Gå til innhold

PCI EXPRESS porter

knutsen92

Anbefalte innlegg

Jeg har da et low end hovedkort som jeg ikke ønsker å bytte. Jeg er da veldig fornøyd med det, men før jeg fant mer info om det, som jeg burde ha sjekket før jeg kjøpte, så fant jeg ut at det var 1 x PCI EXPRESS 16 og 1 x PCI EXPRESS 4, altså. Den sorte pci expressen har ikke mulighet til å gi mer enn 4x hastighet.

Så da kommer vi til problemet mitt. Jeg ønsker å kjøre to 5770 i crossfire. Komplett mener det vil fungere, siden systemet mitt er veldig bra, og skjermkortene behøver ikke 16x hastighet for å kjøres maks. Dere kan jo se mailen jeg fikk.

Så det jeg lurer på er om det nedenfor er korrekt? (ja, mye å lese, men hjelp meg, please:)"

"Hei.

Da har jeg undersøkt dette videre.

Det stemmer at den andre pci-e porten kun oppererer i x4 modus ved crossfire oppsett.

Dette er pga AMD770 chipsettet er et "low-end" chipset men dersom du ikke skal overklokke systemet og skjermkortene så vil x4 modus fint holde til dette.

Med crossfire oppsett så får du ikke dobbel ytelse men kun en økning på 20-30% i forhold til ett enkelt kort.

Pci-e x16 porten håndterer mye høyere datatrafikk enn dette kortet krever.

Derfor holder det med x4 modus på pci-e spor nr 2 i et crossfire oppsett.

Men dersom du overklokker maskinen og skjermkortene så vil du få en flaskehals i båndbredden på denne porten grunnet maks x4 modus.

Du må over på ett 790X chipsett for full x16 på begge porter samtidig ved crossfire.

Utifra resterende oppsett så vil du ikke få en flaskehals med dette oppsettet. Minne og cpu er av høy ytelse på samme nivå som skjermkortene."

- Spurte da om det han mente der var at de ville fungere 100% som et HK Med 2 x PCI EX 16 ville.

"Hei.

Ja.

2 porter på x16 i crossfire vil gi samme ytelse som 1 x16 + 1 x4 pga maks belastning i porten er høyere enn datatrafikken kortet har behov for."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig som skrevet i brevet, bortsett fra en ting. 790X gir ikke full 16x på begge kortene. 790X gir 16x og 8x på det andre kortet. Per dags dato er det kun 790FX og X58 kortene som gir full 16x på begge kortene ved Crossfire oppsett. Et unntak er MSI sitt P55 Hovedkort Big Bang-Trinergy som også kjører 16x16x, selv om P55 Hovedkortene vanligvis kjører 16x4x eller 16x8x på de litt dyrere kortene.

Men så er det spørsmålet om 30% økning er verd bryet med Crossfire. I ditt tilfelle ville det heller svart seg å kjøpt et dyrere og kraftigere skjermkort som HD 5850 eller HD 5870.

Lenke til kommentar
Det er riktig som skrevet i brevet, bortsett fra en ting. 790X gir ikke full 16x på begge kortene. 790X gir 16x og 8x på det andre kortet. Per dags dato er det kun 790FX og X58 kortene som gir full 16x på begge kortene ved Crossfire oppsett. Et unntak er MSI sitt P55 Hovedkort Big Bang-Trinergy som også kjører 16x16x, selv om P55 Hovedkortene vanligvis kjører 16x4x eller 16x8x på de litt dyrere kortene.

Men så er det spørsmålet om 30% økning er verd bryet med Crossfire. I ditt tilfelle ville det heller svart seg å kjøpt et dyrere og kraftigere skjermkort som HD 5850 eller HD 5870.

Men han sier jo at jeg vil få lik ytelse med crossfire, som et HK med 16x?

Man får vel ikke en dobbel ytelse selv om man har to pci express på 16x?

Lenke til kommentar

Ditt 770 chipset har x16 fra nordbrua, denne er med PCI-E 2.0 hastighet i allefall.

Men! Den x4 sloten din, den kommer ikke fra nordbrua, denne kommer fra SB sørbrua, så da blir det litt tricky her.

Jeg har forsøkt å grave opp ett chipset diagram for å forstå men ingen som har noe slikt liggende, kun for 790FX noe som er direkte tragisk.

Uansett, jeg mener også at de lansene som kommer fra sørbrua er i tilegg PCI-E 1.1 og ikke 2.0 og da sulter du ut kort nr 2.

Kortene mangler også offisiell CrossFire støtte, det vil at det er CF på hovedkortet, men det støttes ikke av ytelsesårsaker.

Om du vil vite mer om dette fenomenet, så søker du opp Intel P35 CrossFire, for her var det også x16 fra nord og x4 fra sør og det skapte problemer i CrossFire.

I en god del tester var Crossfire TREGERE enn 1 enkelt kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...