi deg flere fps for pengene. F.eks et av disse skjermkortene: 4890 gtx260 EDIT: Ser det referes til quad cpu i posten over, men det kommer helt ann på hva du skal bruke pcen til. Skal du hovedsaklig bruke pcen til spill så vil du ikke ha stor nytte av en quad cpu, i noen tilfeller vil det gi deg færre fps. Men i windows og multitasking vil du nok merke forskjell. Skal du kun spille vil jeg anbefale et bedre skjermkort fremfor ny cpu. Endret 2. februar 2010 av stekre Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg tror ikke du vil merke så veldig forskjell på E6750 og E8400, isåfall ikke om du skal spille med litt høy oppløsning. Her er en test på lave oppløsninger og forskjellen er forholdsvis liten, på høyere oppløsninger vil den være enda mindre fordi skjermkortet blir flaskehalsen. ------------------------- @Stekre & Slemtec Er tilbøyelig til å være enig her. Min forrige post var mest rettet til Griffin95. Hvis du har lyst til å prøve ville jeg har overklokket E6750-en din. I ulike forum sies det at hovedkortet ditt overklokker dual core bra (men ikke quad-er). Hvis du klarer å overklokke den prosessoren du allerede har, så vil du kunne overklokke en E8400 enda mer, kanskje opp til 4ghz eller mer. Min E8500 på 4,3ghz kjører på et Gigabyte GA-G31M-ES2L-kort som kostet 319,-. Chipset-et på ditt hovedkort kan bli varmt. Mulig du må sette på en liten vifte der for å presse ut litt ekstra mhz. Se i anmeldelsen i linken nedenfor for detaljer om dette (og i brukerkommentarene på Newegg). Mer info om hovedkortet: http://www.virtual-hideout.net/reviews/Asu...LI/index4.shtml http://www.newegg.com/Product/ProductRevie...N82E16813131142 @Slemtec Her er noen skjermer som gir mye for pengene (men kan ikke si noe om de er bra til spill eller ei. Det kan kanskje Stekre?): https://prisguiden.no/produkt/118277 (har ikke DVI, hun VGA og HDMI-kobling). Har LED baklys - skal gi skarpere farger og mindre strømforbruk. Har akkurat kjøpt denne, men har ikke brukt den nok til å kunne si noe spes om den ennå. https://prisguiden.no/produkt/113062 (har VGA, DVI og HDMI-kobling) Lenke til kommentar
griffin95 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg må også takke for meget bra og utfylende svar. Jeg skal gå igjennom i helga og sjekke ut hvilket alternativ jeg går for, mår det gjelder prosessor anbefalingen Q9550 så vinnes denne i en S-versjon som er dyrer er det aktuelt ? Griffin Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg må også takke for meget bra og utfylende svar. Jeg skal gå igjennom i helga og sjekke ut hvilket alternativ jeg går for, mår det gjelder prosessor anbefalingen Q9550 så vinnes denne i en S-versjon som er dyrer er det aktuelt ? Griffin S-versjonen koster over 2400,- og det synes jeg blir alt for dyrt. Da begynner det å lønne seg å tenke på å oppgradere hele platformen til i5, i7-prosessor eller AMD Phenom II (se på oppgraderingspakkene jeg linket til ovenfor). Jeg ser at Q9550 har svingt litt opp i pris de siste dagene. Den lå på under 1600,- for kort tid siden, nå er den oppe i 1790,-. Det er også helt på grensa, men det er ikke usannsynlig at den faller igjen hvis du venter. Det kan også være en idé å kjøpe den brukt. Da er den ikke verd noe særlig mer enn 1000,-. Du kan jo prøve å legge inn en ønskes kjøpt-annonse på bruktmarkedet til hardware.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå