Gå til innhold

hvorfor skal ikke den vanlige personen i gata lenger få bruke delphi ?

Anbefalte innlegg

Hvis det har blitt dyrt å få tak i Delphi - benytt anledningen til å hoppe over på noe som kan skaffes helt gratis :

- Python

- Java

- C#

- C

- C++

- Ruby

- Perl

.. osv

...og dette er kun et lite utvalg.

Det finnes en hel masse gode, godt dokumentere språk der ute, mange av dem har forlengst gått forbi Pascal/Delphi både når det gjelder lettfattelighet og rent teknologisk sett.

Noen oppklaringer:

Python er ikke kun for bruk til nettapplikasjoner, det er heller ikke Pythons vanligste bruksområde, såvidt jeg vet.

Java er ikke tregt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En stor del av jobben med å være programmerer er å holde seg oppdatert med hva som skjer spør du meg.

Absolutt. Og når man står på sitt og mener at Java er noe kjører i nettleseren, vel da har man litt catching up å gjøre!

C-familie-syntaksen er det nok lurt å venne seg til uansett :)

Lenke til kommentar
da har du misforstått.

C og pascal lager kode som kjøre direkte på oset. man må riktignok ha en kompilator for hvert os.

Nøyaktig hva betyr "kjøre direkte på oset"?

det JAVA er avhengig av et skal for å kunne kjøre ( java virtuel maskin).

fordelen er at den er uavhengig av os , men til gjengjeld går det tregere.

Et vilkårlig ikke-trivielt C-program er avhengig av en kjøreomgivelse eksakt på samme måte som Java. Det til side, utsagnet "til gjengjeld går det tregere" gir ikke mening, siden man ikke kan snakke om relative språkeksekveringshastigheter, men kun om hastighetene til spesifikke implementasjoner og selv da med enorme forbehold.

på vikipedia står det at Java virtuelle maskin kjører på nettleseren.

dermed må java programmet kjøres via nettleseren.

Nei, java-programmer må ikke kjøres via nettleseren.

C - og paskal ( delphi) programmer kjøre direkte på oset , mens Java må innom 2 ledd ( nettleser og virtuelt maskin ) som etter mine øyne forsinker utførelsen ganske mye

Kanskje du kunne titte i en Java-bok?

Lenke til kommentar
jeg har nok ikke vært på de kanalen. men så viste jeg heller ikke hvor jeg skulle lete .

det har også vær et generelt problem at hjelpe teksten ikke hadde tilstrekkelig forklaring på alle kommandoene man bruker.

( min erfaring er fra pscal og lit fra makroer i openofice eller lignede programmer )

de samme var det når jeg kikket på noen av de andre alternativene

Ikke for å være spydig, men hva med å kjøre innleggene dine gjennom en stavekontroll før du poster dem? Enkelte ting du skriver er fryktelig vanskelig å lese, og er preget av at du konsekvent bommer på tastene når du skriver.

Werner

Lenke til kommentar

Gheee, la nå mannen være...

"Java is high performance. By high performance we mean adequate. By adequate we mean slow." - Mr. Bunny

Denne mannen sier vel alt som trengs om java og hvorfor det suger balle: http://www.jelovic.com/articles/why_java_is_slow.htm

Etter å herja med installeren for Adito ( http://lars.werner.no/?page_id=162 ) har jeg konkludert med å aldri touche java igjen...

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme holdning til .NET frameworken. Har aldri favorisert noen.

Når man opplever å dobbeltklikke på app også må man vente på rammeverk får jeg mark. De fleste har prøvd f.eks bankids løsninger og ser hvor lang tid java tar å starte der. Takke seg til rene win32-apps (evnt med MFC) foran større rammeverk.

Sett forøvrig fra et kostnadståsted er jo Java & .NET genialt. Ørten funksjoner ferdig laget, med minimum integrasjon. Det jo desverre det som er drivkraften.

Lenke til kommentar

si at pascal språket er dødt er feil. det er bare det alle som ikke har råd til å bruke unødvendig mye penger skal holdes utenfor .

det tilbys jo til studenter til sterkt redusert priser.

nå kan det nesten høres ut som det kun er tilhengere av fri programvare som har uttalt seg her.

om jave oppleves tregt eller ikke kan jeg ikke uttale meg om men det er helt klart at det går tregere når alle programmene må kjøres gjennom et egen "simulator" ( jeg fant ikke noe bedre ord )

det kan også høres ut som om det er bare tilhenger av java og C som svarer her.

hvor er de andre hen ?

hvis noen av der mener at stavkontrollen er for dårlig så tar jeg gjerne i mot forslag til en eom fungerer beder undere firefox.

Lenke til kommentar

1) Hva har det med saken å gjøre at det virker som det kun er tilhengere av fri programvare som uttaler seg?

2) Hva får deg til å tro at det kun er tilhengere av fri programvare som uttaler seg her?

3) En virtuell maskin er ett bedre ord, da det er det det er, ikke en simulator.

4) Hva slags applikasjoner lager du? Lager du super heavy 3D applikasjoner hvor fart er helt essensielt? Da er ikke java språket for deg, men i 99% av tilfellene vil du ikke merke hastighetsforskjeller.

5) Er ikke så rart at det stort sett er java/C/C++/C# svar du får, da mesteparten av utvikling foregår i java/C#, mens det som trenger fart/trenger low-level kode skrives i C/C++.

Det vi forsøker er å fortelle deg at det finnes masse alternativer, og siden pascal er dyrt og lite brukt vil jeg påstå det er ett utdøende språk. Ja, det er synd, men sånn er verden. Hvis du derimot er helt uvillig til å lære deg andre språk, noe som går tydelig frem fra postene dine, er det fint lite vi kan gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg skrev en ray-tracer i C++ og en i C#.

De ligger urovekkende nær hverandre i ytelse.

edit: i C++ brukte jeg SDL, og i C# brukte jeg System.Drawing (GDI+) og tegnet direkte til minneområdet til et Bitmap.

Men konklusjonen min er at JIT-compileren i det minste gjør en ganske god jobb.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

jeg har IKKE noe i mot å lære meg andre programmeringsspråk.

problemet er at jeg føler at jeg må gå 5-10 år tilbake i tid hvis jeg skal gjøre det.

det er noe jeg slett ikke har løst til ( hvem har egentlig det ? )

hvis du har lest et av svarene mine så vil du legge merke til at jeg etterlyser linker til sider til gratis- eller prøve- utgaver der jeg kan prøve forskjelige programmeringsspråk.

det må vår komplette utgaver med kompilator og det hele slik at man slipper å rote rundt på nettet for å få noe til å fungere

pascal språket er en av de få programmeringsspråkene som har en oversiktlig syntaks i koden

de språken som bruker { og } kan sikker lages oversiktlig men det krever mye mere av meg hvis jeg skal skrive kode

det anser jeg som et ganske stor problem

pascal språket bruker også { } men det er mer anvendelig og oversiktlig.

det hadde hjulpet betraktelig om man kunne sammenligne kildekoden til et tilfeldig program i henholdsvis pascal ( turbo delhi el.l) med fler av de andre programmeringsspråkene. det hadde hjulpet betraktelig.

i fortiden var det slik at pascal hadde data typer som manglet i C/c++ el.l og vise versa . er det slik enda ?

angående at jeg mer at det virker som det bare er tilhengere av fri programvare her er det et inntrykk jeg fikk.

og hva slags programmer jeg lager så vet jeg ikke hva jeg kommer til lage.

jeg har mange ider men vet ikke altid hvordan jeg skal begynne ( eller hvordan jeg skal få det til).

for tiden jobber jeg med at program for å lage "bilder" til knapper som brukes i andre programmer.

poenget her er å unngå de firkantede knappene. knappene skal liksom kunne ha hvilken som helst form og de skal kunne plaser ved siden av hverandre. jeg bruker 4 "bilder" pr knapp som plasseres i et større "bilde".

altså et stor "bilde" pr knapp. De små bildene vises de 4 statusen til kappen (normal, hide, down og klikk)

hvordan jeg skal få til ting får vi ta en annen gang

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Last ned Visual C# Express. Det minner mye om Delphi (ved at det er en IDE og en GUI designer) men bruker C# som språk.

Det er helt gratis å bruke, både til privat og kommersiell bruk.

Du har også Visual Basic som ikke bruker { } men Begin/End istedet. Jeg vil dog fraråde Visual Basic ettersom det ikke er et fantastisk bra språk (jeg drev med det i mange, mange år)

C# er bedre på nær sagt alle måter, og kan noen triks som VB ikke kan.

Lenke til kommentar

C# er uten tvil anvendelig språk, men nå søkte han vel språk som kunne kjøres på flere plattformer også? Hvis du absolutt ikke vil ha { } syntax kan du jo se på python.

EDIT: Det å bytte programmeringsspråk til ett som er godt vedlikeholdt, open source og mye brukt er vel heller 5 år frem enn 5 år tilbake.

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar
for tiden jobber jeg med at program for å lage "bilder" til knapper som brukes i andre programmer.

poenget her er å unngå de firkantede knappene. knappene skal liksom kunne ha hvilken som helst form og de skal kunne plaser ved siden av hverandre. jeg bruker 4 "bilder" pr knapp som plasseres i et større "bilde".

altså et stor "bilde" pr knapp. De små bildene vises de 4 statusen til kappen (normal, hide, down og klikk)

Saa det du jobber med, som kun Pascal/Delphi duger til, er buttonsprites? Bevares...

Jeg er selv tilhenger av fri programvare, men til utvikling i jobbsammenheng benytter jeg hyperkommersielle Visual Studio 2008 for aa kode i C#.

Proever i tillegg aa laere meg Ruby for aa leke litt med Rails og Adhearsion.

Du har enda ikke kommet med noen gode argumenter for aa holde paa Delphi/Pascal, mens vi har mer eller mindre overoest deg med argumenter for aa bytte... Har du noen gode argumenter aa komme med?

@NevroMance

C# er ikke plattformavhengig.

Beklager mangel paa norske skrifttegn, sitter paa en nyinstallert Archlinux install og har ikke funnet ut hvordan jeg endrer tastesett i X ennaa.. ;)

-C-

Lenke til kommentar

man kan si det på en annen måte. man må gå 5 år tilbake for å lære seg mye på nytt.

hvis man så kommer skikkelig i gang kan det hende .

argumentet blir ikke helt riktig da delphi ( til en pris på et 5 sifrert beløp) nok også er velholdt.

jeg vet bare om ett eneste norsk sted der man kan kjøpe disse programmeringsspråkene.

det er alfacode.no

i tillegg til vanlig delphi så har de delphi prism ( som jeg ikke lkke har fått med meg hva er ) og delphi for PHP som koster fra 500 til 1750 kr

Lenke til kommentar

Jeg toer paastaa at hvis du ikke klarer aa tilvenne deg det grunnleggende i et nytt spraak har du for daarlig opplaering. Programmering er en maate aa tenke paa, ikke knyttet til et bestemt syntaks.

Delphi Prism er basert paa Oxygen, som jeg tror jeg leste meg til var et forsoek paa aa objekt-orientere pascal.

-C-

Lenke til kommentar

Du har demonstrert en sterk uvilje mot å lære deg noe nytt, ved å komme med usakligheter og feilaktigheter når vi har prøvd å hjelpe deg. Å diskutere mer med deg blir bare for dumt, da du tydeligvis har bestemt deg for hvor du vil være.

Etter å ha lest innleggene dine i denne tråden, står det klart for meg at det fornuftigste for deg å gjøre, er å fortsette å jobbe i den versjonen av Delphi du har. Win32-kode produsert i Delphi vil nok kjøre i mange år ennå, og siden behovene dine ikke er større enn det som etterhvert har kommet frem, ser jeg ingen grunn til at du skulle behøve å oppgradere.

Werner

Lenke til kommentar

Saa det du jobber med, som kun Pascal/Delphi duger til, er buttonsprites? Bevares...

Jeg er selv tilhenger av fri programvare, men til utvikling i jobbsammenheng benytter jeg hyperkommersielle Visual Studio 2008 for aa kode i C#.

Proever i tillegg aa laere meg Ruby for aa leke litt med Rails og Adhearsion.

Du har enda ikke kommet med noen gode argumenter for aa holde paa Delphi/Pascal, mens vi har mer eller mindre overoest deg med argumenter for aa bytte... Har du noen gode argumenter aa komme med?

@NevroMance

C# er ikke plattformavhengig.

Beklager mangel paa norske skrifttegn, sitter paa en nyinstallert Archlinux install og har ikke funnet ut hvordan jeg endrer tastesett i X ennaa.. ;)

-C-

hvorfor duger det bare til delphi/pascal ?

sikker på at du vet hva delphi er for noe ?

delhi er en plattform der men bruker en visuelt utgave av objektpascal.

argumentet er at det er det programgrinespråket jeg kan.

når jeg ønsker å sammenligne kodene og syntaksen i de forskjelige prog.språken er det selvfølgelig for å oversette programmene slik at jeg behersker flere språk.

det er en måte å lære hvordan man løser det i de forskjelige språkene.

jeg vet ikke hel om du forstod hva jeg egentlig jobbet med.

det virker ikke slik

det er ikke bilder limt på knappene , men bilder som gjør at knappene ser ut som knapper med forskjellig former.

jeg med et program som lager disse bildene ut fra et slags bygge system.

man lager disse bildene mye fortere en å tegne dem på vanlig måte i tillegg så skal de være letere å få dem symmetrisk i forhold til hverandre.

det skal vær let å forstørre eller forminske knappene

rotere og endre på dem

når det gjelder skrive feil så må jeg nok skylde på tastaturer som ikke er helt med hele tiden.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
om jave oppleves tregt eller ikke kan jeg ikke uttale meg om men det er helt klart at det går tregere når alle programmene må kjøres gjennom et egen "simulator" ( jeg fant ikke noe bedre ord )

Nok en gang -- utsagnet "Java oppleves tregt" gir ikke mening. Man kan snakke om hastigheten til spesifikke implementasjoner, men ikke språket i seg selv.

Lenke til kommentar

Nok en gang -- utsagnet "Java oppleves tregt" gir ikke mening. Man kan snakke om hastigheten til spesifikke implementasjoner, men ikke språket i seg selv.

det er gamme nå .

alt som må visualiseres mister litt ytelser i forhold til det som kjøres direkte.

om man merker det eller ikke kan jeg ikke utale meg om , men det er klar mest merkbar på gamle pcer eller når maskinen jobber tungt .

skrekkeksemplet må være der man visualiser operativsystemer.

microsoft hadde noen slik for at man kunne få prøve ut vista og windows 7.

min pc som enda bruker xp taklet det ikke.

man kan mane hva man vil . men å visalasere noe er det nærmeste simulering man kommer uten at man kan kalle det simulering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...