Gå til innhold

Fallskjermjeger eller marinejeger ?

lilwayne

Anbefalte innlegg

Hey !

Jeg er inntresert i å ha en fet førsegangstjeneste og jeg lurer på hvilken som er mest spennede å utfordrende av marinjeger og fallskjermjeger..

Jeg har trent nå i et halvt år og jeg skal ikke inn i forsvaret før om 2 år da. Trener styrke 2 ganger i uken og jeg går turer med sekk som veier 20 KG. Svømmer også 2 ganger i uken...

Håper på noen gode svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det er jo litt forskjeller på disse tjenestene da. HJK er bare førstegangstjeneste om du da ikke klarer å karre deg inn FSK. Hos marinejeger kommandoen så blir du vervet for 3 år av gangen. Dermed er også sjansen større for at du kommer deg inn i FSK. :)

Lenke til kommentar

Nja, jeg vil nå tro de er ganske hipp som happ, egentlig. Eneste er at en froskemann skal være mer glad i å bade, og også flinkere til å svømme og oppholde seg i vann. Med tanke på at Fallskjermjeger kun er noe du kan være i 1. gangstjenesten, vil det virke fornuftig at MJK byr på litt flere utfordringer. Spenningen er nok den samme.

Her har du ihvertfall en meget god reportasje som er med på å gi et ganske godt innblikk i hva du kan vente deg i starten av Marinejegerkurset.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

I førstegangstjenesten har du bare ett valg, fallskjermjeger.

MJK og FSK/HJK er spesialstyrker, men FSK/HJK står også for utdanningen av fallskjermjegere. Fallskjermjeger får man bare mulighet til å være under førstegangstjensten.

MJK og FSK/HJK kan du bare søke deg til etter endt førstegangstjeneste.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

MJK og FSK/HJK er spesialstyrker, men FSK/HJK står også for utdanningen av fallskjermjegere. Fallskjermjeger får man bare mulighet til å være under førstegangstjensten.

Veldig feil.

Siterer Herr Tøs, som igjen siterer fra http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk...er/gr_utd/krav/:

"Marinejegerkurset kan være tidenes beste førstegangstjeneste"

"Noen har som målsetting å få en innholdsrik og spennende førstegangstjeneste. Andre har fullført førstegangstjenesten eller jobber i Forsvaret, og gjennomfører Marinejegerkurset som skolering til et yrke som marinejeger på kortere eller lengre sikt."

MJK er åpen for at du slutter etter førstegangstjenesten. Det kan være en innholdsrik og spennende førstegangstjeneste, og bare det. Det er ikke en "vanlig" førstegangstjeneste, men det er faktisk ikke feil å fokusere på valget mellom forskjellige førstegangstjenester. MJK i førstegangstjenesten vil kreve mye mer enn de fleste andre tjenester, men det kan fortsatt være "bare førstegangstjenesten din".

Lenke til kommentar

Veldig feil.

Siterer Herr Tøs, som igjen siterer fra http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk...er/gr_utd/krav/:

"Marinejegerkurset kan være tidenes beste førstegangstjeneste"

"Noen har som målsetting å få en innholdsrik og spennende førstegangstjeneste. Andre har fullført førstegangstjenesten eller jobber i Forsvaret, og gjennomfører Marinejegerkurset som skolering til et yrke som marinejeger på kortere eller lengre sikt."

MJK er åpen for at du slutter etter førstegangstjenesten. Det kan være en innholdsrik og spennende førstegangstjeneste, og bare det. Det er ikke en "vanlig" førstegangstjeneste, men det er faktisk ikke feil å fokusere på valget mellom forskjellige førstegangstjenester. MJK i førstegangstjenesten vil kreve mye mer enn de fleste andre tjenester, men det kan fortsatt være "bare førstegangstjenesten din".

Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å inrømme feil angående MJK her nei.

Men man har ikke status som operativ etter 12 måneder, du kan gå Marinejegerkurset, men blir dog ikke "fullverdig" marinejeger før etter et evt tilbud om å fortsette som avdelingsbefal og videre utdanning.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Scary: Det er korrekt. Men du er da heller ikke operativ noe som helst etter 12 mnd som fallskjermjeger ;) Og det er nok større sjanse for å få jobb som marinejeger etter fullførte 12mnd der, enn å få jobb som spesialjeger etter fallskjermjegeråret.

Det sagt, jeg ville valgt året som fallskjermjeger.

Lenke til kommentar

Ingen spesiell grunn, egentlig. Bare mer magefølelse. De opplevelsene du får første året som marinejeger kan du oppleve i etterkant også (søke MJK-opptak etter å ha vært fallskjermjeger), men fallskjermjegeråret kan du bare oppleve i førstegangstjenesten. Dessuten er det nok mindre press for mindre verving som fallskjermjeger enn i MJK.

Men for all del. Søk MJK, hvis du kommer gjennom nåløyet (som er ca. like stort begge steder) så får du en fantastisk førstegangstjeneste uansett om det er på Rena eller på Ramsund.

Lenke til kommentar
Scary: Det er korrekt. Men du er da heller ikke operativ noe som helst etter 12 mnd som fallskjermjeger ;)

I gode gamle dager (80-tallet, kanskje tidlig 90-tall) tror jeg man kunne bli mob.oppsatt i fallskjermjegerenheter på brigadenivå dersom man gjennomførte førstegangstjeneste som fallskjermjeger eller på annen måte ble sendt gjennom møllen hos HJS. Jeg husker BSKs fjernoppklaringslinje hadde et tilbud hvor beste elev (eller to beste?) fikk gjennomføre sjanteåret som lagfører i fallskjermjegertroppen istedenfor å følge resten av klassen til oppklesk i nord eller oppklaringsvingen ved SDR. I tillegg ble det rekruttert fenriker fra resten av hæren (spesielt inf/kav) som fungerte som lagførere samtidig som de selv var elever ved HJS. Disse kunne da mob.oppsettes som offiserer i brigadenes jegerforband istedenfor regulære enheter.

MJK hadde noe lignende, hvor marinejegerkurset var en 15 mnd lang førstegangstjeneste etterfulgt av dimisjon og mob.oppsetting i en marinejegertropp. Kun et lite antall fikk matroskontrakter for å fungere som instruktører for kommende kull, det eksisterte knapt noen profesjonell tropp som var operativ i fredstid. Mob.troppene vet jeg hadde en frekvens og varighet på rep.øvelser som kunne skremme vannet av sivile arbeidsgivere, men da fienden gikk konk ble det opplegget i stor grad avsluttet.

Dagens tilbud om førstegangstjeneste som fallskjermjeger er i mine øyne en levning fra en annen struktur fra en annen tid, alle tilsvarende tilbud i førstegangstjenesten og påfølgende spesiell mob.oppsetting er omdannet til et utdanningsår for profesjonelle avdelinger (GP, fjernesk, MJ). Kanskje er det på tide å se alvorlig på å la fallskjermjeger gå samme veien, jeg ser ingen grunn til å beholde en sær utdanningsordning for +- 20 soldater i året uten å ha en veldig god plan for å få noe igjen for investeringen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Scary: Det er korrekt. Men du er da heller ikke operativ noe som helst etter 12 mnd som fallskjermjeger ;)

I gode gamle dager (80-tallet, kanskje tidlig 90-tall) tror jeg man kunne bli mob.oppsatt i fallskjermjegerenheter på brigadenivå dersom man gjennomførte førstegangstjeneste som fallskjermjeger eller på annen måte ble sendt gjennom møllen hos HJS. Jeg husker BSKs fjernoppklaringslinje hadde et tilbud hvor beste elev (eller to beste?) fikk gjennomføre sjanteåret som lagfører i fallskjermjegertroppen istedenfor å følge resten av klassen til oppklesk i nord eller oppklaringsvingen ved SDR. I tillegg ble det rekruttert fenriker fra resten av hæren (spesielt inf/kav) som fungerte som lagførere samtidig som de selv var elever ved HJS. Disse kunne da mob.oppsettes som offiserer i brigadenes jegerforband istedenfor regulære enheter.

MJK hadde noe lignende, hvor marinejegerkurset var en 15 mnd lang førstegangstjeneste etterfulgt av dimisjon og mob.oppsetting i en marinejegertropp. Kun et lite antall fikk matroskontrakter for å fungere som instruktører for kommende kull, det eksisterte knapt noen profesjonell tropp som var operativ i fredstid. Mob.troppene vet jeg hadde en frekvens og varighet på rep.øvelser som kunne skremme vannet av sivile arbeidsgivere, men da fienden gikk konk ble det opplegget i stor grad avsluttet.

Dagens tilbud om førstegangstjeneste som fallskjermjeger er i mine øyne en levning fra en annen struktur fra en annen tid, alle tilsvarende tilbud i førstegangstjenesten og påfølgende spesiell mob.oppsetting er omdannet til et utdanningsår for profesjonelle avdelinger (GP, fjernesk, MJ). Kanskje er det på tide å se alvorlig på å la fallskjermjeger gå samme veien, jeg ser ingen grunn til å beholde en sær utdanningsordning for +- 20 soldater i året uten å ha en veldig god plan for å få noe igjen for investeringen.

Fallskjermjegertjenesten eksisterer i dag omtrent kun for en grunn, og det er for å rekruttere ungdommer til spesialjegertjeneste. Du kan si at fallskjermjegerne trener til spesialjegeropptaket... Og de er svært flinke til å få fallskjermjegere til å søke spesialjeger, ettersom de får mye info og motivasjon fra befalet og spesialjegerne selv. Det er ikke uten grunn at de fleste som kommer seg gjennom opptaket og utdanningsåret har vært fallskjermjegere tidligere.

Lenke til kommentar

Yo dog!!! Vi deler tankegang!!! Nesten i alle fall...er 16 nå og har trent styrke i ett år nå, kommer til å fortsette med det til....så lenge jeg klarer/gidder. Jeg har lyst til å bli helikopterpilot etter VGS, men tenkte at jeg for "lifeexperience" skyld kunne ta meg et år som fallskjermjeger (hvis jeg klarer da).

Fikk så heftig kick når vi var i tyrkia og ble dratt i fallskjerm etter båt (bare le :p) og jeg tenkte: "fy faaaen, jeg skal hoppe i fallskjerm"!!!

Har sykt lyst og det virker utrolig kult. Førstegangstjenesten "må" jo alle i, så hvorfor ikke ta noe som er litt mer spessielt, litt hardere og enda morsommere.

Lenke til kommentar

Hoppe i fallskjerm får du nok uansett, da MJK også har trening innenfor de fleste områder.

Vil du ha en tjeneste i utlandet og eventuelt verve deg med god lønn og bli befal, så er MJK noe for deg. Men vær klar for ditt livs hardeste og mest utfordrende opplevelse.

Ikke noe for alle.. =p

Lenke til kommentar

Ser på Forsvarets sider at ca. 50 % stryker på grovuttakene, og etter rekrutten og det endelige opptaket er det kun ca. 5 % av disse igjen som består de endelige prøvene. Dette er for FSK, MJK er nok enda litt verre.

Har svært liten sympati for alle de som stryker med glans, rett og slett fordi de ikke visste hva de gav seg ut på, ikke trente tilstrekkelig nok før opptaksprøvene (å komme i skikkelig god fysisk form tar år etter år med riktig trening og er noe du bør ha drevet med fra barndommen av; ikke noen få måneder du stiller til opptak). Og ikke minst: Hadde en overdreven tro på seg selv, for å bare oppdage at de var for svake, både fysisk og mentalt. De bryter sammen som sutreunger. "Stakkars".

Snakk om å kaste vekk sin egen tid, og ikke minst Forsvarets tid (og penger = skattepenger). Går man litt inn i seg selv, vet man som regel på forhånd om man er god nok eller ikke. Er man usikker: Glem det, da er man som regel ikke god nok.

Som en ekstra bemerkning synes jeg to av FSK sine minstekrav er noe lave: 5 pull-ups og 5 km landeveisløp på 26 minutter. Var det opp til meg: Minst 10 pull-ups og 5 km'en på 20 minutter.

Lenke til kommentar

Som en ekstra bemerkning synes jeg to av FSK sine minstekrav er noe lave: 5 pull-ups og 5 km landeveisløp på 26 minutter. Var det opp til meg: Minst 10 pull-ups og 5 km'en på 20 minutter.

Wow...dette var lite :O Kravet for 6'er på ungdommskolen vår var ca 3 km på 9 min! Som jeg seff klarte :tease: HAHA! Og 5 pull-ups er ingenting, det er akkurat som med armhevinger, gjør man det mye/lenge nok blir kroppen vant til å trekke/løfte sin egen vekt og da klarer man myye myee mer...

Lenke til kommentar

Wow...dette var lite :O Kravet for 6'er på ungdommskolen vår var ca 3 km på 9 min! Som jeg seff klarte :tease: HAHA! Og 5 pull-ups er ingenting, det er akkurat som med armhevinger, gjør man det mye/lenge nok blir kroppen vant til å trekke/løfte sin egen vekt og da klarer man myye myee mer...

Det skal vel legges til at de færreste greier 3000 m'en på 9.00 eller under. "Som jeg selvfølgelig klarte." Nåja... Er ikke så sikker på det... Godt over 5 pull-ups derimot, kan jeg heller gå med på.

Endret av RickyRon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...