Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin, spinner opp for så å restarte seg(?) hvert 2. sek

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk i går min nye datamaskin, i deler;

Satte i og koblet sammen alle komponenter og prøvde å skru på.

Det var helt svart på skjermen, den faste lysdioden (grønne) på nettverkskortet blinker ca hvert 2. sek og viften på skjermkortet virker det som også går av og spinner opp i samme intervall som lysdioden.

Har forsøkt et annet skjermkort, ta ut ram, koble ut harddisk & cdrom + unødvendige kabler utenom skjermkort, cpu og minne, prøvde til slutt å koble fra alt utenom strøm til hovedkortet.

Hovedkortet viser samme symtomer, med at lyset på nettverksporten går av et lite øyeblikk for så å vær på i ca. 2 sek.

Det er ikke mulig å skru av maskinen etter den er skrutt på, verken ved å holde inne knappen over 5. sek eller bare en liten impuls.

Det virker som hovedkortet eller cpu har fabrikasjonsfeil.

HK: Gigabyte GA-770TA-UD3, Socket-AM3
 GPU: PowerColor Radeon HD 5770 1GB GDDR5
 CPU: AMD Athlon II X4 630 AM3
 RAM: Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Har allerede kontaktet leverandør, men lurer på om det er noe annet som kan forutsake dette, som jeg ikke har vært borti?

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ingen pip, glemte å skrive det ja.

Klarte ikke finne ut av det via manualen til hovedkortet, verken monteringsanvisning (som forsåvidt tar for seg hele byggingen) og feilsøkingen.

Avstandsstykkene som fulgte med er montert, men kan de muligens være for korte?

Alle ledninger har jeg gått gjennom flere ganger, også prosessor og alle andre slags koblinger.

Har satt i sammen uttallige maskiner, så dette var nytt for meg.

EDIT: Avstandsstykkene kan forresten ikke være lengre, da passer det ikke med I/O i bakkant.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Liker ikkje at pc-en lager ingen lyd, Har du kraftig nokk strømforsyning?

Har du fulgt bruksavisningen på side 26 med speaker osv?

http://europe.giga-byte.com/FileList/Manua...770ta-ud3_e.pdf

Strømforsyningen er på 650w, så jeg tror ikke det er problemet.

Har 1 stk harddisk, hovedkort, cpu, minne, dvd-rom og skjermkort som skal drives av den strømforsyningen, regner med den er stor nok?

Ang. høyttaleren, har forsøkt å koble på høyttaleren slik du henviser til i bruksansvisningen, den gir ikke noe lyd, enten høyttaleren er tilkoblet eller ikke.

Hva bør jeg returnere til leverandør? ..bare hovedkortet eller flere komponenter?

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Har opplevd nesten det samme problemet. Mitt var at pcen restartet seg når jeg skulle slå av den.

Ta hovedkortet ut av kabinettet og sett det sammen på et bord du kan bruke.

Ikke koble noe ekstra til nå, bare det som trengs for å boote. 1 minnebrikke, en harddisk, cpu og skjermkort.

Starter den nå?

Endret av Nikern
Lenke til kommentar

Har aldri fått start på maskinen, så det er ikke det samme i det hele tatt, hvis du hadde restart under shutdown.

Hvis du leser førstepost ser du at jeg har forsøkt det du beskriver, bare uten å ta ut hovedkortet fra kabinettet.

Lenke til kommentar

Update:

Maskinen startet, med pip, jumper på "Clear CMOS" var på hovedkortet. :)

Ett langt pip (~7 sek) så en liten pause.

I følge brukerhåndboken er ikke skjemkortet satt skikkelig i, har nå forsøkt med to skjermkort, det ene med eget strøminntak, og ett uten, begge pci express x16.

Kan dette være korte pip?

Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly

Continuous short beeps: Power error

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Satte de to minnebrikkene i to forskjellige farger (blå og hvit).

Da blir det ikke Dual-Channel.

Maskinen booter nå :)

Men forstår ikke hvorfor den kommer med "Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly" når minnen står "feil" (riktig, i følge brukerhåndboken)

Lenke til kommentar

Ingen tydelige skader nei, pcen vil bare ikke boote om jeg setter minnebrikkene i samme farge. (Altså, ulik kanal)

Har fått et par merkelige restart osv, men det er mulig jeg har en del av skylden.

Andre tester jeg kan forsøke?

Lenke til kommentar

Fikk tatt en test, kjørte memtest86+.

Resultatet var 0 feil.

Problemet med maskinen til nå er at skjemkortet ofte går i grå/svart skjerm hvis jeg endrer på skjerminnstillinger som f.eks. oppløsning i spill.

Det andre problemet er at CoD:MW2 bruker 1-2 min med å vise meg menyen, uten at jeg kan bevege på musen.

Skyene i bakgrunden beveger heller ikke på seg, men musikken spiller. Etter 1-2 min får jeg beveget på musen og skyene begynner å bevege på seg.

post-30852-1264542654_thumb.jpg

post-30852-1264542656_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Oi ingen feil? hadde nesten bestemt meg for at det var minne men ser ut som vi kan utlukke vist Memtest86 sier ok.

Kanskje det er grafikkort som er øydelagt, litt usikker her no. vart veldig usikker skal tenke litt på da, sjå om eg har eit bedre svar i morgo ;)

Du får vertfall prøve med ein bios oppdatering.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Hmm, artig.

Vel, du sa du har to skjermkort, starter maskinen lige bra med begge og får du samme problem med svart/hvitt og hang med begge?

Regner med at du har prøvd med nyeste drivere til hk, skjermkort og nyeste bios?

Kan nok være både cpu, hk og psu, det desidert lettest å teste er psu, hvis du har en gammel en er det bare å bytte, tror ikke du trenger noe mer enn 400w

Lenke til kommentar

Har desverre ikke fått testet med det andre skjermkortet enda.

Har forsøkt nyeste driver til skjermkort, ikke til hovedkort og bios, skal testes i morgen.

Jeg har dessverre ikke en psu med de samme tilkoblinene som kreves på hovedkort (cpu) og skjermkort.

Må også legge til at skjermkortet(?) sluttet å fungere og skjermen ble grå (da jeg har lyd, og kan snakke med personer på skype etter skjermen blir grå) midt i et spill.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...