Imidura Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg har sett litt på oveklokking og er veldig lysten på å få ut mer av cpu'en enn jeg har betalt for... Jeg har sett litt rundt i biosen og der var det mer man kunne stille på enn de fleste sikkert aner... For at jeg helst vil unngå å gjøre noe feil er det muligens en fordel å vite hva de diverse tingene betyr.... Kan noen hjelpe meg. Link til en side med forklaring på dette eller lignende... Og hva er det verste som kan skje hvis jeg stiller noe galt? Hovedkort: Asus p4pe cpu: P4 2,4 Ghz kjøling: Vanlig intelkjøler + 2 parpst kabinettvifter Lenke til kommentar
RansoM Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Dette er ikke fra samme HK som du har, men her kan du lese en enkel beskrivelse på hvilke innstillinger du bør gjøre på et Epox 8RDA+ kort (AWARDbios). Det er jo veldig mye likt i bioser, så du kan nok bruke mye fra denne artikkelen. (Se l a n g t ned på siden) Edit: Jeg er blind eller no` Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 det verste som kan skje dersom det går galt er at pc'n blir ødelagt, enkelt og greit.. det som har med overklokking å gjøre er; Multiplier= antall ganger CPU ganger FSB hastigheten med.(låst) FSB= busshastigheten, farten som maskinen jobber med. Vcore= spenningen du mater CPU med, trengs ikke å stille utenom at systemet blir ustabilt pga overklokking. OBS!! tallene er tatt helt ut av løse luften og ikke ta dette som et eksempel på hvordan det skal vere..!! la oss si at du har en AMD som kjører 133 buss og har en multiplier på 10 da har du en CPU som er 1330 MHz (133 x 10) så stiller du opp FSB til 140, da vil prosessoren ha en hastighet på 1400 MHz (140 x 10) en dag finner du en guide for å låse opp CPU, du gjør det, og da kan du stille opp Mulitplieren, den står på 10 originalt, og du stiller den opp til 11, og kjører fortsatt med 140 i FSB, da vil maskinen vere 1540 MHz, men da vil maskinen vere vanvittig ustabil, så du stiller opp Vcore med 0,1 volt, da vil maskinen vere mere stabil, men den produserer også mye mere varme, siden dette er en Athlon prosessor. Lenke til kommentar
Imidura Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Takker for hjelpen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå