Gå til innhold

Måndens anbefalinger til Selvbygg (Januar)

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å flytte regler og guidelines for tråden inn i en spoiler, og plassere den i bunn av førsteposten i starten av neste måned, det vil gjøre den mer oversiklig.

De to oppsettene jeg har postet vil være relevante i februar også, så jeg bare oppdaterer de, muligens med mindre endringer.

Som du sier har det vært lite aktivitet, og ingen andre som har postet oppsett. Jeg håper dette vil forandre seg enten i helga eller i starten av februar. Om vi ikke får inn et par oppsett fra andre folk og en sticky vil tråden dø i løpet av februar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Conquerer (Student Gamer)

Dette er en pakke for dem som gjerne skal bygge PC for første gang, og som ønsker ytelse og priser som overgår hva de fleste produsenter kan tilby. Riggen er i stand til å spille alle nyere spill på maks grafikk ved full HD-oppløsning eller mindre. For studenter som jobber mye med behandling av bilder, musikk eller video (MK), finnes det bedre alternativer. For en hobby gamer derimot, er dette veien å gå!

CoolerMaster-1.png

Kabinett: Cooler Master Sileo 500

Prosessor: Intel Core i3 530

Skjermkort: ATI Radeon HD 5850

Minne: Kingston ValueRAM 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 500GB

Hovedkort: Gigabyte GA-H55-UD3H

Optisk drev: Nec AD-5240S

Strømforsyning: Corsair CX 400W

-

15714534921719234303.png?t=1264787130Sjekk priser (~6000 kr)

-

Chart12.png

Enkle oppgaver som multitasking og avspilling av DVD'er er null problem. Den er ikke verdens raskeste til videoredigering, men prosessoren kan bli overklokket dersom dette blir nødvendig. Akseptabelt, lavt støynivå.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Innlegget ovenfor er et eksempel på hvordan ting kan og burde gjøres. Drøfting av forskjellige komponenter hører ikke hjemme i en anbefaling, ettersom språket skal være enkelt og helgardert norsk! Grafer og illustrasjoner skaper interesse, samt at de hjelper brukeren i å forstå riggens egenskaper. Spørsmål? :)

GullLars, det er du som styrer skuta, mens jeg bidrar bare med å føre den inn på rett kjøl når det kommer til utforming. Sistnevnte kan overhodet ikke bli undervurdert. Håper hjelpen blir verdsatt!

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det kan være greit med en sånn rating i oversikten i starten av posten, men jeg synes fortsatt at det burde utledes kort om hardware enten i bunn av posten for oppsettet eller i egen tråd så de som kan litt mer kan se.

Jeg er forresten IKKE enig i ratingen du ga the conqueror, for dokumenter og web vil "Silent Death" og "The Panther" være betydelig raskere, og du kan ikke gi en maskin med snurredisk 10/10 for dette.

Når du er inne på grafer, sjekk her for å se hva jeg driver med nå i helga ;)

Lenke til kommentar

Hehe, festlige de der. :p

Ja, kan godt se hva du mener. Ved åpning av applikasjoner, vil SSD være bedre. Men når de først er åpnet, går alt lynraskt uansett. Man åpner en tab umiddelbart, og man opplever ikke lag mens man skriver et dokument (!). Derimot burde vi kanskje ha en til kategori, kalt skrivebordsytelse eller noe i den duren. Edit: Eller kanskje filbehandling ville passe bedre?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å kalle det "generell bruk". Under dette plasserer jeg bruk av kontorprogrammer, web surfing, surring i windows (inkludert lett filbehandling, ikke flytting av 10+GB ol.), installering av programmer, oppstart av windows og programmer, og avspilling av media. Jeg kan godt være med på å flytte ut media til en egen kategori og beholde de andre i generell bruk.

Forslag til kategorier blir da:

Generell bruk

Spilling

Media

Workstation

Strømbruk (lavere er bedre)

Støynivå (lavere er bedre)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Strømbruk er veldig vanskelig å måle, og blir et "enten eller" tilfelle. For de som er strømgjerrige, bør det poengteres i åpningbeskrivelsen at de er miljøvennlige for eksempel. Workstation er også et faguttrykk, som de fleste ikke kjenner til særlig godt. Da foretrekker jeg heller helt konkrete oppgaver som brukeren gjenkjenner seg i. Generell bruk virker litt omfattende for kun harddisken, men hva med "Filoverføring"?

Her har du i hvert fall grafikken, for senere bruk. :) Det er forresten litt tungvint å få et gjennomsiktig bilde. Først må du kopiere bildet fra Excel inn i PowerPoint, og deretter høyreklikke og "lagre bilde". I tillegg justerte jeg litt på posisjonen av tallene og slikt for å gjøre det mindre. 450 piksler i bredden.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke for kun harddisken, nå snakker jeg om rating for hele maskinen.

Du har rett i at strømbruk blir kanskje vanskelig siden det er både idle og load.

Generell bruk

Spilling

Media

Arbeidsstasjon

Støynivå

Det blir 5 punkter, og oppsummerer de fleste maskiner ganske godt. Det siste punktet disse må vurderes mot blir pris, men det havner ikke i grafen :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ikke programspesfikt da, men bare helt generelt slik jeg allerede har satt det opp. ;-) Igjen må jeg påpeke at desto mindre informasjon, jo mer appellerer tråden til et vidt publikum. Det er som en delikat restaurantmeny; du ønsker en oversikt over rettene med akkurat nok beskrivelser til at du aner hva det er for noe. At solpotetene er plantet 3.4 meter under jorda, i oppoverbakke mot sørsiden av grenda er ikke fullt så nyttig å vite. I hvert fall ikke for kunden. :ohmy:

Lenke til kommentar

Enig, men jeg mener også at man må ikke dumme det ned alt for mye. Kort og presis beskrivelse er det som gjelder. Siden denne tråden heter "Anbefalinger til Selvbygg" og ikke "anbefalte PC-kjøp" regner jeg automatisk med at de som titter inn her er i stand til å bygge en maskin selv og er interresert i å bygge en best mulig. Eller i det minste at de har en hjelper som kan bygge maskinen, og kan nokk til å lese en slik 5-punkts sammendrag av ytelsen, og la hjelperen se på specs.

EDIT: Kanskje jeg er en smule for anal og overvurderer forumdelen litt.

Som referanse er dette det jeg bruker fredagen og helga mi på:

10_roundup_fredag_19.00.rar

Rapporter tilbake om du vet hva du ser på, og gjerne om du skjønner noe av det ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Statistikk er alltid nyttig, men noe herk å skrive, spør du meg. Jeg er på ingen måte en SSD-ekspert som deg selv, men forstår likevel stort sett alt i det dokumentet mer eller mindre. Flott lagt opp. :thumbup:

Det du sier om å dumme det ned altfor mye, er ironisk nok en måte å få brukeren til å bruke hjernen litt på! Selv om man ikke får alt matet inn med teskje, skal man ikke undervurdere den analytiske evnen som vi bruker til å trekke logiske slutninger med. Dette er Apple veldig gode på i sin markedsføring, nemlig å gi et ørlite rom for tolkning slik at brukeren ikke behøver å forholde seg til fastlåste former, klisjeer; selve definisjonen på et grått og dårlig nyansert språk. En grafe så vel som et bilde sier uten tvil mange ord. For å skape publisitet, må man alltid tenke som en salgsmann! ;)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at anbefalingene kan være korte og konsise. Men jeg mener ikke nødvendigvis at vi må dele opp i kategorier, da det "låser" maskinen litt. En kort beskrivelse av bruksområde er bedre, kanskje med et beskrivende navn i tillegg.

Jeg tror ikke det er nødvendig å ha argumentasjon for hardware i førsteposten i de respektive undertrådene. Det kan heller gjøres i selve tråden dersom noen har innvendinger. Jo mindre informasjon, jo bedre. Og dersom noen faktisk er interessert i en begrunnelse, så klarer de å spørre.

Lenke til kommentar
The Conquerer (Student Gamer)

Kabinett: Cooler Master Sileo 500

Prosessor: Intel Core i3 530

Skjermkort: ATI Radeon HD 5850

Minne: Kingston ValueRAM 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 500GB

Hovedkort: Gigabyte GA-H55-UD3H

Optisk drev: Nec AD-5240S

Strømforsyning: Corsair CX 400W

-

15714534921719234303.png?t=1264787130Sjekk priser (~6000 kr)

-

Chart12.png

Enkle oppgaver som multitasking og avspilling av DVD'er er null problem. Den er ikke verdens raskeste til videoredigering, men prosessoren kan bli overklokket dersom dette blir nødvendig. Akseptabelt, lavt støynivå.

Bare noen kommentarer på karaktergivningen:

- Å gi HD5850 9/10 blir å legge listen for gamingytelse litt vel lavt.

- Uten SSD fortjener imo ikke dokumenter og web 10/10

- Stock-kjøling på alt, samt ikke særlig støydempende kabinett er ikke 8/10 på "støyskalaen"

Ville også byttet ut kabinettet med Antec 300

EDIT: Ser GullLars har kommentert en del allerede.

Skal forresten bli mer aktiv i disse trådene om en liten stund, har relativt lite arbeid i februar..

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Joda, skissen ovenfor fungerer kun som et eksempel for utformingen. Jeg har ikke satt meg inn i markedet i det siste, og har derfor bare valgt noen av de bedre komponentene tilgjengelig, uavhengig av nettbutikk. Parametrene på grafen kan endres slik GullLars vil, samt at rangeringen også blir andres ansvar. Dokumenter og web er som sagt noe som åpnes en gang, for så å fungere umiddelbart. Det var det jeg la 10/10 vurderingen etter.

Men det får bli nok assistanse fra denne karen. :)

Lenke til kommentar

Rimelig gamer HD 5870.

Bruksområde: Gamer max ytelse med noen billige komponenter. Fungerer fint også til "kontorbruk", film og generell windows bruk.

Pris: max 7000kr. Uten skjerm og eksterne enheter.

image_b_s.250x222.jpg

Hardware:

OCZ ModXStream 600W (Strøm), Cooler Master Elite 334 (Kabinett), Gigabyte GA-MA770T-UD3P (Hovedkort), Nec AD-5240S (DVD brenner), PowerColor Radeon HD 5870(Skjermkort), AMD Athlon II X3 435 (Prosessor), Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB (Minne), Seagate Barracuda 7200.12 750 GB (Harddisk)

Oppsettett er basert på troen på at en moderne prosessor med minst 3 kjerner er nok til å dra et singel-skjermkort opp til HD 5870. Dette utdypes her. Det er forøvrig ingen problemer med å sette inn en bedre prosessor, men da blir det vanskelig å holde seg innenfor rammen på 7000,-. 7000,- er satt fordi det ser ut som om mange ønsker en flott gamer rundt denn prisen. De som ikke spiller tøffe spill setter gjerne et budsjett på ca 5500,-.

Komponentene er moderne, men det er ikke lagt vekt på dyrt minne, kabinett, DVD og strømforsyning. Det skal sies at de valgte komponenter er helt greie uten å yte neo utover det som er nødvendig.

Listen med komponenter. Pr 31 januar har Amentio og Datakjeden alle komponentene til ca 6900,-.

Jeg er noe usikker på om det er slik jeg skal legge inn forslag, og om dette er måten. Dette er en test fra min side - men virker det så er komponentene nøye utvalgt.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...