Gå til innhold

Hvor bør man installere programmer under Win7x64?

Anbefalte innlegg

For 24 dager siden installerte jeg et x64 OS, Windows 7, for første gang. Gikk rett fra XP x86. (Dvs full install ;))

Da jeg brukte XP, hadde jeg en egen partisjon for installering av programmer, for ikke å fylle opp OS-partisjonen.

Tenkte å gjøre det samme nå under Win7x64, men er usikker på hva som lønner seg.

Hittil har jeg installert noen programmer på den dedikerte "program"-partisjonen, og noen på default plassering, på OS-partisjonen. Under windows er det jo to mapper for installering av programmer nemlig Programfiler + Programfiler(x86). Hvilke av disse skal brukes? Eller bør jeg installere på egen partisjon?

Må bemerke at jeg overhodet ikke har hatt problemer med dette, men skulle gjerne visst med mer sikkerhet fordeler/ulemper ved en konsekvent plassering for installasjon.

Mvh

GregorM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Jeg er av den gamle skolen som lager meg et eget mappessytem.

En spill mappe hvor jeg innstallerer alle spill, en mediaplayere mappe jeg innstallerer alle mediaplayere i, en sikkerhet mappe jeg innstallerer antivrus og brannmurer i, en pc utstyr mappe jeg innstallerer drivere og programmer til pc komponentene i, og en programmer mappe hvor jeg innstalerer de programmene jeg innstallerer i (slik at jeg vet hva jeg har lagt til).

Unntaket er vel AVG som anbefaler defaul mappe

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke mye poeng å installere programmer etc andre steder enn standard mappe. Må du legge inn Windows 7 på nytt, må du uansett legge inn alle programmene på nytt.

Spill kan jo være lurt å ha på egen partisjon, grunnet størrelse, og dokumenter etc.

Men ha nok plass på OS disken til programmene, det blir mer ryddig slik.

Ankh: Det der hørtes skikkelig tungvint ut, når drev man med slikt da? Har holdt på med pcer siden 286 og Dos 6 og har aldri gjort det så tungvint.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Poenget er delvis at jeg vil ha det ryddig, dvs hvis jeg skal oppdatere en mediaplayer fjerner jeg den totalt fra systemet og legger inn fresh versjon. Da synes jeg det er enklere å finne innstallasjonsmappa i en mediaplayere mappe med 3-4-5 mapper enn i en felles mappe med 400 mapper i.

Dernest så liker jeg å ha kontroll på hva JEG har lagt inn og kan slette uten å krasje windows, og hvis jeg bruker standardmappene er det noen mapper der som win legger til selv og jeg blir mer usikker på hva jeg kan slette.

Det gjør det også lettere å rydde i maskinen når man har et mappesystem slik at man kan slette gamle filer man ikke trenger.

En annen side er at default ofte gir utrolig kompliserte mappestukteurer.

Er av typen programfiler/utviklernavn/programnavn/versjonsnummer/blablabla/blablabla/blablabla/program.

Jeg foretrekker mer spill/far cry 2 og tilsvarende.

Samtidig så er ikke mitt system mer tungvindt, man velger kun custom installasjon og velger installasjonsmappe der. Da får man samtidig huket av at man ikke skal ha ask som søkemotor, at man ikke skal legge inn en prøveversjon av nis, at man ikke trenger en gammel versjon av adobe reader, at jeg ikke er interressert i et abbonement på usa today, og at jeg ikke gidder å være med på undersøkelser som sendes ut 14 ganger om dagen som ber meg svare på 11000 spørsmål om min brukeropplevelse.

Tar meg ca. 4 sekunder ekstra da, og sparer meg for 4 år med ergrelser etterpå.

Har forøvrig aldri opplevd 99% av de problemene som andre opplever, så kanskje jeg gjør noe rett?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Forøvrig, du sier full install.

Puttet du plata inn og startet innstallasjonen derfra, eller puttet du plata inn, restartet maskinen, bootet fra plata og startet innstallasjonen derfra???

Lenke til kommentar
Forøvrig, du sier full install.

Puttet du plata inn og startet innstallasjonen derfra, eller puttet du plata inn, restartet maskinen, bootet fra plata og startet innstallasjonen derfra???

Bootet fra platen, ja.

Er forøvrig enig i systemet ditt, har praktisert det selv tidligere. Men har alltid brukt win x86 før, med x64 var jeg usikker på om det fungerte. Mtp at det er to "default" mapper for installasjon av programmer i Win7 x64, hvor den ene heter Program Files (x86).

Lenke til kommentar
Plassering av filen har ingenting å si for om den tolkes som en 32- eller 64-bits applikasjon =)

AH! Endelig! Var dette jeg ville høre! Tusen takk!

Kan du samtidig si noe om det utgjør en forskjell, ytelsesmessig, hvor programmer installeres? Tenker da på systempartisjonen kontra en annen dedikert partisjon (på samme disk)

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...