Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

bygget ny PC, men funker ikke, har jeg krav på noe?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg bygde en ny PC og gjorde alt etter pungt og prikke.

Hovedkortet jeg brukte var denne fra gigabyte.

Når jeg omsider skal skru på dataen så funker alle vifter og led lys osv osv, men jeg får ingen signal til lcd skjermen.

Man kan tro det er grafikk kortet som det da er feil med, men når jeg putter inn en annen krafikk kort som jeg VET funker, så oppstår samme feilien, fremdeles ingen signal til lcd'en.

Jeg instalerte en liten høytaler for å høre på BIOS pipene.

Da jeg skrudde på hørte jeg korte gjentagene pip med en intervall på 16 pip forså 16 nye.

En annen ting jeg lurer på er, dersom jeg ikke finner ut av det selv, hvor skal jeg hendvende meg til?

Kan jeg sende en klage til nettbutikken jeg kjøpte den fra, eller skal jeg kontakte leverandøren av hvert enkelt komponent?

Har jeg tapt 10 000 kroner :( , eller har jeg rettigheter her, sånn i forhold til reklamasjon osv osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  timb skrev:
Er du sikker på at du har koblet alle strømkabler til hovedkortet? Er vel som regel 3-4 stk.

som sagt..den starter jo...og jeg har fulgt manualen helt helt nøye.. hovedkortet har 2 inntak for strøm, det er 24 pin, og 8 pin. mer er det ikke.

Jeg som hadde spart så lenge..og gleda meg..var litt deppa i helgen ja :cry:

Lenke til kommentar

Siden du har kjøpt komponentene løst så har du kun garanti pr komponent og ikke hele maskinen , det vil si at du selv må finne ut hvilken komponent som førårsaker feilen. Du har ikke tapt 10 000kr så sant du ikke har ødelagt noe selv.

I og med at du har sjekket med et annet skjermkort, så er det trolig ikke der feilen ligger. Sjekk prosessoren for bøyde pinner. Bytt plasser på minnebrikkene, bruk en minnebrikke hvis det er mulig. Koble fra alt av ting som du ikke trenger for å få bilde på skjermen(HDD, CD/DVD/ekstra vifter osv). Hvis prosessoren ikke er skadet, og du har testet med flere forskjellige minnebrikker uten at du får bilde på skjermen, så er det trolig stor mulighet for at hovedkortet er defekt. Da ville jeg hørt med komplett og se om du får sendt inn CPU, minnebrikker og hovedkort til test hos dem, mulig du må ut med lite test gebyr, men det er det verdt så sant de finner ut av feilen.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar
  janern21 skrev:
som sagt..den starter jo...

Det er vel nettop det den ikke gjør ...

Sjekk for kortslutninger ved avstandshylsene bak HK,

og sjekk at alle kablene fra PSU er koblet til HK og GPU.

PS.

Hva sier manualen til HK om beep-codes ?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
  Lord_Linus skrev:
Siden du har kjøpt komponentene løst så har du kun garanti pr komponent og ikke hele maskinen , det vil si at du selv må finne ut hvilken komponent som førårsaker feilen. Du har ikke tapt 10 000kr så sant du ikke har ødelagt noe selv.

I og med at du har sjekket med et annet skjermkort, så er det trolig ikke der feilen ligger. Sjekk prosessoren for bøyde pinner. Bytt plasser på minnebrikkene, bruk en minnebrikke hvis det er mulig. Koble fra alt av ting som du ikke trenger for å få bilde på skjermen(HDD, CD/DVD/ekstra vifter osv). Hvis prosessoren ikke er skadet, og du har testet med flere forskjellige minnebrikker uten at du får bilde på skjermen, så er det trolig stor mulighet for at hovedkortet er defekt. Da ville jeg hørt med komplett og se om du får sendt inn CPU, minnebrikker og hovedkort til test hos dem, mulig du må ut med lite test gebyr, men det er det verdt så sant de finner ut av feilen.

ja jeg har faktisk gjort alt det du sa..men det er faktisk det du skriver med at jeg ikke har ødelagt noe selv.

Dersom hovedkortet faktisk er defekt, hvordan skal jeg bevise det ovenfor forhandler..de kan jo sikkert påstå at jeg har vært uforsiktig og gjort den deffekt.

Det vil jo også bli et problem.

Lenke til kommentar
  BearCat skrev:
  janern21 skrev:
som sagt..den starter jo...

Det er vel nettop det den ikke gjør ...

Sjekk for kortslutninger ved avstandshylsene bak HK,

og sjekk at alle kablene fra PSU er koblet til HK og GPU.

PS.

Hva sier manualen til HK om beep-codes ?

"continuous short beeps :power error"

Jeg byttet jo ut strømforsyningen og prøvde den på en annen PC, og da funket den helt fint.

så min strømforsyning funker jo fint. Er en 850W corsair forresten.

Lenke til kommentar

Vel, da jeg bygde PC, så trodde jeg PSU'en gikk kaputt. Den funka i en dag, men så ville den ikke starte, rett og slett. Da sa komplett (der jeg kjøpte PSU'en) at jeg måtte sende den inn slik at de kunne sjekke om den var defekt. Dersom den faktisk VAR defekt, så ville jeg få tilsendt en ny eller få pengene tilbake. Dersom den IKKE var defekt, så måtte jeg stå for porto og arbeidspenger. Det var en tilbuds PSU som kun kosta 400kr (ord 800kr), så jeg tok ikke sjansen på dette da jeg kunne risikere å gå med tap. Derfor bestilte jeg heller en splitter ny PSU som var tilegnet P55-hovedkort spesifikt.

Har du koblet strøm fra PSU til GPU? Har du prøvd å kobla PC'n til en annen skjerm? (TV for eksempel) Har du sjekka om Fn-f4/Fn-f5 (display av/på) er aktivert?

Som tidligere nevnt, ta masse bilder av oppsettet og legg ut her. Som regel er det enkle ting som blir oversett av bygger og som er en enkel oppgave å fikse dersom noen spotter det.

Lenke til kommentar
  janern21 skrev:
Her er bilde av kortet, og en 24 pin og en 8 pin er eneste plug for strøm som går rett på hovedkortet.

Og de er kobla til.

Det var ikke et slikt bilde Cryztek tenkte på, men et bilde slik du har montert det (og som han ba om). I henhold til ditt bilde er ingeting koblet til, og det er vel ikke slik maskinen er akkurat nå?

Lenke til kommentar

Sikkert ikke så lett å se på disse bildene, men jeg har nå plugget minimun for å komme til biosen..eller i det hele tatt få bilde på skjermen.

Kortet har innebyg power knapp, så jeg har ikke kobled til noe powerknapp, reset knapp, fans eller led eller noe av de tingene

De røde ringene er 24 pin og 8 pin..samt 6 pin til grafikk kortet.

Jeg får skrudd på dataen, men hører "continuous short beeps"

På min lcd står det "no video signal"

ja..og lenger kommer jeg ikke:(

IMG_0905.jpg

IMG_0910.jpg

IMG_0909.jpg

IMG_0908.jpg

IMG_0906.jpg

IMG_0904.jpg

IMG_0903.jpg

vIMG_0902.jpg

Lenke til kommentar

1. Hvorfor har du ikke montert PSU'en i kabinettet?

2. Jeg kan ikke se noen SATA-kabler eller lignende som kobler til optisk enhet og HDD.

3. Hvor mye RAM er den ene brikken der på? DDR3, ja?

4. Har du prøvd å koble en annen kontakt til GPU'en fra PSU'en? Eller rett og slett dra den ut og starte; da skal hovedkortet pipe.

PS: Ja, det ser ut som 24-pin kontakten ikke er helt trykt ned. Les manualen for hovedkortet mtp å resette BIOS. Skal være noen pins som du skal flytte om på, hvis ikke må du ta ut CMOS batteriet i 15-30 sekunder og sette det inn igjen. Alt dette gjøres med 24-pin kontakten frakoblet, selvfølgelig.

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...