Gå til innhold

Spørsmål ang. EAC


Hootie

Anbefalte innlegg

Eg begynnte den fine jobben med å rippe alle cdene mine i dag. Lasta ned eac og fulgte guiden til audiovisuelt.no. Alt ser greit ut, men det går forferdlig lang tid å rippe! 20-25minutt pr.cd. Noke som vil sei over 100timer arbeid for å rippe ca.500 cder. Er dette normalt? Ser ikkje for meg at eg blir ferdig det første året i tilfelle... I tilfelle dette er normalt, finnes det andre program eg kan bruke? Har rett og slett ikkje tid å sitte så lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den raskeste CD-leseren du finner er visstnok 72x (etter det Wikipedia sier) som er ca 10 MB/s.

Hver CD er på totalt 700 MB som betyr at hver CD burde ta ca. 1 minutt å lese inn. Enkoding kan gjøres mer eller mindre on-the-fly ettersom både harddisk og prosessor er betydelig raskere enn dette.

 

Hvorfor det tar lang tid på din, kan være mange årsaker, dårlig spiller, dårlig enkoder, dårlig ripper etc.

Jeg pleide å bruke et program som het CDex, men jeg tror utviklingen er sluttet på det programmet.

Lenke til kommentar

Guiden til audiovisuelt.no forklarer hvordan man ripper en så nøyaktig kopi av innholdet på cd-en som overhodet mulig. Her snakker vi med andre ord om FLAC og ikke halvgod mp3 ;)

 

Er usikker på hvor lenge jeg bruker selv, men ligger vel rundt 10-15 minutter kanskje. Kan du ikke bare gjøre dette mens du gjør andre ting? :)

Lenke til kommentar

Rippehastigheten til EAC er naturligvis avhengig av CD-stasjonen, men alle som er nyere enn 10 år bør funke greit. Har du kjørt gjennom den innledende prosedyren med "hand-shake" mot CD-stasjonen?

 

Ettersom EAC forsøker å få med alt på CD-en feilfritt, kan det hende at den benytter veldig lang tid hvis CD-en er lite lesbar. Hvis du er dårlig til å ta vare på CD-ene dine og de er fulle av fingeravtrykk, riper o.l. kan du risikere at EAC bruker lang tid.

 

Hvis EAC bruker lang tid uansett om det er en feilfri CD eller ei, så kan det være noe med innstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...