aluxez Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Å klage på at de gode på skolen er flittige og de som gjør det dårlig er late, er en forenkling. Det finnes faktisk underliggende årsaker for at folk blir slik. Barnehjemsbarn gjør det elendig på skolen, er det fordi de er late? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Å klage på at de gode på skolen er flittige og de som gjør det dårlig er late, er en forenkling. Det finnes faktisk underliggende årsaker for at folk blir slik. Barnehjemsbarn gjør det elendig på skolen, er det fordi de er late? Det jeg sier er at de som gjør det dårlig på skolen er 99% av tilfellene folk som ikke jobber. Det er veldig få av dem som jobber hardt, men får det bare ikke til. At de ikke jobber er deres valg. De valgte å bråke i timen, de valgte å ikke møte opp til timen. Det er ingen andres feil at de valgte å ikke jobbe. Hvorfor er det så fryktlig vanskelig å innrømme sine egne feil? Gjør jeg det dårlig på eksamen går ikke jeg rundt å skylder på alle mulige andre. Det er min feil, fordi jeg ikke brukte nok tid til å øve foran eksamen. Asiatere gjør det bra på skolen, hva er grunnen til det? Er det likestilling hvis vi gjør det vanskligere for asiatere å få gode karakter sånn at asiatere og svarte får like gode karakterer? Det er grunnen til at det blir helt feil å titte på statistikk fordi statistikk over hvilke grupper som gjør det best sier ingenting om det er likestilling eller ikke. Det vi må sørge for er at lik innsats gir ca likt resultat. Endret 29. januar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
McFly Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Asiatere gjør det bra på skolen, hva er grunnen til det? Er det likestilling hvis vi gjør det vanskligere for asiatere å få gode karakter sånn at asiatere og svarte får like gode karakterer? Det er grunnen til at det blir helt feil å titte på statistikk fordi statistikk over hvilke grupper som gjør det best sier ingenting om det er likestilling eller ikke. Det vi må sørge for er at lik innsats gir ca likt resultat. Hadde man hatt tilnærmet full kontroll over eget liv skulle man ikke ha sett så dramatiske ulikheter mellom grupper over tid i det hele tatt. Jeg har nok erfaring igjennom skolevesnet til å vite at de som dropper ut, ikke er de elevene som møter opp hver dag, aldri bråker og gjør mye hjemmelekser. De som dropper ut er gjerne de elevene som ikke bryr seg i det hele tatt. De gjør ikke lekser, de møter ofte ikke opp og hvis de gjør det bruker de ikke tiden på å lytte til læreren eller å lære seg nye ting, men snakker heller med sidemannen. De kan like gjerne være at de gir blaffen nettopp fordi de ikke har gode nok evner til å hevde seg i skolen. Hadde det vært et fritt valg skulle man ikke ha sett en sammenheng mellom dårlige ferdigheter på skolen og lav IQ, problemer hjemme, ADHD og lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå