GullLars Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Det burde holde fint. Om du deaktiverer pagefile (sidevekslingsfil), og begrenser størrelsen system restore får lov til å bruke kan du komme ned i 13-14GB brukt med W7, office pakka, og noen få nytteprogrammer. Kjører du Ccleaner en gang i uka hindrer du også at det gror flere GB med temp filer. Lenke til kommentar
Hr. Strert Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Hei igjen. I oppsettet i 1. post, er det noe man greit kan kutte noe ned på og spare penger på dersom man ikke planlegger å overklokke og dersom ikke spill er helt topp prioritert (men uten å nedprioritere dette helt)? Da er vel mulighet for crossfire ikke så viktig. Har fått tips om at grafikkort som 5770 med 512MB versjon fremfor 1GB også kan være greit for å spare noen hundrelapper. Videre er kanskje heller ikke cache-minne (og rpm) på HDD så viktig når den brukes i tillegg til SSD? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Om du ikke skal overklokke kan du klare deg med en billigere CPU-vifte, men det vil sansynligvis gå på bekostning av støy (stock kjøler holder fint men vil være en støykilde). Jeg ser liten vits i å halvere RAM på skjermkortet for å spare 100kr når det kan bli merkbart på høyere oppløsninger. Grunnen til at jeg har satt opp den harddisken som er i oppsettet er nettopp fordi RPM ikke er spesielt viktig og prisen er god. For nye stasjonære i dag burde du ha 4GB RAM, men igjen, om du ikke skal klokke eller drive med tallknusing burde du klare deg fint med den billigste DDR3 RAMen du finner. Kingston ValueRam som er i oppsettet er valgt nettopp med tanke på pris og hva man får for pengene. Maskinen er satt opp for å få mest mulig ytelse for pengene, ikke mest mulig ytelse eller lavest mulig pris. Er prisen veldig viktig, du ikke skal klokke, men allikevel drive med tyngre flertrådede oppgaver kan du ta en titt på Athlon II x4 som prosessor i stedet. Lenke til kommentar
Hr. Strert Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Takker for gode svar, GullLars. Hva med de nye hovedkortene med GX890-brikkesett? Tenker på f.eks: Gigabyte GA-890GPA-UD3H (rev. 1.0) eller ASUS M4A89GTD PRO/USB3 Er de noe alternativ til hovedkortet i oppsettet, eller er det anbefalte kortet fortsatt det beste til et slikt oppsett? Ligger på samme pris og oppover. For øvrig ser jeg at det finnes to typer av nevnte prosessor (945 95W): HDX945WFGIBOX og HDX945WFGMBOX, men er ikke kar om å finne ut forskjellen. Noen idé? Lenke til kommentar
Hr. Strert Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) Slettet dobbelpost. Endret 15. mars 2010 av Hr. Strert Lenke til kommentar
Synx Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Dette forslaget appelerte til meg! Jeg har kommet til konklusjonen om å bestille noe lignende av ditt forslag. Spørsmål: Hva kan jeg bytte ut til billigere deler dersom overklokking er noe jeg aldri kommer til å begi meg ut på, og støynivå fra PC er irrelevant? Jeg sliter også med å finne alle delene du har anbefalt på nettbutikker. (f.eks SSD'en finner jeg ikke på dustinhome.no) på forhånd takk for svar Endret 18. mars 2010 av Synx Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) X25-V på dustinhome Om du ikke skal overklokke, ikke skal drive med videoredigering 3-4 timer om dagen, og ikke bryr deg (mye) om støy så kan du gå for Athlon II x4 620/630 og droppe noctua CPU vifte (alså bruke medfølgende). Det vil spare deg ca 1000-1200kr. I bruk vil det hovedsaklige forskjellen til oppsettet som står i førstepost bli litt viftesus ved last i stedet for omtrent lydløs (skjermkortet bråker uansett mer enn stock CPU-vifte under gaming), og ca 25-30% lenger tid for rendring av videoer ol. (1 minutt mer pr 3-4 minutter). Endret 18. mars 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Synx Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Det hørtes ikke mindre enn genialt ut! Da får jeg råd til Windows også takk for hjelpen Lenke til kommentar
kuper Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Det kabinettet som er tatt med er det bedre enn f.eks dette når det gjelder støy? http://www.hardware.no/artikler/fractal_design_define_r2_black_pearl/74576/1 Lenke til kommentar
Synx Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 er denne PC'en fremdeles den beste muligheten på markedet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå