Herr Brun Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Kravet for karkateren 6 var 3km på 9 minutter? Seriøst? Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Kravet for karkateren 6 var 3km på 9 minutter? Seriøst? Jeg vet at Forsvarets krav er 9.30 for en sekser. Tviler på at ungdomsskolen stiller kravet ett halvt minutt raskere. Endret 1. juli 2010 av RickyRon 3 Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Det skal vel legges til at de færreste greier 3000 m'en på 9.00 eller under. "Som jeg selvfølgelig klarte." Nåja... Er ikke så sikker på det. Du høres meg ut som en liten skrytepave, du. Godt over 5 pull-ups derimot, kan jeg heller gå med på. Hey, vet at jeg har den holdningen, men jeg snakker serriøst her altså! Trente kondis i mange måneder bare for denne øvelsen i gym, var det eneste jeg hadde sjans til å oppnå topp-karakter i! Dere tror meg vel enda mindre når jeg sier at jeg løp på akkurat 9 blank også? Men uvesentlig... Alle kan klare opptakskravene, det er jo bare å trene i noen måneder i forveien. Problemet er vel på seleksjon eller seksjon eller hva faen det heter. Kravet for karkateren 6 var 3km på 9 minutter? Seriøst? Jeg vet at Forsvarets krav er 9.30 for en sekser. Tviler på at ungdomsskolen stiller kravet lavere. Ey, vet du hvem læreren våres er eller? Rune Janshaug!!! Han er maskin! Det var kun for gutta da, 10 min for kjærringene -.- Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Ey, vet du hvem læreren våres er eller? Rune Janshaug!!! Han er maskin! Det var kun for gutta da, 10 min for kjærringene -.- La det legges til at jeg redigerte "lavere", så det ikke skulles misforstås. Lavere, som i lavere tid, var det jeg tenkte på i første omgang. Har dessverre ikke hørt om mr. Janshaug. Men OK, om du sier du greide det på 9.00, så fair deal. Da er du i toppform. Halvannet minutt til, så er du på nivå med verdenseliten. 2 Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 å komme i skikkelig god fysisk form tar år etter år med riktig trening og er noe du bør ha drevet med fra barndommen av; ikke noen få måneder du stiller til opptak Dette stemmer jo ikke, du trenger ikke å ha trent i mange år for å komme gjennom opptak. Så lenge du greier de fysiske minstekravene med god margin og har gått en del med sekk(noe man fint kan få til på noen måneder), er det kun det mentale og din motivasjon som avgjør om du greier det eller ikke. Om man virkelig er motivert nok er det umulig å finne ut før man kommer på opptak, en ting er å trene hardt og pushe seg for seg selv, det er en helt annen atmosfære på et opptak. Er forøvrig feil at 6'er på 3000 i Forsvaret er 9:30, det er for BS. I Forsvaret generelt er det under 11 min som er 6. Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 å komme i skikkelig god fysisk form tar år etter år med riktig trening og er noe du bør ha drevet med fra barndommen av; ikke noen få måneder du stiller til opptak Dette stemmer jo ikke, du trenger ikke å ha trent i mange år for å komme gjennom opptak. Så lenge du greier de fysiske minstekravene med god margin og har gått en del med sekk(noe man fint kan få til på noen måneder), er det kun det mentale og din motivasjon som avgjør om du greier det eller ikke. Om man virkelig er motivert nok er det umulig å finne ut før man kommer på opptak, en ting er å trene hardt og pushe seg for seg selv, det er en helt annen atmosfære på et opptak. Er forøvrig feil at 6'er på 3000 i Forsvaret er 9:30, det er for BS. I Forsvaret generelt er det under 11 min som er 6. Vi er ikke enige i alt. Det trenger vi heller ikke å være. NATOs krav er 9.30. I brosjyren vi fikk tildelt før sesjon var det dette som var kravet for en 6'er. Hva skikkelig god fysisk form angår, og det å passere minstekravene med god margin, er jeg uenig med deg. Folk som er i skikkelig god form, har vært i fysisk aktivitet fra barndommen av, ikke bare 3 måneder før sesjon/opptak. I tillegg har de fysisk talent godt over gjennomsnittet. Da er det gjerne de som briljerer gjennom opptakene; ikke bare sliter seg gjennom med en viss (god?) margin. Er man i skikkelig god fysisk form i min bok, ser det nogenlunde slik ut: Over 20 pull-ups Over 60 push-ups Over 80 sit-ups Over 40 rygghevinger 5 km landeveisløp på under 18 min. Mine tilleggskrav for god fysikk ville vært: 130 kg eller over i benkpress, også på en dårlig dag 180 kg eller over i markløft og knebøy Og for utholdenhet: Er i stand til å fullføre et maraton (42 km) på 2 t. 45 min. eller lavere. Hva det mentale angår, er vi enige. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Over 20 pull-ups Over 60 push-ups Over 80 sit-ups Over 40 rygghevinger 5 km landeveisløp på under 18 min. Mine tilleggskrav for god fysikk ville vært: 130 kg eller over i benkpress, også på en dårlig dag 180 kg eller over i markløft og knebøy Og for utholdenhet: Er i stand til å fullføre et maraton (42 km) på 2 t. 45 min. eller lavere. Hva det mentale angår, er vi enige. Dette er vel litt "killer" syns du ikke? Kravet til FSK er 45 pushups. 130 kg benkpress "selv på en dårlig dag" er også helt hinsides mener jeg. Tror ikke det er så mange av de som klarer opptaket til FSK/HJK som klarer såpass mye i benk. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Vi er ikke enige i alt. Det trenger vi heller ikke å være. NATOs krav er 9.30. I brosjyren vi fikk tildelt før sesjon var det dette som var kravet for en 6'er. Hva skikkelig god fysisk form angår, og det å passere minstekravene med god margin, er jeg uenig med deg. Folk som er i skikkelig god form, har vært i fysisk aktivitet fra barndommen av, ikke bare 3 måneder før sesjon/opptak. I tillegg har de fysisk talent godt over gjennomsnittet. Da er det gjerne de som briljerer gjennom opptakene; ikke bare sliter seg gjennom med en viss (god?) margin. Er man i skikkelig god fysisk form i min bok, ser det nogenlunde slik ut: Over 20 pull-ups Over 60 push-ups Over 80 sit-ups Over 40 rygghevinger 5 km landeveisløp på under 18 min. Mine tilleggskrav for god fysikk ville vært: 130 kg eller over i benkpress, også på en dårlig dag 180 kg eller over i markløft og knebøy Og for utholdenhet: Er i stand til å fullføre et maraton (42 km) på 2 t. 45 min. eller lavere. Hva det mentale angår, er vi enige. Maraton er ikke så relevant som en 30km marsj, så ville eller satt et mål på den øvelsen. Angående 3000m så er det under 11 min som gjelder for 6'er, hvertfall i fgtj og TMBN (i kategori 2-kravene til TMBN tror jeg det er under 10 min). Men ellers ser ikke kravene urimelige ut, selv om det ikke er nødvendig å være såpass mye over på styrkedelen(kanskje bortsett fra pushups da man vil ha en liten fordel under rekrutten til HJK der pushups og ferdigstilling er en slager). Om man tar 130kg i benken eller ikke vil jeg si er irrelevant, men hver sin mening. Kondisen derimot bør være så bra som overhodet mulig. Er forøvrig folk som har kommet seg gjennom FJ som akkurat besto minstekravene i styrke og kondis. Å trene mye på styrke når du har kravene greit inne er ikke noe vits, det får man minimalt bruk for som FJ. Bruk heller tiden på å løpe og gå med sekk i terreng. Men dette vet du sikkert. Du har et poeng når du nevner det å være i fysisk aktivitet siden barndommen, men ikke mtp at man har god kondis og er sterk og smidig. Derimot at man da vil være vandt med belastning, rygg og bein tåler påkjenninger (er riktignok mye mer ekstremt hos HJK / MJK) og er herdet. Er sykt mange som failer FJ fordi de blir skadet, en beinhinnebetennelse kan felle en kandidat som ellers ville klart opptaket. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 [quote name='RickyRon' date=' 1. juli 2010 - 22:01' NATOs krav er 9.30. Tja, så vidt jeg husker så var natokravet 13:45 Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Tja, så vidt jeg husker så var natokravet 13:45 15.00 er minstekravet. Altså: 13.45 er litt bedre enn bestått og gir karakteren 3. (Med det gamle minstekravet på 14.00, ville det altså vært en marginal 2'er.) Men nå var det kravet til toppkarakter vi snakket om. Sierra149: Nei jeg mener absolutt ikke at 11 min. burde gi karakteren 6. Da har Forsvaret firet på kravene. Hva jeg listet opp som hva jeg anser for god fysikk og utholdenhet i tidligere innlegg er absolutt og ikke diskuterbart. Hvorfor? Fordi jeg mener at kommandosoldater bør være fysisk overlegne den gjennomsnittlige 19-åringen som avtjener førstegangstjeneste. Utholdenhet kommer først, ja. Ingen tvil om det. Men man bør kunne ta i et tak også. Hvorfor så mange repetisjoner på styrkeøvelsene? Fordi det sier noe om utholdenheten i muskulaturen. Hvorfor krav til 130 kg i benkpress og 180 kg i markløft? Vel, egentlig er ikke det så mye. Den typiske kandidaten som greier disse to har en god fysikk, men er langt ifra noen bodybuilder. Den gyldne mellomvei er det her som gjelder. For mye muskulatur er selvsagt ikke fordelaktig, folk med for store muskler vil fortere bli slitne i.o.m. mer muskelmasse gir mer melkesyre og krever for mye av oksygenopptaket. Forsvaret sine spesialstyrker trenger ikke folk som såvidt greier å slite seg gjennom opptakene; var det opp til meg, ble disse pælmet rett ut. Det blir de også etterhvert. Sorry altså, men det er bare slik jeg ser det. Men nå er det jo (heldigvis?) ikke opp til meg å bestemme Forsvaret sine krav. Endret 2. juli 2010 av RickyRon Lenke til kommentar
andi_c Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Det jeg har fått et inntrykk av, er at forsvaret ikke er ute etter supermennesker med ekstreme fysiske egenskaper. De er ute etter normale oppegående personer med en sterk psyke, som ikke gir seg uansett hvor slitne/sultne/leie/redde osv de er. Dersom en person sliter seg gjennom et opptak, hvor han flere ganger møter veggen men alikevell greier opptaket så viser han at han ikke gir seg uansett hvor langt nede han er. Ingen vet hva en kar som seiler gjennom et opptak uten å møte veggen gjør når han en eller annen gang møter veggen. Såklart er det et pluss med de fysiske egenskapene du lister opp, men de er ingen garanti for å klare et slikt opptak. Dette er hvertfall litt av min oppfatning Endret 2. juli 2010 av andi_c 4 Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Det jeg har fått et inntrykk av, er at forsvaret ikke er ute etter supermennesker med ekstreme fysiske egenskaper. De er ute etter normale oppegående personer med en sterk psyke, som ikke gir seg uansett hvor slitne/sultne/leie/redde osv de er. Dersom en person sliter seg gjennom et opptak, hvor han flere ganger møter veggen men alikevell greier opptaket så viser han at han ikke gir seg uansett hvor langt nede han er. Ingen vet hva en kar som seiler gjennom et opptak uten å møte veggen gjør når han en eller annen gang møter veggen. Såklart er det et pluss med de fysiske egenskapene du lister opp, men de er ingen garanti for å klare et slikt opptak. Dette er hvertfall litt av min oppfatning Enig der og du har rett. Mamsen jobber i forsvaret. Hun var på et kurs der en del jagerpiloter/helikopter og spesialjegere også var med. Hun sa at INGEN av dem var noen supermenneske med overnaturlige evner, hverken fysisk eller psykisk. De var helt normale mennesker som gjorde det de gjorde. Såklart er pilotene "smarte" og kan takle en del ting som Ola Nordmann ikke takler, men ellers er de vanlige mennesker. 2 Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Det jeg har fått et inntrykk av, er at forsvaret ikke er ute etter supermennesker med ekstreme fysiske egenskaper. De er ute etter normale oppegående personer med en sterk psyke, som ikke gir seg uansett hvor slitne/sultne/leie/redde osv de er. Dersom en person sliter seg gjennom et opptak, hvor han flere ganger møter veggen men alikevell greier opptaket så viser han at han ikke gir seg uansett hvor langt nede han er. Ingen vet hva en kar som seiler gjennom et opptak uten å møte veggen gjør når han en eller annen gang møter veggen. Såklart er det et pluss med de fysiske egenskapene du lister opp, men de er ingen garanti for å klare et slikt opptak. Dette er hvertfall litt av min oppfatning Nå har de jo også psykologiske tester som tester om kandidatene bryter sammen under mentalt press. Nå har det seg slik at opptakene setter mentaliteten på prøve også, uansett fysisk form. Så klart, fysisk sterke men mentalt svake kandidater ryker fort ut. Endret 3. juli 2010 av RickyRon Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Det jeg har fått et inntrykk av, er at forsvaret ikke er ute etter supermennesker med ekstreme fysiske egenskaper. De er ute etter normale oppegående personer med en sterk psyke, som ikke gir seg uansett hvor slitne/sultne/leie/redde osv de er. Dersom en person sliter seg gjennom et opptak, hvor han flere ganger møter veggen men alikevell greier opptaket så viser han at han ikke gir seg uansett hvor langt nede han er. Ingen vet hva en kar som seiler gjennom et opptak uten å møte veggen gjør når han en eller annen gang møter veggen. Såklart er det et pluss med de fysiske egenskapene du lister opp, men de er ingen garanti for å klare et slikt opptak. Dette er hvertfall litt av min oppfatning Det kommer vel an på hva du sender deg selv inn i. Forvaret er alt fra marinejegere, ubåtfolk, velferdsassistenter eller menige som har som jobb å koke kaffe og hente posten. Lenke til kommentar
andi_c Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Ja det er klart. Nå tenkte jeg jo på disse karene som emnetittelen tilsier, altså fallskjermjeger/marinejeger Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 da har vi ihvertfall forskjellig definisjon av "Supermennesket" Sånn som jeg vet, så er ikke vilje nok for å komme seg gjennom MJK. Jeg har snakket med befalet til MJK og de sier at det er utrolig mange som søker for å bevise seg selv at de har viljen til å bestå, men de vet ikke hva de sender seg selv ut på. Han sa ganske ordrett at de søker folk med ekstremt gode fysiske egenskaper, utholdenhet og vilje. For meg er det galskap og dermed supermenneske, menmen.. SKal ikke være pirkete Lenke til kommentar
villvin Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Ikke heng dere opp i minstekrav. Jeg kjenner flere som har klart opptaket til både FJ og spesjeger uten å være i sinnsykt god form. For å kunne bli enten FJ eller spes så må du være seig. Og med seig mener jeg at du skal kunne gå sinnsykt langt og aldri gi deg. Alle, og da mener jeg ALLE, kommer til å slites ut under opptaket. Du kommer til å gå gjennom utmattelse i form av søvnmangel, sult og stress, som fører til at du spør deg selv om du virkelig vil dette. Hvis du vil det nok så kommer du gjennom. Det har ingenting å si om du tar 130kg i benk, eller om du løper 3000m på 9 blank. Du kommer ikke til å løfte deg selv opp etter en grein 20 ganger og du kommer ikke til å sette deg opp så mye at du må klare 80 situps. Jeg kan love deg at de fysiske minstekravene har svært lite å si i forhold til opptaket. Det er bare for å sile ut de som ikke har forberedt seg godt nok, og hvis du ikke har forberedt deg så kommer du aldri til å klare opptaket uansett. Det beste tipset jeg kan gi deg er å lære deg orientering. Og da snakker jeg om å virkelig kunne det. Da sparer du mye tid og krefter, som gjør det hele litt lettere. Et annet tips er å ta vare på deg selv og kroppen under opptaket. Teip plasser hvor du vet du får gnagsår FØR du får dem, hold bena tørre så langt det lar seg gjøre. Hvis du kjenner det gnager noen plass på kroppen så utbedre med en gang! Du vil ikke gå med gnagsår til det blir dødkjøtt, tro meg. Opptaket = 20% fysisk, 80% psykisk. 6 Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Meget bra innlegg av siste taler. Støttes 100%. Skal ikke si at det fysiske ikke har noe å si, men så lenge man greier minstekravene med god margin, har gått med sekk i terreng, kan orientering og holder seg skadefri, er det kun det mentale det står på. Ikke om du løfter 130kg eller 60kg i benk. Lenke til kommentar
Sn0rre Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Ser lenge til den dagen en person med navn "lil'wayne" kommer seg inn i HJK/FSK/MJK Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Ser lenge til den dagen en person med navn "lil'wayne" kommer seg inn i HJK/FSK/MJK Haha! Sant! Der fikk vi svar på hele tråden! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå