dtifo Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg er på hus jakt som jeg og min kjære skal flytte inn i. I fjor døde min bestefar og min mor arvet en del penger. Hun har sagt at vi kan få bruke disse pengene til hus hvis jeg finner noe. Men jeg lurer litt på hvordan dette må gjøres? Jeg har litt penger, hun har en del penger jeg kan få og så tar jeg opp lån på resten. Hvis hun fører hundretusener over til kontoen min så må det vel skattes av dem igjen? (Pengene har jo blitt skattlagt så mange ganger at nå må det stoppe) Lenke til kommentar
KS Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Uten å ha undersøkt nærmere så mener jeg at det nå er mulig å gi en årlig gave som kommer til tillegg til de vanlige grensene for å delen av arvene som er fritatt skatt. Med litt planlegging burde det kunne være mulig å overføre noe penger hvert år uten arveavgift. En variant er at hun kjøper seg inn i boligen sammen med deg og får eierskapet til en vis prosent. Fremover overfra gradvis en liten del til deg. Spørs om dette er helt boka, du får undersøke det nærmere. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Jeg har ikke gjort dette før, men mener det skal gå an: Din mor gi deg ett rentefritt lån (dette må føres opp på selvangivelsen til begge) på de pengene du egentlig skulle arvet. Hvert år får du penger som tilsvarer 1/2 G, dette kan din mor gi deg uten at det utløser arveavgift eller går på fribeløpet. I praksis bruker du disse pengene til å betale ned lånet. Resultatet burde da bli at staten får null i arveavgift. Endret 24. januar 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hva med at mora di betler XX av huset og du betaler XX av huset, og begge setter inn på avtalt konto (selgers konto). Når jeg kjøpte bil overførte jeg ihvertfal en sum fra den ene kontoen min og en annen sum fra den andre kontoen min. Men kanskje det er mer regler for slikt på litt dyrere ting som hus? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg har ikke gjort dette før, men mener det skal gå an:Din mor gir deg ett rentefritt* lån (dette må føres opp på selvangivelsen til begge) på de pengene du egentlig skulle arvet. Hvert år får du penger som tilsvarer 1/2 G, dette kan din mor gi deg uten at det utløser arveavgift eller går på fribeløpet. I praksis bruker du disse pengene til å betale ned lånet. Resultatet burde da bli at staten får null i arveavgift. Nesten riktig. Rentefrie lån fra f.eks. arbeidsgiver eller familie er en fordel det må skattes av. Derimot kan deler av fribeløpet gå til å dekke påløpte renter (som må beregnes etter minst denne normen for å unngå fordelsbeskatning), mens resten av fribeløpet går til nedbetaling av lånet. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/a....html?id=582221 Ser ut som overføring av 1/2 G (tror at for overføring i 2009 er det G i 2008 som gjelder) i kontanter, er å foretrekke framfor redusering av gjeld. Det betyr ikke at man ikke kan ha gjeld til foreldre, bare at man ikke må "redusere gjelden litt tilfeldig". Lenke til kommentar
Ca3 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Du har et skattefritt engangsbeløp på kr 470 000 pr.forelder. Dette beløpet kan moren og faren din gi deg en gang hver seg som et forskudd på arv. Merk deg at dette beløpet er brukt opp for alltid. Edit: Hvis dere skal ha sameie må begge personer ha bodd i boligen i minst ett år for å nyte av skattefradrag ved tap eller andre veien, skatt av gevinst når det blir aktuelt med salg av boligen. Endret 1. februar 2010 av Ca3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå