Gå til innhold

Ny stasjonær, primært spill

Anbefalte innlegg

Min maskin er omlag 3 år gammel, og det er på tide med ny maskin.

Jeg vil bygge maskinen selv, og planlegger å bruke 15- til 20.000 kroner.

Jeg ønsker en maskin som er kompromissløs mht spillgrafikk, og helst stillegående.

Etter å ha gjort en del undersøkelser, har jeg satt opp en midlertidig handleliste over de komponentene jeg ønsker å benytte:

Hovedkort

ASUS Rampage II Extreme

Dette hovedkortet har fått positiv omtale fra sluttbrukere og i tester, det støtter både SLI og Crossfire, og virket som et fornuftig valg.

Skjermkort

2 stk XFX Radeon HD 5870 1GB i Crossfire

Det ble foretatt noen tester hvor dette kortet ble sammenlignet med Nvidias GTX 295, hvor dette kortet tilsynelatende yter bedre på alle punkter.

Prosessor

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Quad Core, 2.66Ghz

Intels i7 prosessor virket som et fornuftig valg, og sluttbrukere gir i hovedsak positive tilbakemeldinger om disse.

Minne

Corsair Dominator GT DDR3 1600MHz 6GB Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL7-7-7-20

Tomshardware.com har de siste årene foretatt tester av minnebrikker, og det som oftest går igjen, er at lavere CL er viktigere en høyere hastighet.

Lagringsplass

Corsair SSD Performance P128 2,5" 128GB

På dette punktet ønsker jeg ikke inngå noen kompromiss. Det må være en SSD.

Kjølesystem

Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Jeg har lenge vurdert vannkjøling som et alternativ til viftekjøling. Denne løsninge til Corsair har fått mye positiv kritikk fra hva jeg kan se, og skal visst være mer stillegående enn vifteløsninger.

Strømforsyning

Corsair HX 1000W PSU

Jeg gjetter på at to skjermkort vil trekke mye strøm, og prosessoren er oppgitt til over 100 watt, så jeg vil heller legge noen kroner ekstra i denne og vite at jeg har tilstrekkelig med strøm til alle komponentene.

Kabinett

Corsair Obsidian 800D Big Tower

Jeg valgte dette kabinettet av tre grunner, det er romslig, jeg liker designet, og det er oppgitt til å være lyddempende i enkelte tester.

I følge Kompletts prislister vil dette komme på omlag 20.000 kroner (inkludert operativsystem)

Maskinen skal i hovedsak brukes til spilling. Jeg installerer som oftest et spill om gangen, og jeg bruker ikke maskinen som lagringsplass for film eller musikk. Jeg trenger av den grunn ikke Terabytes med lagringsplass.

Maskinen skal tidvis være plassert i stuen, så det må være rimelig stillegående. Det må også være et nøytralt kabinett uten lys og dill.

Jeg bruker ikke tid på å oppgradere komponenter hver 3. måned. Jeg bygger en maskin for tre år, og bytter den deretter ut med en ny maskin.

Denne gangen har jeg satt opp en løsning hvor jeg planlegger å utvide med minne, og muligens en ekstra SSD disk. Jeg vurderer også å begynne med kun et skjermkort, og utvide til Crossfire når det blir nødvendig.

Men jeg har noen bekymringer i forhold til dette oppsettet, derav denne tråden, og håper noen av dere kan bidra med erfaringer.

• Vil kabinettet støtte to XFX Radeon HD 5870 i Crossfire? Jeg ser at skjermkortet krever 2 bakpanelslots hver, og er derfor usikker på hvordan dette løses.
  • Vil Corsair H59 Hydro være tilstrekkelig kjøling for prosessor, og vil kabinettet støtte dette kjølesystemet?
  • Er 1000w tilstrekkelig med strøm, er det overdrevent mye, eller er dette et riktig valg?
  • Hvordan vil Windows 7 støtte en slik maskin (eller omvendt)?

Jeg er takknemlig for all tilbakemelding som kan tilbys.

-Trådstarter, ny bruker, PC-bygger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil kabinettet støtte to XFX Radeon HD 5870 i Crossfire?

Ja.

Vil Corsair H59 Hydro være tilstrekkelig kjøling for prosessor, og vil kabinettet støtte dette kjølesystemet?

Ja.

Er 1000w tilstrekkelig med strøm, er det overdrevent mye, eller er dette et riktig valg?

Det holder i massevis, men det er alltid fint å ha litt å gå på, så jeg vil si at det er et godt valg!

Hvordan vil Windows 7 støtte en slik maskin (eller omvendt)?

Helt utmerket :)

Hvis jeg får lov til å legge til noe, så ville jeg ha byttet ut den SSD-en du har valgt med Intels X25-M, enten 80GB eller 160GB, evt. gått for en i OCZs Vertex-serie. Disse er de kjappeste på markedet as we speak :)

EDIT: Her kan du se omtrent hvordan ditt oppsett kommer til å se ut. Rimelig pent imo!

Endret av haakonmt
Lenke til kommentar
Vil kabinettet støtte to XFX Radeon HD 5870 i Crossfire?

Ja.

Vil Corsair H59 Hydro være tilstrekkelig kjøling for prosessor, og vil kabinettet støtte dette kjølesystemet?

Ja.

Er 1000w tilstrekkelig med strøm, er det overdrevent mye, eller er dette et riktig valg?

Det holder i massevis, men det er alltid fint å ha litt å gå på, så jeg vil si at det er et godt valg!

Hvordan vil Windows 7 støtte en slik maskin (eller omvendt)?

Helt utmerket :)

Hvis jeg får lov til å legge til noe, så ville jeg ha byttet ut den SSD-en du har valgt med Intels X25-M, enten 80GB eller 160GB, evt. gått for en i OCZs Vertex-serie. Disse er de kjappeste på markedet as we speak :)

EDIT: Her kan du se omtrent hvordan ditt oppsett kommer til å se ut. Rimelig pent imo!

Takk for rask tilbakemelding.

Den lenken var gull verdt, det var interessant og betryggende å lese at andre har benyttet mange av de samme komponentene, og ikke minst er fornøyd med dette oppsettet.

Igjen - mange takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...