4588pkdkrikue5c Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Hei, Som eit skudd frå intet har eg egentleg komt på at eg relativt ofte må pisse. Eg meker ikkje så mykje heime, men i skuletida vart det ofte mellom kvar time. Mye seier meg at det har med at eg trur eg må, og derfor kjenner godt etter, men eg har ein del andre teorier óg. For ikkje lenge siden var eg hos lege, og tok ein rekke blodprøver. Dette hadde ingenting med saka å gjere, men hadde det vært sukkersyke eller liknande hadde dei vel merka det? Saken er berre den at eg tar inn utruleg lite sukker. Alt eg kan erstatte med anna søtning, erstatter eg. Då spesielt med brus, noko eg inntar ein del av. Brus inneheld ein del koffein, og samen med eit relativt høgt kaffeforbruk trur eg nok at mye ligg her. For koffein er vanndrivande? Snuser óg ein del - tenker at dette inneheld mykje salt, og kanskje speler inn? Eg har kanskje besvart mykje av mine eige spørsmål no, men eg vil berre vere sikker. Det er jo langt frå noko ubehag med det, ikkje noko smerter ingenting, så eg tviler vel egentleg litt. Men plagsomt er det ofte. Må alltid pisse om morgenen, og avogtil om nettene. Plagsomt egentleg. At eg det skal halde meg vaken, eller vekke meg opp. Vil anslå at eg drikker ein 5-6 kopper kaffe om dagen. Og omlag ein halv til ein heil boks snus dagleg. Og ein del Pepsi Max/Cola Zero. Har alltid beltet under pondusen óg. Kanskje det presser litt vel mykje på blæra? Hehe. Har eg allereie svaret, eller bør eg høyre med lege for å vere heilt sikker? Veldig mykje sjølvressonering her ser eg. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Lege, lekmannspjatt på nett er du for smart til å ville stole på. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Bestill legetime, de får skjekket blodsukkeret ditt enkelt Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Det er nok det lureste ja. Eg skal spørje dei neste gong eg går. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Dette er IKKE noe du burde vente med, en veldig god venn av meg fikk diabetes i starten av 09', han ble svimmel, besvimte, o.l, han var på sykehuset i 3-5 uker, og ingen visste hvorfor før uke 2-3, og det var usikkert hvor lenge han skulle være, for han måtte lære å sette sprøyter. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Hadde faktisk tenkt meg ein tur til legen no, nettopp fordi eg er så utruleg svimmel og fjern heile tida. Kanskje eg bør få det gjort fort. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Få i deg mindre koffein og veske og svett mer. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Kaffen og brusen du drikker stimulerer nok til at du sannsynligvis vil få færre turer på toalettet om du bytter ut dette med rent vann. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Drikker du mye vann? Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hvis man snuser så har man større riskiko får å få diabetes. Har du noen kilder på dette? Dette var helt nytt for meg. Lenke til kommentar
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Før min diabetes ble oppdaget, så stod jeg mye opp om natten for å tisse, gjerne flere ganger pr natt. Hvis du stort sett tisser på dagtid kan du nesten utelukke diabetes. Nesten. Endret 31. januar 2010 av twutt Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Er ikke diabetes noe du er født med, eller får når du har for mye fett til å produsere insulin? Lenke til kommentar
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Er ikke diabetes noe du er født med, eller får når du har for mye fett til å produsere insulin? Type 1: man trakk et kort strå i livets DNA-lotteri, og de insulinproduserende cellene blir angrepet av immunforsvaret (en slags "friendly fire"). Etterhvert produserer kroppen absolutt ingenting insulin, og man må få det inn med sprøyte, siden insulin blir brutt ned i magen/tarmen (ikke mulig å ta det som pilleform). Jeg ble født i 1986, og "fikk diabetes" i 1994. De som får denne typen vil typisk være mellom 0 og 20 år. Type 2: man har spist så mye sukker og dritt i løpet av et langt liv, at kroppen nærmest har blitt "immun" mot sitt eget insulin. Disse kan behandle dette med å spise sunnere, eller ta noen piller som forbedrer effekten av insulinen, som allerede er produsert. De som får denne typen vil stort sett være voksne, selv om den senere tid har yngre og yngre personer fått den. 90 % av diabetikerne i Norge har type 2. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Hvis man snuser så har man større riskiko får å få diabetes. Har du noen kilder på dette? Dette var helt nytt for meg. Her og her . Naturfag Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 http://www.helsedirektoratet.no/tobakk/snu...re_helseskader/Flere studier har funnet en sammenheng med bruk av snus og utvikling av type 2 diabetes, og to svenske studier har funnet en sammenheng mellom bruk av snus og overvekt. Diabetes type 2 er nok heller en følge av overvekten. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 http://www.helsedirektoratet.no/tobakk/snu...re_helseskader/Flere studier har funnet en sammenheng med bruk av snus og utvikling av type 2 diabetes, og to svenske studier har funnet en sammenheng mellom bruk av snus og overvekt. Diabetes type 2 er nok heller en følge av overvekten. Det er godt mulig De skrev at snus øker risiko for diabetes i boka, lærte også dette i 10 klasse, men snus og overvekt henger nok sammen. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Type2 er også sterkt arvelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå