Slabbedasken Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Dere ser oppsettet mitt i signaturen Jeg har dette kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=6&s=pl Og denne strømforsyningen: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet473.htm Strømforsyningen er ganske så varm siden det er en klaring på et par cm mellom toppviften og kabinett toppen, men de sa på absoluttdata at det skulle holde (de monterne askinen min) Ellers har jeg denne kjøleribben: MCX462PLUS Swiftech CPU-kjøler, u/vifte - SocketA og denne viften: 8412N2GML Papst vifte, 45m³/time, 19 dB(A) - m/3-pins molexkontakt Nå har nettopp maskinen blitt slåttav 2 gager automatisk rett før en stygg pipelyd kom (jeg begynner å lure på om det er dewn automatiske greien i hovedkortet som slår av om cpuen blir for varm) På lcd displayet foran på kabinettet står det 40-41 grader (som hittil er det meste jeg har sett, men på biosen stod det at den var på 65-70 grader ,em visste ikke hva jeg skulle gå ut ifra siden mange ier at samme hovedkor som jeg viser feil tempratur i biosen av rosessoren. Jeg åpnet kabinettet og kjente at kjølreibben var skikkelig v arm og strømforsyningen var også skikkelig varm,,,,,, Jeg har en annen makan papst vifte 2 andre standard vifter i kabinettet + cpu viften......(Jeg synest personlig det var ganske varmt inni maskinen min :o ) Noen som vet hva jeg kan gjøre med dette.....er det for dårlig kjøling???? Trenger tips/råd asap...... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 det er for dårlig sirkulasjon, hvis du tar av kabinett døren blir det bedre da? hvis ja monter en vifte i front og en eller to bak i kabinettet, to bak er edre enn en foran i noen tilfeller så det er bare å prøve Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 du sa at de bare var en cm eller to immelom toppvifta på psu og toppdekslet av kabinettet. Hvis mulig kunne du jo prøvd å snu psu, slik at topp vifta kommer ned mot hk og cpu. Da vil kanskje psu trekke luft litt lettere og ikke bli så varm, sammtidig som den vil trekke noe varmluft fra cpu område. Men sirkulasjon i form av kabinettvifter foran og bak er nok et godt skritt på veg. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Det er 1 stk vifte i sidedøren, 1 stk foran og 1 stk bak i tillegg til den på cpu. Om jeg snur psuen blir det bare varmere luft som blir sendt på kjøleribben over cpu. Det jeg lurer på er om kankje jeg burde hatt en kraftigere vifte til kjøling av cpu eller om det kan være noe som ikke stemmer her for kjøleren skulle visst være knallbra til denne prosessoren Lenke til kommentar
mr x Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Det er 1 stk vifte i sidedøren, 1 stk foran og 1 stk bak i tillegg til den på cpu. Om jeg snur psuen blir det bare varmere luft som blir sendt på kjøleribben over cpu. Det jeg lurer på er om kankje jeg burde hatt en kraftigere vifte til kjøling av cpu eller om det kan være noe som ikke stemmer her for kjøleren skulle visst være knallbra til denne prosessoren vet at noen har snudd vifta på sidedøra,slik at den blåser på cpu. de fikk ca 3-5 grader mindre. cpu-vifta skal blåse mot prosessoren den vifta som er bak skal blåse ut av kabinnetet,slik at varmluft fra cpu blir dratt ut. den vifta som er foran skal dra frisk luft inn i kabinetet. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 så håper jeg du bruker goop på prosessoren Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 så håper jeg du bruker goop på prosessoren Det var ikke jeg som satt den sammen, det var absoluttdata som gjorde det, men det fulgte med noe goop med kjøleren, og regner med det ble tatt på, men allikavel så ligger cpuen nå på rundt 65 grader..... viften jeg har drar 45m3 luft......burde jeg hatt en kraftigere? eller er det en annen (volcano11) eller noe som virkelig kjøler viften no kraftig eller vil en kraftigere ifte gjøre susen? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 cpu-vifta skal blåse mot prosessoren HØH? Slike 80mm vifter har bedre efekt hvis du setter dem til og suge luft opp av kjøleribben. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Det er 1 stk vifte i sidedøren, 1 stk foran og 1 stk bak i tillegg til den på cpu. Om jeg snur psuen blir det bare varmere luft som blir sendt på kjøleribben over cpu. Det jeg lurer på er om kankje jeg burde hatt en kraftigere vifte til kjøling av cpu eller om det kan være noe som ikke stemmer her for kjøleren skulle visst være knallbra til denne prosessoren Er det sant? Tuller du? Ikke kom og si at den ene PSU viften bak blåser ut og den andre blåser inn i kabinettet? Det blir vindstille i midten det... Nei, viften som er inni kabinettet trekker luft inn i PSU, den andre blåser den videre på baksiden. Monter PSU slik at innsugsviften peker nedover. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Det er 1 stk vifte i sidedøren, 1 stk foran og 1 stk bak i tillegg til den på cpu. Om jeg snur psuen blir det bare varmere luft som blir sendt på kjøleribben over cpu. Det jeg lurer på er om kankje jeg burde hatt en kraftigere vifte til kjøling av cpu eller om det kan være noe som ikke stemmer her for kjøleren skulle visst være knallbra til denne prosessoren Er det sant? Tuller du? Ikke kom og si at den ene PSU viften bak blåser ut og den andre blåser inn i kabinettet? Det blir vindstille i midten det... Nei, viften som er inni kabinettet trekker luft inn i PSU, den andre blåser den videre på baksiden. Monter PSU slik at innsugsviften peker nedover. Hvis den andre viften suger luft ut hvorfor blir punktet der den peker opp varm utenpå kabinettet??? Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg tror det er litt knapp om plassen inni kabinettet....siden dette er et midi kabinett og jeg har en god del varmeutviklende saker og ting inni ser det ikke ut som om viften som skal blåse luft på cpu kjøleribben får kald luft bare varm luft fra resten av systemet...... Den viften som er i sidedøren blåser luft inn, den foran også inn og den bak tror jeg blåser ut (gjennom en slags tube greie osm fulgte med) Om jeg hadde byttet til et større kabinett og kankje kjøpt en litt kraftigere vifte til min cpu hadde det fungert? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Hvis den andre viften suger luft ut hvorfor blir punktet der den peker opp varm utenpå kabinettet??? Det er nok fordi luften som den suger inn er varm. Når mye varmluft passerer, så blir metallet ogsdå oppvarmet. Med tre kabinettvifter i tillegg til de to viftene i PSU, så burde du har rikelig med luftsirkulasjon i kabinettet ditt, selv om det er lite. Kan du ikke få en karamat som har litt peiling på selvbygging se på kabinettet, for å finne ut om noe er montert feil? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 det letteste du kan gjøre er å ta av døren og se om det hjelper, hjelper det mye er noe veldig feil Lenke til kommentar
picachu Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 HVis du går i tanker om å kjøpe nytt kabinett og muligens ny vifte.. ville det ikke da vært en god ide å satset på vannkjøling isteden ? Finnes jo masse hjelp her på forumet hvis du vil sette sammen selv + at det er mange gode ferdige pakker å få kjøpt uten at det koster skjorta. bla. Waterchill har fått mye skryt. Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg vil annbefale deg å kjøpe en 26db vifte. Den du har på 19db er litt svak for den type ribber. Pinnene på den ribben sitter ganske nær hverandre og krever en vifte som kan blåse litt. Kjenner flere som har dette problemet. Viften på 26db kommer du alikevell ikke til å høre om du har en harddisk på 7200rpm og litt annet snadder. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Ja jeg tror jeg må få tak i en papst vifte som er litt kraftigere.....kan heller bruke den 19 db viften jeg har nå som ekstra kabinettvifte siden jeg har tenkt å kjøpe meg et Chaintech bigtower med masse luft Jeg synest selv at det blir veldig trangt inni midikabinettet uansett hvor mange vifter jeg har.... cpu lager mye varme psu lager mye varme og skjermkort, chipset og ram tillegg som ligger rett over, under og ved siden av blir tilsammen veldig varmt...tror nok et større kabinett vil gjøre susen.....og siden jeg har en kjøleribbe til nesten 600 kr fra swiftech tror jeg jeg beholder den intil videre.....kakje det blir et vannkjøleanlegg senere :wink: Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg er ikke rett person til å gi de tips om hvordan få kjølingen til å funke, me=verdensmester i Bjarnemekk. Har nettop tilbragt tre timer med loddebolt, det-vi-finner-i-roteskuffen og rørleggertape for å få litt luftsirkulasjon i møkkakabinettet. (Suntek TH656 -> don't go there..) Men altså, til saken: Jeg har også slitt med tamperaturavlesning på dette hovedkortet. Det stemmer nok som de sier at når det begynner å pipe er det noe alvorlig gæli. Det som er caset med dette kortet er at det er litt kinkig å lese av riktig temperatursensor. Asusprobe, for eksemple, leser av temperaturen i CPU-sokkelen eller noe slikt. Det ser jo pent ut: 44 grader. MEN... Hvis du bruker siste utgave av Motherboard Monitor kan du få opp en liste over ALLE tilgjeneglige sensorer. Når jeg velger sensoren med det mystiske navnet "W83L785TS-S Diode" viser det seg at CPU ligger på 64 grader. Det er mulig dette er litt for mye, det er minst en sensor til som viser temperatur i samme størrelsesorden, jeg vet ikke om det er et alias eller en egen sensor. Imidlertd er kjøleren min GRISEVARM og det er 0-3 grader forskjell det er snakk om mellom disse to sensorene. Jeg har derfor valgt å måle etter sensoren som gir høyest utslag for å være på den sikkre siden. Siden jeg har Silent Twin på en overklokket xp2500 (10,5x200) og kjører SETI på full pine ligger jeg stadig farlig høyt på temperaturskalaen når romtemperaturen er høy. Løsningen inntill jeg får kjøpt meg ny kjøler/nytt kabinett er et lite program fra Aquarius Soft som heter PC Shutdown. MBM5 kan starte programmer som en del av alarmhandligen. Når CPU når 74 grader sender dermed MBM5 først mail til mobilen min, og deretter eksekveres PC Shutdown, og PC rebooter.. En litt krøkkete løsning kanskje, men det gjør det litt tryggere å leve på kanten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå