Hrodebert Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Denne emnetittelen ble ganske deprimerende i seg selv, men ser at det er veldig mange tråder i Helse kategorien fortiden som omhandler nettopp denne tematikken og hvor tilsynelatende unge mennesker sliter med tilværelsen. Hvorfor ikke opprette en egen kategori for dette? Da som en underkategori i Helse og med full gjesteposting aktivert. Det er mange som sliter med dette på forumet og i samfunnet som sådan, kanskje forumet som helhet kunne hjulpet og assistert ytterligere med en egen kategori for denne tematikken? Hva tror man? Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 I beste fall ville en slik kategori ikke forverre folks problemer. Altså er jeg heller pessimistisk mht. verdien av en slik kategori. Dessuten blir det vel like mange trolle-/tulletråder og -innlegg der som i Samliv/Seksualitet, så fort trollene oppdager den. Viser dessuten til: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=15060663 Men mer samfunnsnyttig enn "Spørsmål om lengden på penis" ville kanskje vært en sticky-tråd i helseforumet om de vanligste psykiske lidelsene og informasjon om hvordan man kan få hjelp. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg er således klar over det interne føringene. Nå er det forskjell på selvmord å depresjon, enn om utfallet i verste fall kan være det samme, enn om dette er sjelden statistisk sett. Men du har mulig rett, jeg vet ikke. En slik klistret tråd kunne i så måte også hjulpet. Men jeg er ikke fremmed for tanken. Hva troll angår kommer de uansett. Det jobbes vel også med å minske dette. Navnet som er foreslått er i så måte bare et forslag og noen kan sikkert oppdrive noe bedre enn jeg klarer klokka halv fem om morgenen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Den som troller i en kategori med et slikt navn bør IP-bannes på livstid, og politianmeldes. Jeg tror at det å ha en egen kategori for dette hever terskelen for troliing, i forhold til å kun ha disse temane under "helse". Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hva med å gi Helse kategorien en underkategori med navnet Psykisk Helse ? Hadde ikke vært noe annet enn smart. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Heller "psykisk helse" enn "Angst, depresjoner og andre sinnslidelser". Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Nå er det forskjell på selvmord å depresjon (...) Javisst. Selvmordstanker vil ikke alltid opptre (og er nok også et godt skritt unna det å legge konkrete planer), men et helt uvanlig symptom er det ikke. Poenget er at moderatorer/admins trolig vil måtte reagere på en god del innlegg; og en stengt tråd er kanskje ikke alltid den beste medisin, ei heller totalt ukvalifiserte brukere som synser og kanskje kritiserer i vildens sky (høres litt absurd ut, da dette egentlig er diskusjon.no i et nøtteskall, men her kan det være snakk om svært alvorlige, potensielt livstruende situasjoner). Selvfølgelig poster noen brukere allerede om sine problemer, men en egen kategori vil kanskje oppfordre flere til å gjøre det (muligens en god ting, som antydet) - så er spørsmålet om de høye forumherrer, moderatorer og brukere vil klare å håndtere dette med den nødvendige respekten (og de ressurser) som kreves. Prinsipielt mener jeg det ikke burde være forskjell på f.eks. benbrudd (tilfeldig eksempel på et klart fysisk problem) og depresjon, men å søke hjelp for depresjon og andre psykiske lidelser sitter tydeligvis lenger inne for folk. Slik burde det ikke være. Jeg vet ikke om en egen psykisk helse-kategori vil virke stigmatiserende... trolig ikke (gitt full anonymitet, som nevnt i forslaget), men det er likevel verdt å fundere litt på. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Heller "psykisk helse" enn "Angst, depresjoner og andre sinnslidelser". Enig! Javisst. Selvmordstanker vil ikke alltid opptre (og er nok også et godt skritt unna det å legge konkrete planer), men et helt uvanlig symptom er det ikke. Poenget er at moderatorer/admins trolig vil måtte reagere på en god del innlegg; og en stengt tråd er kanskje ikke alltid den beste medisin, ei heller totalt ukvalifiserte brukere som synser og kanskje kritiserer i vildens sky (høres litt absurd ut, da dette egentlig er diskusjon.no i et nøtteskall, men her kan det være snakk om svært alvorlige, potensielt livstruende situasjoner). Selvfølgelig poster noen brukere allerede om sine problemer, men en egen kategori vil kanskje oppfordre flere til å gjøre det (muligens en god ting, som antydet) - så er spørsmålet om de høye forumherrer, moderatorer og brukere vil klare å håndtere dette med den nødvendige respekten (og de ressurser) som kreves. Men disse trådene finnes allerede i dag. Vi også en dedikert "Deppe-tråd" der brukeren kan lufte sine tanker, det er også mye psykiske temaer og lidelser i denne tråden samt andre mindre tråder og moderatorene sletter da ikke det? Det er altså fult lovlig å debattere psyke på forumet, men i det debatten går over til å omhandle selvmord eller planlegging av dette har forumet føringer fra SSFF (seksjon for selvmordsforskning og forebygging), som du også viste til. Men altså generell debatt angående psykisk helse er tillat. Når det kommer til de ukvalifiserte brukerne har vi allerede dette problemet i dag, forskjellen blir da at ved en egen kategori med egne føringer kan man nedsette et ytterligere forbud mot denne type innlegg. Dette krever også samarbeid fra moderatorene. I verste fall kan man si at useriøst fjas i denne kategorien = suspensjon. Ved gjestefunksjonen aktivert, tror jeg ikke brukere ville unngå denne kategorien av prinsipp, men jeg kan ta feil selvsagt. Nå er det ganske mange sensitive tråder allerede i dag. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 En kategori for psykisk helse høres ikke dumt ut. Jeg tror vi har tall til å forsvare en splitting av kategorien i 2 underkategorier, men skal se på tallene. Geir Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 I en sånn kategori må det blir lagt stor vekt på at man skal holde seg unna alle "lol, hørez kjett ut ass. bare gjør slutt på det!^^ xD xD". Man må være klar over hva slags konsekvenser et dårlig innlegg kan ha i en sånn kategori! Fokus må ligge på positivitet og seriøsitet fra de som svarer. Når det er sagt så kan jeg se for meg problemene ved at en person som allerede sliter med depresjon snubler over en kategori der alle andre utelukkende legger ut om sine kjipe liv og hendelser. Man bør prøve å skape en kultur for å dele sine historier og erfaringer med å overkomme problemer også, prøve å ha en generelt positiv innstilling i kategorien. Dessuten bør dette være stedet for å finne god informasjon om hvor man kan få profesjonell hjelp og støtte! Lenke til kommentar
Crabs Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Og hvordan skal dette organiseres? Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Når det er sagt så kan jeg se for meg problemene ved at en person som allerede sliter med depresjon snubler over en kategori der alle andre utelukkende legger ut om sine kjipe liv og hendelser. Man bør prøve å skape en kultur for å dele sine historier og erfaringer med å overkomme problemer også, prøve å ha en generelt positiv innstilling i kategorien. Et godt poeng. Det er faktisk ikke slik at å møte likesinnede alltid gir en positiv helsegevinst. På den annen side, deppetråden er jo omtrent slik som beskrevet (mitt inntrykk, den korte tiden jeg har brukt på den). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå