Thomhess Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Hei, jeg skal søke videregående snart, og har satt Medie og Kommunikasjon som min linje. Men da skoler med denne linjen (som jeg vil gå på) er i fåtall her jeg bor, vurderer jeg derfor Akademiet VGS i Oslo. Jeg lurer derfor på om noen har noen meninger om denne skolen? Er det bra lærere der, godt miljø, godt utstyr (IKT f.eks. Det skal visst være bra) og om det er verdt pengene? Jeg ønsker helst svar fra "insidere" (folk som går/har gått der), men også fra andre som har en oppfatning av skolen eller kjenner noen som går der. Jeg vil gjerne også ha noen gode argumenter så jeg får overbevist foreldrene mine om at det er verdt å bruke penger på PS: Om du har gått på en av de andre Akademiet-skolene, tar jeg gjerne imot svar om hva du synes om denne skolen. Få forhånd takk! Endret 24. januar 2010 av Thomhess Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg går på Akademiet VGS i Oslo og er storfornøyd. Lærerne er mye bedre enn på offentlige skoler (av det jeg hører fra venner osv), det finnes leksehjelp etter skolen og om du ikke er fornøyd med læreren, så går det faktisk an å gjøre noe med det. I fjor fikk vi sparket en tysklærer, en spansklærer og en mattelærer. (Ikke bare min klasse, men hele ST1) Dette er ikke noe å skryte av, men det viser at det går an å gjøre noe med dårlige lærere. Miljøet er dritbra. Selv om det er privatskole, så er det en såpass stor skole at du finner alltid folk du passer med. Ingen særlige klikker, selvfølgelig henger jo folk med de de kjenner, men det er ikke noe high-school drama som jeg hører om på offentlige skoler. Utstyret kan jeg vel ikke uttale meg noe særlig om siden jeg går studiespes, men vi har jo smartboard som er veldig nyttig. Jeg har fysikk og lignende, og det er veldig deilig at læreren skriver rett på tavlen og legger ut notatarkene på itslearning. Lærerene bruker også ofte mye powerpoint i undervisningen. På media vet jeg at de har hatt ti iMac'er, men neste år skal vi jo alle få hver vår Macbook. Så det spørs nok litt på om du selv liker å jobbe med mac eller ei. Men god opplæring får vi nok uansett. Har en del venninner på medie som er kjempefornøyd med både lærere og undervisningsopplegg. Om det er verdt pengene? Ja. 950 kr i mnd er det virkelig verdt. På offentlige skoler forsvinner man i mengden, men Akademiet VGS Oslo er akkurat passe stor. Mange sier at "Akademiet er drittskole, den suger osv." Fatter ikke hvor de får det fra. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Må si jeg har samme erfaring som Pinup, men er dog noen år siden jeg gikk på Akademiet. Dog beste skoleåret jeg noen gang har hatt, meget mulig på grunn av en episk klasse (gikk IKT-linjen). Dette var i Akademiet Sandnes/Stavanger, og som Pinup sier så er lærerene generelt mer kompetente her enn i offentlige skoler. I tillegg får du jo låne PC osv. Jeg betalte en 700 i måneden når jeg gikk der, og det var det så absolutt verdt. Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Tusen takk for svar, og jeg håper jeg kan spørre videre om det er noe. En spesiell ting jeg lurer på, er elevmedvikning. Har elevene mulighet til å forme hva de skal jobbe med itt på egen hånd, og bestemme hvordan prøver og innleveringer skal være bygget opp? Et annet veldig teit spørsmål, men som alle lurer på er mengden lekser. Er det mye lekser, eller kommer du greit gjennom det? Nå har jeg jo mange fler spørsmål, men begynner med disse. Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Bare spør i vei. Jeg går jo på studiespes, men i første klasse var det ganske lite lekser. I år derimot er det fryktelig mye, men jeg går realfag og de på samfunnsfag synes det er deilig lite så har veldig mye med hva du velger. Medie tror jeg ikke har noe særlig egentlig, ingen av venninnene mine som klager i allefall. På studiespes får vi som regel lov til å velge vurderingssituasjoner, altså om vi vil ha prøve eller fremføring, innlevering eller rapport, men vi kan jo ikke velge det samme hver gang. Vil tro det er noe lignende på medie, men dere skal jo gjennom et pensum hvor man må vise at man klarer f.eks å lage en hjemmeside, og man kan ikke akkurat lage en fremføring av det, da må du jo lage denne hjemmesiden og levere inn. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Vi hadde ikke lekser på akademiet, men litt utvidet skoledag (30 min per dag eller noe sånt). Ellers fikk vi selv ofte velge prøveform (avkryssning/presentasjon/skriftlig osv). Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Så og si aldri avkrysning nå lenger, bare åpne spørsmål eller begge deler. Den utvidede skoledagen er også slutt, eller vi har noe som kalles leksehjelp i noen fag, hvor utvalgte lærere i noen fag sitter igjen etter skolen et par dager så man kan få hjelp. Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Jeg var på besøk, og har søkt, men jeg er litt redd for at jeg ikke helt vet om den lange skoleveien er verdt det. Men jeg får ta stilling til det i sommer :-) Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Det er verdt det, jeg tar bussen ti over syv hver morgen og vi starter halv ni! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå