Gå til innhold

hvorfor skal ikke den vanlige personen i gata lenger få bruke delphi ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gheee, la nå mannen være...

"Java is high performance. By high performance we mean adequate. By adequate we mean slow." - Mr. Bunny

Denne mannen sier vel alt som trengs om java og hvorfor det suger balle: http://www.jelovic.com/articles/why_java_is_slow.htm

C++ er raskere enn Java på samme måte som en bil uten bremser vil være raskere enn en bil med bremser :-) Dvs. Java har automatisert minnehåndtering som fjerner en god del (men absolutt ikke alle) memory-leaks som vi så ivrig legger inn i programmene våre.

Forøvrig synes jeg at Java og C++ for en stor del har ulike bruksområder, selv om de også deler en del språklige features.

Lenke til kommentar
jeg har IKKE noe i mot å lære meg andre programmeringsspråk.

problemet er at jeg føler at jeg må gå 5-10 år tilbake i tid hvis jeg skal gjøre det.

det er noe jeg slett ikke har løst til ( hvem har egentlig det ? )

hvis du har lest et av svarene mine så vil du legge merke til at jeg etterlyser linker til sider til gratis- eller prøve- utgaver der jeg kan prøve forskjelige programmeringsspråk.

det må vår komplette utgaver med kompilator og det hele slik at man slipper å rote rundt på nettet for å få noe til å fungere

pascal språket er en av de få programmeringsspråkene som har en oversiktlig syntaks i koden

de språken som bruker { og } kan sikker lages oversiktlig men det krever mye mere av meg hvis jeg skal skrive kode

det anser jeg som et ganske stor problem

pascal språket bruker også { } men det er mer anvendelig og oversiktlig.

det hadde hjulpet betraktelig om man kunne sammenligne kildekoden til et tilfeldig program i henholdsvis pascal ( turbo delhi el.l) med fler av de andre programmeringsspråkene. det hadde hjulpet betraktelig.

i fortiden var det slik at pascal hadde data typer som manglet i C/c++ el.l og vise versa . er det slik enda ?

angående at jeg mer at det virker som det bare er tilhengere av fri programvare her er det et inntrykk jeg fikk.

Du vil *ikke* bruke 5-10 år på å lære deg et nytt språk. En stor del av erfaring og kompetanse du har opparbeidet deg på pascalplattformen vil fortsatt være relevant når du går over på en annen plattform.

Hvis du vil prøve java kan du laste ned netbeans.org eller eclipse.org. Du kan finne versjoner hvor java runtime og kompilator er inkludert. Du kan også laste ned JDeveloper fra otn.oracle.com. Når det gjelder eclipse, og også netbeans, vil du antagelig bli litt forvirret over hvilke plugins du skal installere til hviklet formål. Med JDeveloper er det mere slik at alt du trenger er tilgjengelig med en gang.

Lenke til kommentar
f.eks så har jeg en donald duck samling som består av både bøker og blader i permer.

...

hvilket språk/ program er best egnet til det ?

...

Jeg har laget en database over Fantomet-bladene mine i Java, men hva som egner seg til Donald Duck er jeg jaggu ikke sikker på.

Lenke til kommentar
poenget mit er at når java må kjøre via denne "virtuelle maskinen" så er både pascl, C og python for den saks skyld raskere å kjøre ( programmet kjøre på en raskere kode )

jeg mener disse greine som må til for at java programmer kan utføres .

java blir ikke kompilert til rask kode når det utføres men må kjøres via dett tillegget

kan du forklare meg hvorfor 2 programmer der det ene er kompilert til kjørbar kode og det andre må gå et ekstra ledd

er like raskere ? du vil nok også påstå at Java utføres raskere en C programmer

det med grafikken var å poengtere at det går raskere jo mer direkte koden er

nå er det ikke språket ( syntaksen) i seg selv som er problem men hvordan koden utføres når programmet kjøres altså den plattformen det er avhengig av for å kjøres.

jave ar avhengig av en plattform for kjøre : java runtim et eller annet

JVM er an visualisering ( gjerne simulering av hardware og maskin kode) mens virtuelt pc er simulering av al hardware.

det har sammenheng fordi det er så likt hverandre

men hvordan får jeg laste ned freepascal uten passord ?

For å ta det siste først, få begrep om hva visualisering er og hva virtualisering er.

Når det gjelder java blir java kompilert til s.k. bytecode når du kompilerer programmet. Deretter blir bytecode kompilert videre til maskinkode når du kjører programmet i Java Virtual Machine. Dette medfører initielt en liten forsinkelse. Til gjengjeld kan JIT-kompilatoren produsere maskininstruksjoner som utnytter hver enste lille feature i akkurat den prosessoren programmet kjører på. Et program som er kompilert til maskinkode direkte vil måtte begrense seg til det minste felles multiplum av maskinkodeinstruksjoner som er tilgjengelig på de plattformene programmet er ment å kjøre.

Denne egenskapen ved Java er desto mer nyttig jo lengre programmet er ment å eksekvere. Glimrende til server-applikasjoner, f.eks. Små kommandolinjeprogrammer a'la cat, ls, cp osv. som Unix er bygget opp av, er ganske meningsløse å implementere i Java.

Gcc/gcj er et eksempel på en javakompilator som produserer tradisjonelle eksekverbare filer fra java kildekode.

Java har også noe som C/C++ mangler (i utgangspunktet), nemlig søppeltømming. Dette krever maskinressurser, men reduserer muligheten for å introdusere minnelekkasjer i programmet.

Lenke til kommentar
det er selvfølgelig en vane sak. Men hvem har lyst til å gå tilbake flere år for så å begynne på nytt.

det med disse klammene er at de er så like parentesene som ellers brukes i koder

i pascall språket skiller det seg såpass ut fra resten av koden.

det er når man bruker prosedyrer inne hverandre - som kaller seg selv man man trenger en god oversikt.

da fremstår pascal som det språket i forhold til C som det som har den leste koden å lese

hvis jeg sule lære meg C ( en eller annen variant ) så måtte det være Visual C som nok også har slektskap med de andre språken der man dra komponentene over på en form

nå er det vel ikke uten grunn at mange holder seg unna java.

hvis jeg har forstått det rett så har det en del begrensninger i for hold til mange arde programgrinespråk.

hvis man sammenligner java med programprinsspråket basic så har Java den begrensningen at det må kjøres på en slags virtuelt maskin som sinker utførelsen i motsetning til pascal og C som kjøre direkte på operativsystemet og er dermed raskere å utføre

hvis jeg lager meg et program så ønsker jeg at det ikke skal være noen somm er avhengig av en netleser ( internett ) for å fungere

det bør fungere på Windows og gjerne andre operativsystemer også

det var hovedgrunnene til at jeg ikke liker hverken C eller java

python er det ikke et programgrinespråk beregnet direkte for nett applikasjoner ?

når man er inne på de hvor finner jeg noen gratis -eller prøve- versjoner av disse språken med dertil-hørende eksempler og forklaringer

Du har en god del ting å sette deg inn i før du bestemmer deg for hvilket språk du eventuelt skal gå videre med.

Punkt én dreier seg om design av grensesnitt. Dette har *ingenting* med språket å gjøre, det har med oppbygningen av grensesnittbiblioteket å gjøre, og mange ganger benyttes ulike grensesnittbiblioteker på ulike plattformer. Så kommer verktøyet man bruker for å designe grensesnitt oppå der igjen. Noen foretrekker et IDE hvor man designer vha. drag'n'drop, andre foretrekker å kode mer for hånd. Dette har *enda mindre* å gjøre med hvilket språk man programmerer i.

Jeg forstår godt at du foretrekker Pascal fremfor C. De har ulikt bruksområde. Det er vel også jevnt over disse to språkene man reelt sett hadde å velge mellom hvis man skulle drive med applikasjonsutvikling, for en 20-30 år siden.

Videre; hvis du skal sammenligne Basic og Java så må du nok finne deg i å forholde deg til fakta. Basic er IKKE et kompilert språk. Veldig grovt sett kan du sammenligne en basic runtime, f.eks. slik Visual Basic fungerte opptil .NET kom, med en Java virtual machine. I .NET har man innført en virtuell maskin som ligger tettere opp til Java-varianten, men konstruert for å kunne håndtere språk med mer varierende egenskaper enn en JVM.

I likhet med en vanlig eksekverbar fil, blir et javaprogram, eller et .NET-program, kompilert til maskinkode. Forskjellen er at dette skjer runtime. Dette medfører riktig nok noe overhead i den tidlige fasen av eksekveringen, men ikke mye. Den store, store fordelen, er at kompilatoren alltid vet nøyaktig hvilke prosessor og instruksjonssett som er tilgjengelig og kan utnytte dette maksimalt, mens en vanlig/tradisjonell eksekverbar fil typisk vil være begrenset til instruksjonene tilgjengelig på den svakeste prosessoren i den gitte arkitekturen. Det er ikke akkurat optimalt det heller.

Når det gjelder portabilitet - du vil jo gjerne at programmet ditt skal kjøre på både Windows og andre OS - så har du også misforstått alt sammen. Java er pr. i dag det språket som faktisk oppfyller compile-once-run-anywhere best. Det fins nok C-kompilatorer tilgjengelig for flere av de mindre vanlige plattformene, men Java er tilgjengelig på ymse stormaskiner, Windows, Unix (Linux, BSD, OS-X) mv. Når det gjelder portabiliteten til Pascal-kode har jeg vel egentlig ingen formening om hvor landet ligger. Det fantes vel en Delphi-variant for Linux en gang i tiden, men denne er nå nedlagt svjv. Det fins andre Pascal-kompilatorer for Linux, men tviler på at disse er kildekodekompatible med Delphi. Hva med Mac? osv. osv.

Når det gjelder curly-braces skal jeg gi deg rett, for det er og blir en smakssak om man liker dem eller ikke. Dersom du skulle bestemme deg for et krøllebasert språk som f.eks. Java kan jeg forberede deg på at det neste store issuet blir om venstrekrøllen skal stå på slutten av en linje, eller i begynnelsen av neste. Derom strides nemlig de lærde.

endelig var det en som kunne forklare ting slik at de gikk an å forstå det

Lenke til kommentar
Trykker på linken jeg gav deg. Klarer du ikke det vet jeg ikke hvordan jeg kan hjelpe deg ytterligere, unntatt ved å gi samme linken en gang til: ftp://ftp.freepascal.org/pub/fpc/dist/2.4....i386-win32.exe

Og igjen:

ftp://ftp.freepascal.org/pub/fpc/dist/2.4....i386-win32.exe

Kom igjen all sammen, klikk i takt! happy0064.gif

For øvrig var det uvanlig mye faktafeil i denne tråden. Spesielt <de aller fleste> burde gjøre litt bedre research før de tramper i klaveret.

Redigert:

Må bare ta denne, ettersom det ikke bare er faktafeil, men også i en noe drøy tone:

Videre; hvis du skal sammenligne Basic og Java så må du nok finne deg i å forholde deg til fakta. Basic er IKKE et kompilert språk. Veldig grovt sett kan du sammenligne en basic runtime, f.eks. slik Visual Basic fungerte opptil .NET kom, med en Java virtual machine. I .NET har man innført en virtuell maskin som ligger tettere opp til Java-varianten, men konstruert for å kunne håndtere språk med mer varierende egenskaper enn en JVM.
Jeg kan kun med abnorme vanskeligheter forstå at herren quantum skulle være ekskludert fra å forholde seg til de til enhver tid gjeldende fakta. Det finnes mange Basic-kompilatorer som kompilerer til maskinkode på samme måte som C og Pascal. F.eks FreeBASIC, BlitzMax, PureBasic, PowerBASIC og RealBASIC. Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Jeg vil flagge dette som trolling.

Alt det TS rambler om her inne, altså at delphi duger best til å lage buttonsprites fordi alle andre programmeringsspråk bare lager firkantede knapper, er regelrett pisspreik. TS kan lese litt om WPF (som er neste generasjons GUI-programmering fra Microsoft), og finne ut at knapper kan være av alle mulige former.

Videre må jeg påstå at det som skriker troll til meg, er at "begin begin end; end." fremstår som mer leselig enn "{ (...) }" (C-Style).

Troll.

Lenke til kommentar
Trykker på linken jeg gav deg. Klarer du ikke det vet jeg ikke hvordan jeg kan hjelpe deg ytterligere, unntatt ved å gi samme linken en gang til: ftp://ftp.freepascal.org/pub/fpc/dist/2.4....i386-win32.exe

Og igjen:

ftp://ftp.freepascal.org/pub/fpc/dist/2.4....i386-win32.exe

Kom igjen all sammen, klikk i takt! happy0064.gif

For øvrig var det uvanlig mye faktafeil i denne tråden. Spesielt <de aller fleste> burde gjøre litt bedre research før de tramper i klaveret.

for tiden ser det ikke til at den siden er oppe å går . Firefox klarer ikke ålfå den frem .

hvis det er de samme siden som du linket til tidligere. så var det flere valg der jeg kunne laste ned frepascal . problemet er at det krever tilgang med passord og bruker navn. det kom opp da jeg klikke på valgene ( jeg forsøkte flere ).

jeg skal forsøke sener når den siden virker igjen

Lenke til kommentar
Videre må jeg påstå at det som skriker troll til meg, er at "begin begin end; end." fremstår som mer leselig enn "{ (...) }" (C-Style).

Troll.

Jeg flagger dette som trolling. Det må da gå an å respektere at mennesker er forskjellige. Og hvis du ikke respekterer det, er det ikke nødvendig å si det.

Jeg ville da heller aldri kalt folk som liker c-style for ******* uansett om jeg skulle mene det aldri så mye. :p

Lenke til kommentar
Redigert:

Må bare ta denne, ettersom det ikke bare er faktafeil, men også i en noe drøy tone:

Jeg kan kun med abnorme vanskeligheter forstå at herren quantum skulle være ekskludert fra å forholde seg til de til enhver tid gjeldende fakta. Det finnes mange Basic-kompilatorer som kompilerer til maskinkode på samme måte som C og Pascal. F.eks FreeBASIC, BlitzMax, PureBasic, PowerBASIC og RealBASIC.

Basic er «begge deler», det fins varianter som kompileres til ekte maskinkode, noen kjører i en virtuell maskin (f.eks. på .net), noen er/var interpreterte. De to siste versjonene av VB (v. 5 og 6) er f.eks. i stand til å produsere maskinkode, men kan også produsere kode som interpreteres i en vm, som jeg da antar ikke oversetter til maskinkode på den måten en jvm eller .net gjør. Det fins også javakompilatorer som produserer maskinkode med en gang og ikke jit. Så her var nok sammenligningen jeg svarte på ikke helt i tråd med fakta. Siden absolutt alt vedkommende jeg svarte hadde postet tidligere i tråden ikke hang på greip synes jeg det er helt på sin plass å gjøre oppmerksom på at det er noe som heter fakta.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Bare synd jeg kan så lite om pascal :-P Anbefaler deg å kikke på et par andre språk ved siden av, det er ikke bortkastet og du begynner ikke på bar bakke siden du allerede er igang med pascal. Hva med databaser og SQL? Det er noe du ofte kommer borti uansett hvilket programmeringsspråk du bruker.

For å laste ned med ftp logger du (ofte) inn med brukernavn 'anonymous' og '[email protected]' som passord.

Kikka litt på fpc-siden og med Lazarus på toppen ser det ganske bra ut.

Lenke til kommentar

Bare synd jeg kan så lite om pascal :-P Anbefaler deg å kikke på et par andre språk ved siden av, det er ikke bortkastet og du begynner ikke på bar bakke siden du allerede er igang med pascal. Hva med databaser og SQL? Det er noe du ofte kommer borti uansett hvilket programmeringsspråk du bruker.

For å laste ned med ftp logger du (ofte) inn med brukernavn 'anonymous' og '[email protected]' som passord.

Kikka litt på fpc-siden og med Lazarus på toppen ser det ganske bra ut.

før kunne man bruk borland dabatase enegine (BDE) men det forsvant. da er nok SQL eneste reelle alternativet.

BDE virket svært lett å ta i bruk . men det virker som terskelen er lit høyere for SQL .

nå her jeg laste ned noen utgaver av frepascal og andre gratis versjoner som jeg skal sjekke lit ut .

Lasarus har jeg fra før så fremt det ikke er kommet en ny versjon

men aller først skal jeg sette samme en ny pc.

den jeg har i dag er alt for treg.

samtidig er jo Windows xp ute

nå venter jeg på komponentene som dessverre tar en stund siden butikkene enda ikke har fått inn et adapter for å bruke EDE disker på SAta kontroller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...