A_N_K Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Quote: On 2002-02-11 10:38, krille skrev:"Hvordan tjener Sun penger på at folk skriver Java? Det jegvet selger de ikke en gang noen kompilator."* Java JIT compilerUtdrag fra SUN sine hjemmesider:" MANAGING AND DEPLOYING JAVA ENTERPRISE COMPUTING SOLUTIONS NEW YORK, NY--October 29, 1996-- Sun Microsystems, Inc. (NASDAQ:SUNW) today announced breakthrough software ........ " Ok, jeg må gi deg rett der. Quote: Dette bare for å nevne noe. Ellers kan en lese i årsrapporten dra Sun der de skryter av å eie intellektuell eiendom innenfor software og hardware. Ikke akkurat fritt og åpent?"Egentlig er det positivt at Sun står bak Java, i det henseende at de fikk stoppet M$ sine "utvidelser" av språket f.eks." Men det er ikke mitt poeng. Mitt poeng er at alle, Sun og MS + mange flere store selskaper, aldri, gavner noen andre enn seg selv. I det øyeblikk et stort selskap eier prog.språk, så er det 'galt' slik jeg ser det. Derfor er C/C++ med sine komiteer det beste alternativ. Ganske enkelt fordi de ikke drives av et profittmotiv, men av en glede og lidenskap til den kunst, progging, tross alt er. Men hvis vi beveger oss bort fra det teoretiske plan, hva galt har Sun gjort? Java virker på meg som et positivt initiativ, Sun har jo t.om samarbeidet med en rekke andre (Symbian, IBM, Borland osv) om siste versjon av Java (1.4). Og, hvis ikke Java hadde Sun i ryggen, hvem skulle stoppet M$ sine "ekstensjoner"? Uansett, å sammenligne C++ og Java blir som epler og appelsiner. Java er ingen reell konkurrent til C++ (treigt), poenget er at det er multiplattform. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Summe opp litt? Ja Mange blander C og C++, fordi de er veldig like, men det er en VELDIG stor forskjell: C er ikke objektorientert, dette er C++. Java regnes av mange som C++'s "successor", hvor vidt dette er sant vil jeg ikke si, siden jeg ikke kan noen av språkene. Det jeg derimot vet, er at C# virker ekkelt, med henhold til at det er et MS språk (Frykt alt fra Microsoft, det har som oftest en hensikt. (Frykt grekerne selv når de kommer med gaver)). C er et språk som er så portabelt at du kan dø egentlig, hvis du følger standardene som er satt er det ikke alt for vanskelig å få det til å fungere på forskjellige platformer, og særlig ikke ved hjelp av precompileren. C ble lagd ene og alene for Unix, og logisk nok er 95% av all *nix* programvare (Linux, Unix, HP-UX, solaris, etc) skrevet i C. Derfor er C et forbannet nyttig språk og kjenne. C har likevell en del begrensinger når det kommer til grafikk, i og med at det ikke er objektorientert. Du _kan_ skrive alt i c, men å skrive GUI i c er ikke noe jeg anbefaller, da henviser jeg deg heller til C++, som bruker samme snytax som C, men ikke alltid like algoritmer, i og med at det er objektorientert. Jeg anbefaller deg å lære deg C, det er da super enkelt å gå videre til C++, og du kan et språk som er så utbredt at du må være molbo for å ikke se nytten av å kunne C. Likevell, hvis du "har dårlig tid", kan du hoppe rett på C++, siden det sikkert ikke er grusomt vanskelig akkurat å lese C kode hvis du kan C++, og vice versa. Når det gjelder VB heter det. "En hver programmerer med litt erfaring kan rabble ned noen linjer i [visual] basic, men foretrekker å holde seg langt unna". Basic språket er rett og slett rotete, Microsoft er det eneste firmaet som har vært idiotiske nok til å videreføre et så dårlig språk. Og Delphi/Pascal vil jeg ikke si noe om, bortsett fra at det ikke er halvparten så utbredt som c/c++. Er det en grunn tro? Lenke til kommentar
oyvind_b Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Bra å begrunne at et språk er ekkelt bare fordi MS har laget det. Saklig og modent sagt. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Quote: On 2002-02-13 15:54, oyvind_b skrev:Bra å begrunne at et språk er ekkelt bare fordi MS har laget det. Saklig og modent sagt. Jeg tror en viss uggen følelse er berettiget, hver gang M$ lanserer en ny standard. Visual J++ er et godt eksempel, heldigvis ble de stoppet i retten ... Lenke til kommentar
krille Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 A_N_K: Sorry. Det vakke min hensikt å lage noen stor sak ut av Java vs C++. Men da jeg studerte informatikk på univ. så var det så utrolig mye 'halleluja' rundt Java, og størsteparten av prof og forelesere stod og spredte 'løgn og forbannet dikt' om hvor bra Java var i forhold til C++. Så jeg er nok litt 'hårsår' akkurat på det området... Kort oppsumert kan en si at C++ har en del egenskaper i språket som gjør det lett og 'resirkulere' ofte brukte klasser ol. C++ støtter også direkte bruk av pekere, som gjør at et program kan eksevere raskere. Det er da også lett å gjøre en tabbe, slik at hele pc'n kræsjer. Dette beskyttes en mot i Java, og slik sett, er det et litt 'tryggere' nybegynnerspråk. Når det gjelder MS og deres trang til å dominere markedet: Har de to siste dagene tittet på VS .NET og liker ikke det jeg ser hittil. Det virker som de i stor grad ønsker å nedprioritere C++ til fordel for VB og C#. Dette understreker viktigheten av at så mange som mulig der ute, bruker 'frie' språk som C++. Slik at alle kan sikres et felles språk, uansett hvilken platform en ønsker å programmere mot. Fritt oversatt fra en kommentar i siste Doctor Dobb's journal: "Microsoft er ikke lengere der store haien som svmømmer rundt i havet. De har blitt havet som alle vi andre svømmer i" Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Jeg har programmert en del i Basic/QBasic, Pascal og Delphi. Basic er fælt rotete, Pascal/Delphi er veldig strukturert og mye raskere enn Basic-baserte språk, men virker ganske begrenset i forhold til C/C++. Har tenkt å begynne å lære C, og deretter C++, når jeg får tid. Virker som C++ er til C som Delphi er til Pascal. Vi lærte litt Pascal/Delphi på skolen(VK2 Elektronikk). C(++) er nok enda kjappere enn Pas/Delphi, spillprogrammerere bruker det og/eller assembler. Må lære ASM en gang også, det er KJAPT. Lenke til kommentar
The man! Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 jeg satt meg ned og prøvde litt delph i dag(for første gang). fy #*@¤ så enkelt! jeg trodde det kom til å vere kjempevanskelig, men så klart... jeg har jo bare laget et kjempeprimitivt program: den store nerdetesten :smile: Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Quote: On 2002-02-13 10:35, nesquik skrev:...Og Delphi/Pascal vil jeg ikke si noe om, bortsett fra at det ikke er halvparten så utbredt som c/c++. Er det en grunn tro? Fint at du bestemte deg for å ikkje sei noko om det, for då kunne jo eg hissa meg opp... :wink: Vel, Delphi/Pascal er ikkje like utbredt som C av ein enkel grunn, C har eksistert mykje lenger. Objekt Pascal, som no er ein del av Delphi og Kylix, gjer at ein kan skriva kode for både Windows og Linux samstundes, noko som er ein stor fordel. Om ein kan (Turbo) Pascal frå før, er det svært lett å læra seg Delphi/Kylix. Med Delphi kan ein laga svært enkle program, og ein kan laga svært avanserte program, det spørs heilt kva erfaring ein har. Har sjølv ingen erfaring frå C/C++, men har høyrt at det har svært tungvinte måtar å t.d. åpna ei .bmp-fil (10-15 linjer med kode, stemmer det?). I Delphi kan ein gjere dette med 3 linjer med kode. Objekt-orienteringsmessig kan eg i alle fall seie at Delphi er genialt. :smile: mvh., Vegard A. Larsen, [email protected] Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Skjønner hva du mener Krille. Java er uansett neppe ment å erstatte C++, men fungerer glimrende som en multiplattformsløsning. Bare så det er sagt forresten, jeg driver også med C++ Lenke til kommentar
amund Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Quote: kilogram skrev (2002-02-14 21:28):Vel, Delphi/Pascal er ikkje like utbredt som C av ein enkel grunn, C har eksistert mykje lenger. Objekt Pascal, som no er ein del av Delphi og Kylix, gjer at ein kan skriva kode for både Windows og Linux samstundes, noko som er ein stor fordel. Hehe, denne diskusjonen begynner å få litt samme preg som "AMD vs. Intel" diskusjonene i hardware-kategorien. Heldigvis holdes iallefall denne diskusjonen på et saklig plan, men jeg tror nok uansett at man må innse at det ikke er mulig å komme til enighet i slike diskusjoner :smile: Og selv om man har prøvd begge/alle språkene (det er snakk om) betyr ikke det at man vet hva som er de "riktige" valget for andre enn seg selv.. Er ikke noen stor-programmerer selv, men har i grunn funnet ut at det lønner seg å sette seg inn i ting på egenhånd for å gjøre seg opp en mening. Likevel er det selvsagt en stor fordel å benytte andres erfaringer til å velge et programmeringsspråk som er mulig å bruke til det programmet man skal skrive, slik at man ikke ender opp med å lære seg alt. Det fine med programmering er at det er mange veier til mål. Noen er enklere/smartere enn andre... Mvh, Amund Lenke til kommentar
oyvind_b Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Enig. Som den etterhvert så berømte Charles Petzold har sagt det (sikker mange andre også): "Et programmeringsspråk er som et verktøy. Jo flere verktøy du har i verktøykassa di jo bedre rustet er du." Hvilket språk (verktøy) du bruker avhenger veldig mye av hva du skal lage. For en "ekte" programmerer bør det også være greit å bytte språk. [ Denne Melding var redigert av: oyvind_b på 2002-02-15 08:18 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå