Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler om lønn, jobbe fra fredag til søndag (barnevern institusjon)

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Som sagt lurer jeg på dette, har nå en stund jobbet på dette stedet, og fikk før ca 1900 skattefritt for og jobbe i strekk fra fredag til søndag, så sover over der og jobber dagene, så 1900 var ikke noe og hoppe i taket for bare det!

Men nå har dem bestemt seg for og skatte av de 1900 kronene pga de skulle ha skattereglene på stell, men etter skatt sitter ikke vi akkurat igjen med mye penger for og jobbe hele helgen, så lurer på om det er noe regler for dette for synes dette er rimelig lite og jobbe så mye for! og nei kan ikke velge og jobbe disse helgene da disse er bakt inn i stillingen.. jobber full uke på samme sted utenom helger.. noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du jobber heltid (37,5 timer i uka) mener jeg at du har krav for overtidsbetaling for alt utover dette, mener det er 50% overtidstillegg( timelønn x 1.5) etter endt normalarbeidstid fram til 21.00 på hverdager, og deretter 100%. 50% fram til 13.00 på lørdager, deretter 100%, og 100% hele søndag.

Lenke til kommentar

Om du har jobba der ei stund og helgevakter var skattefritt så ville iallefall mine varselslamper lyse. Om ikkje dette har stått som lønn men blitt betalt svart, så vil eg hevde at noko tariff eller anna struktur er berre å drømme om.

Men kor mange timer er dette snakk om fredag kl 17 til søndag kl 22?

Du seier også at du har full utanom desse helgevaktene. Då ville eg ha vurdert helgevaktene til overtid og betaling deretter.

Lenke til kommentar
hvis du jobber heltid (37,5 timer i uka) mener jeg at du har krav for overtidsbetaling for alt utover dette, mener det er 50% overtidstillegg( timelønn x 1.5) etter endt normalarbeidstid fram til 21.00 på hverdager, og deretter 100%. 50% fram til 13.00 på lørdager, deretter 100%, og 100% hele søndag.

Ja jobber fulltid. og jeg trodde også det var sånn du sier, men her har dem satt opp en dag og natt sats i helger på rundt 500/450 og ikke times lønn for og spare penger regner jeg med, men om det har lov til det vet jeg ikke. så noen regler eller paragrafer og vise til på et pers møte hadde vært fint..

Lenke til kommentar
Helgevakta kom på lønnslippen, bare skattefritt, åssen vet jeg ikke! er jo snakk om rundt 46 - 48 timer på disse helgene..

Dette bør du sjekke med arbeidsgiver så du ikke plutselig får et heftig skattekrav mot deg når året er omme...

Og 1900 for 48 timers jobb? Det er jo ikke 40 kroner timen engang. Selv om beløpet hadde vært etter skatt er det jo latterlig lavt.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Helgevakta kom på lønnslippen, bare skattefritt, åssen vet jeg ikke! er jo snakk om rundt 46 - 48 timer på disse helgene..

Dette bør du sjekke med arbeidsgiver så du ikke plutselig får et heftig skattekrav mot deg når året er omme...

Og 1900 for 48 timers jobb? Det er jo ikke 40 kroner timen engang. Selv om beløpet hadde vært etter skatt er det jo latterlig lavt.

ja vet dette er utrolig lavt, så en eller annen paragraf eller regel og vise dem, så dem blir lange i maska hadde vært deilig.. utenom helger har vi jo en grei mnd lønn.. er helgene som er problemet!

Lenke til kommentar
helgene er forøvrig merket med diett/ovenatting på lønnslipp

Du er sikker på at arbeidsavtalen din ikke inneholder at du skal jobbe x antall helger i måneden da? Og at dette dekkes av hovedlønnen din? I så fall skal du selvfølgelig ikke ha ekstra betalt utover det siden det allerede er inkludert i lønnen.

For da kan det i og for seg stemme at beløpene er satt opp uten skatt siden du da skal ha diettpenger o.l.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
helgene er forøvrig merket med diett/ovenatting på lønnslipp

Du er sikker på at arbeidsavtalen din ikke inneholder at du skal jobbe x antall helger i måneden da? Og at dette dekkes av hovedlønnen din? I så fall skal du selvfølgelig ikke ha ekstra betalt utover det siden det allerede er inkludert i lønnen.

For da kan det i og for seg stemme at beløpene er satt opp uten skatt siden du da skal ha diettpenger o.l.

jada, står ikke det ikke avtalen min..

Lenke til kommentar

Da er vel saken klar; har du ikke avtale om at du skal jobbe i helgen så bør du heller ikke gjøre det når de ikke gidder å betale mer enn et par tjuekroninger i timen ekstra i forhold til din vanlige lønn.

Hvis du derimot tjener en god del mer i måneden i forhold til hva du hadde gjort bare ved å jobbe hverdager nettopp fordi det forventes at du jobber noen helger (det kan vel tyde på det siden du skriver at helgejobbingen er innbakt i stillingen) så er situasjonen en annen.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...