Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 DWA-140 adapteret støtter 300Mbit hvertfall. Hvis du sier hva routeren heter så kan du få vite hvilken hastighet den støtter. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) så skal han få vite hvilken hastighet den støtter ? Nettverkskortet har klart sagt i fra at "her mottar jeg ikker mer enn G-Standard." Her trenger trådstarter kjøpehjelp til ny "veggboks" for å gjøre det enkelt. Utfordrer dere til å finne en som gjør jobben bedre enn denne karen: https://prisguiden.no/produkt/91648 Med litt lesing og forklaringer kan det funke bra. Lykke til Endret 23. januar 2010 av SpecialForce Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Jo du har sikkert rett. Men det finnes tilfeller at firmware og OS ikke spiller sammen og ikke fungerer med 11n. I såfall ville jeg rådet han til å flashe med firmware driver fra chipsetprodusenten og å sjekke innstillingen for hastighet i routerinterface. Endret 23. januar 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
tingo Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Utfordrer dere til å finne en som gjør jobben bedre enn denne karen:https://prisguiden.no/produkt/91648 Er den bedre enn Asus RT-N16? https://prisguiden.no/produkt/113369 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 ]Er den bedre enn Asus RT-N16? https://prisguiden.no/produkt/113369 De har vel heller hver sine sterke sider. DIR-855 er dual band og har trolig bedre hasighet og rekkevidde trådløst. Den Buffalorouteren jeg linker til er trolig bedre enn noen av disse på rekkevidde. RT-N16 har kjempebra CPU og minne som gjør at den tåler 300,000 forbindelser på torrent. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Først så er det vel lurt å finne ut hvor rask altibox-routeren er. Den bør ha gigabit-porter for å utnytte 300Mbps på router 2 som settes i bridge-modus. Tenker noe slikt. vegg(10Mbps inn/ut)->altibox(har 802.11 G og forhåpentligvis gigabit-porter)->router med 802.11 N og gigabit-porter. Er det noen som henger med? Er litt dårlig på å forklare dette.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Man trenger så absolutt ikke gigabit på altibox routeren. 100Mbit er så evindig mye mer enn han får utav internettet sitt uansett. 54Mbit mellom PC og WLAN router hadde forøvrig også holdt i lange baner til å utnytte båndbredden på internetttilkoblingen! Det er først om han skal overføre trafikk mellom PCer på sitt eget WLAN nettverk at 300Mbit nettverket har noe som helst å si. Endret 24. januar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 54Mbit mellom PC og WLAN router hadde forøvrig også holdt i lange baner til å utnytte båndbredden på internetttilkoblingen! Dette avhenger jo av hvor godt signal han har på wlan. 11g yter netto 10-15Mbit når det er gode forhold uten særlige hindringer. 11n derimot takler disse hastighetene uten særlig problemer. Ved neste oppgradering av hastighet vil jo ikke 11g duge lengre uansett. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Først så er det vel lurt å finne ut hvor rask altibox-routeren er. Den bør ha gigabit-porter for å utnytte 300Mbps på router 2 som settes i bridge-modus. Tenker noe slikt. vegg(10Mbps inn/ut)->altibox(har 802.11 G og forhåpentligvis gigabit-porter)->router med 802.11 N og gigabit-porter. Er det noen som henger med? Er litt dårlig på å forklare dette.. Jeg henger med, men det kommer jo helt an på hvordan nettet er satt opp (og eventuelt settes opp i fremtiden), og hva som skal kjøres på det. Om man har få eller ingen maskiner som kobles i med kabel, er det jo ingen grunn til å legge gigabit mot en annen router. Ikke trenger man to routere for den del heller, men det er mulig at altibox-systemet gjør at man må bruke den første routeren også, så da har man valget mellom å sette opp to routere som du sier (fortsatt ikke nødvendig med gigabit), eller bare koble den nye routeren inn på en LAN-port og bruke den som kun trådløst aksesspunkt og eventuelt switch. Trenger man gigabit over kabel utover portene i den nye routeren, så får man en gigabit switch til noen få hundrelapper. 54Mbit mellom PC og WLAN router hadde forøvrig også holdt i lange baner til å utnytte båndbredden på internetttilkoblingen! Dette avhenger jo av hvor godt signal han har på wlan. 11g yter netto 10-15Mbit når det er gode forhold uten særlige hindringer. 11n derimot takler disse hastighetene uten særlig problemer. Ved neste oppgradering av hastighet vil jo ikke 11g duge lengre uansett. Tja, jeg har vært oppe i godt over 3 MB/s ned fra Internett over g-nettverk med en fibertilkobling som ga 8-9 MB/s over kablet nettverk, men jeg er helt enig i at det er en fordel med n, både med tanke på rekkevidde, stabilitet og hastighet. Endret 24. januar 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Tja, jeg har vært oppe i godt over 3 MB/s ned fra Internett over g-nettverk med en fibertilkobling som ga 8-9 MB/s over kablet nettverk, men jeg er helt enig i at det er en fordel med n, både med tanke på rekkevidde, stabilitet og hastighet. Det er mulig å oppnå 20+ Mbit med rett hardware og f.eks speedboost. Den gjennomsnittlige makser derimot ut rundt 15Mbit ved perfekte forhold. Grunnen til at man ikke får 54Mbit netto er selvsagt at det er toveis kommunikasjon, overhead, timing og forstyrrelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå