Juden Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Å gå ut av en motorvei er jo greit nok, men det å komme inn syns jeg er litt vanskelig. Jeg har litt problemer med å finne en "passende" luke. Hva er de generelle reglene når en skal inn på en motorvei, ved fartsøknings feltet. Hvordan pleier dere å håndtere slike situasjoner? Lenke til kommentar
No14 Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Svaret ligger i spørsmålet ditt! Øk farten i fartsøkningsfeltet, har du samme fart som bilene som kjører på motorveien er det bare å legge seg ut. Mye lettere for bilene som kjører der at du ikke nøler men holder farten og viser tydelig at du vil legge deg ut. Er luken liten skal det bare et lite slipp av gassen til for bilen som slipper deg inn for at du skal få plass så lenge du har samme fart. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Det og komme seg inn på en motorvei pleier å være relativt problemfritt. Som No14 sa så er det bare å øke farten og se etter en liten luke (blinklys hjelper også ;p), biler som kjører på motorveien bør være såpass våken at de ser at du kommer og feks legger seg over i venstrefelt, slik at du fint kan komme deg inn på motorveien. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Å gå ut av en motorvei er jo greit nok, men det å komme inn syns jeg er litt vanskelig. Jeg har litt problemer med å finne en "passende" luke. Hva er de generelle reglene når en skal inn på en motorvei, ved fartsøknings feltet. Hvordan pleier dere å håndtere slike situasjoner? http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#8 Trafikkregene § 8 annet ledd første punkt: "Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning." De generelle reglene går altså ut på at du som skal inn på vegen må tilpasse din hastighet, slik at du ikke sinker trafikken på vegen du skal inn på, og de som allerede befinner seg på vegen skal tilpasse sin hastighet og vise rimelig hensyn for å hjelpe deg inn i en passende luke. http://www.vegvesen.no/binary?id=181947 Dette skiltet vil stå i fartsøkningsfeltet. http://www.vegvesen.no/binary?id=181942 Dette skiltet vil stå på motorvegen. Iht Skiltforskriften § 12 http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-20051007-1219.html#12 (bla et stykke nedover, til skilt 531.1 og 531.2) betyr disse skiltene følgende: "Skiltet angir at felt for fartsøkning føres inn på annet kjørefelt med gjensidig tilpassing i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser (fletting).", jf Trafikkreglene § 8. http://www.mamut.net/ovselv/ovels231.gif Her ser du en illustrasjon over hvordan man kan forholde seg ved feltskifte fra aksellerasjonsfeltet (fartsøkningsfeltet). Den er litt amatørmessig laget, men det var det første og beste jeg fant. Det optimale er at bilen som allerede befinner seg i feltet du skal inn i, legger seg ut i venstre felt og blottlegger hele høyrefeltet for deg (punkt 1 i illustrasjonen). Vi kan også se for oss at det befinner seg tett trafikk i venstrefeltet, slik at han ikke har anledning til å legge seg ut. Dere må da utvise samarbeid og gjensidig forståelse, slik at han enten letter litt på gassen (punkt 2 i illustrasjonen) eller at du lar ham kjøre først og legger deg ut i det han passerer. Vær observant på at langs den stiplede linjen mellom høyre kjørefelt og aksellerasjonsfeltet har du vikeplikt ved feltskifte, men så snart den stiplede linjen er passert, har dere gjensidig vikeplikt (også kalt "fletting"/"flettemetoden"). Situasjonen håndteres ved at du slår på blinklyset tidlig i aksellerasjonsfeltet (for å gjøre trafikanter på motorvegen klar over at du har tenkt å legge deg ut), bruker blikket aktivt for å søke etter luker (det betyr at du både må bruke speil og i tillegg se deg over venstre skulder (blindsona)), tilpasser din hastighet til hastigheten på motorvegen og legger deg ut når du er sikker på at det kan skje uten fare (altså når andre kjøretøy gir tegn til å vike eller når det andre kjøretøyet har passert). Umulig å gi en superdetaljert oppskrift som funker i 100 % av situasjonene du vil komme opp i, men dette er i alle fall noen generiske retningslinjer. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Juden: Var det forståelig? Lenke til kommentar
Juden Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Juden: Var det forståelig? Takk skal du ha Det hjalp veldig mye! Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Er det fletting så er det bare å gasse på, prøv å akselrer så fort som mulig opp i hastigheten til de andre også bare blinker du deg til venstre. Da skal de andre "hjelpe deg inn". Hvis det er vikeplikt, og du skal inn på en motorvei må du være veldig avventende. Også ruller du igang når du ser en luke et stykke bakover. Bånn gass, også kommer du deg inn på motorveien da også Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Kort forklart. Er det et slikt skilt (som er vanlig på motorveier): betyr det at det er fletting, altså du skal øke hastigheten til den er cirka på nivå med de andre bilene, så skal de andre hjelpe deg inn. Er det derimot et skilt a là dette: betyr det at du har vikeplikt for de andre, og de har da ikke plikt til å hjelpe deg inn. Da må du kjøre mer defensivt for å finne en luke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå