Jakke Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 ... til å få pappa med på det Har til nå hatt to ENORME biler. Først en Peugeot 605, som er størrelse lastebil. Og så en 97 VW Passat. Begge store biler, første enorm (bakseteplass>forseteplass for å si det sånn) Nå SKAL jeg ha meg RX7. Har holdt av en cabriolet, og SKAL ha den. Har prøvekjørt den, funker fint, bytta motor i den, stått uten skilt siden da. Den er nylakkert, gått 160000km, mens motor som sagt er byttet i ganske så ny. (usikker på KM på denne, men er mindre enn 100k) Jeg trenger ARGUMENTER, folkens. Skriver opp mine: -Mindre bil, trenger ikke noe stort -Wankel er ikke så skummelt som det høres ut, de er større i volum enn det de er oppgitt som -De er lette å mekke på (når man kommer inn i det, og har åpent sinn (ikke mekka så mye på stempelmotorer)) -Den bruker mindre bensin enn min nåværende (grunnet gåen MAP-sensor, men det vet ikke pappa) -Den har iallefall bagasjerom (Mazda 323F av siste versjon er lite, på størrelse med RX7 sitt, hva skal man med mer) -Jeg er 20 år, la meg kjøpe drømmebilen før den blir 50 år og rustholk. Om 20 blir jeg ikke å vurdere det, for da har jeg kjerring og unger. Annet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor må du egentlig få med deg fatter'n din på det? Du kan jo si at du alltid har hatt lyst til å ha en sånn bil, og at du nå endelig har økonomi til det. Hva er galt med det? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg ville kanskje tenkt på oljeforbruket på en wankel. De er ikke helt fremmed for å drikke litt olje. Kluet med wankel er at du får ut mer hestekrefter enn en stempelmotor på lite volum. volumet i seg selv er fortsatt 1.3L. Dreiemomentet er dog litt lavere. Ellers er det jo en morsom motor. prismessig på deler har jeg ingen erfaring med. Og en drømmebil er en drømmebil,stå på! =) Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Vet. Men pappa vil jeg skal kjøpe noe fornuftig uten turbo (3. på rad nå med turbo xD) Ellers, olje er ikke noe stress. SKAL vel ha mineral (som er billigst), det er det eneste. Oljeskift hver 5000km Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Skal wankel ha mineral olje? :S Men vet at Wankel er veldig lite driftsikre, totaloverhaling anbefalt hver 80 000 og et sinnsvakt forbruk (lite effektiv bruk av bensin). Men for guds skyld, fantastiske biler! Jeg ville gitt faen i alt det negative, sagt at du SKAL ha en slik bil pga det er drømmebilen og rett og slett bare kjøpt den Lenke til kommentar
rublings Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Si at den er fornuftig pga motor på 1.3l og at den må ha turbo for å holde motorvei -hastighet. Du kan jo vise han bildet av motoren også, for de er ikke store Hvis motor nettopp er overhalt så vil du ikke nødvendigvis ha noen problemer, og du må ikke ha totaloverhaling hver 80.000 slik som Effectiv sier. Det du dog må gjøre er å handle inn noen apex'er til motoren, og bytte ca hver 80.000. Dette er det eneste som pleier å ryke etter en stund på wankel. Ellers må du som Effectiv sier beregne litt ekstra på bensinforbruk, men ikke sinnsvakt Regn med ca 1 liter på fin kjøring, så bestemmer høyrefoten hvordan forbruket blir med din kjøring. Drivverk og slikt er meget driftsikkert på disse bilene. Finner du en i fin stand med ny overhalt motor som har blitt godt tatt vare på så er du sikret en veldig gøy bil Endret 23. januar 2010 av rublings Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Ja såklart, vis den er nyoverhalt så har du bil en god stund ja, men jeg har iallefall lest at det skal tas mål/sjekkes slitasje og utifra dette overhale motor vis det skulle være nødvendig hver 80 000. Bensinforbruk bykjøring mener jeg at jeg og en venn fant ut at var reelt rundt 1.6-1.8 liter milen. Ikke helt ekstremt, men en del iallefall Ikke helt effektive de motorne, men absolutt spesielt Fantastisk lyd, turtallsmaskin til de grader og garantert MYE morro! Hvor praktiskt det er til og fra jobb/ skole osv hver dag er jo en annen sak, men litt må man ofre Lenke til kommentar
rublings Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Selve roterene byttes så og si aldri, men apexene som du kanskje kan si tilsvarer stempelringene i en stempelmotor må relativt ofte skiftes Se på det som en reg.reim intervall Nå skal det sies at mange kjører mye lengre enn 80.000km uten problemer, men om du trimmer litt og kjører litt hard (noe du mest sannsynlig kommer til å gjøre siden du ser på en Rx7) anbefales det å skifte ca hver 80.000km. Ca 1.6-1.8 liter milen på bykjøring høres reelt ut, men litt må man jo ofre. Sant effectiv Anbefaler deg å ta en tur på www.mazda-ogn.org om du bestemmer deg for å kjøpe Er noen wankel-guruer der. Endret 24. januar 2010 av rublings Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Overhaling anbefales hver 125.000km. Vet ikke om det er mer enn apex-blader, men regner med at rotorhuset må slipes litt, da det blir slitt av apexbladene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå