Gå til innhold

hvorfor skal ikke den vanlige personen i gata lenger få bruke delphi ?

Anbefalte innlegg

jeg har brukt delphi og pascal som programmeringsspråk i magge år og er stadig interessert i nye versjoner.

de siste årene har jeg brukt turbo delphi explorer. de er fra 2006 så er der på tide med en nyere utgave.

det finnes til og med neon 2010 utgaver av delphi.

problemet er at det ser ut til at de er beregnet for profesjonelle firmaer eller studenter.

for dem som driver med på hobby basis er prisen svært høye.

hvis man går til hjemmesiden til alfacode så ser det ut som om miste prisen er på over 3500 kr og det er en oppgradering. det er forøvrig ikke en utgave jeg har. nå er det også tvilsomt om turbo delphi kan oppgraderes.

jeg ser at de også finnes en PHP utgave. det høres ut som om det er an utgave som kun er beregnet til å lage intetnettprogrammer.

så har man til slutt rad studio, men der er jeg usikker om det er en komplett delphi utgave eller om det barer er et tillegg.

sist jeg prøvde lazarus så var det ikke helt etter forventingene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg som her brukt pascal fra jeg gikk ut av videregående.

en av grunnene til jeg satse på pascal språket er at det er ca 10 gange letere å holde oversikten i program blokker.

det er dise spesielle klamene i C språket som er problemet

å gå fra pascal til C er som å ga fra bokmål til svensk.

man forstå hovedtrekkene i koden men ikke detaljene som er viktig for å koden skal fungere

Lenke til kommentar

Tja, jeg programmerte Delphi 7 på skolen og det gikk smertefritt. (Da med C++ 6.0 MFC erfarering).

Men etter Embarcadero kjøpte Delphi fra Borland har vel egentlig privatutviklerne blitt ditchet. Latterlige høye priser...

Hvis du fortsatt ikke vil være med på laget får du spørre google om hjelp ;)

Endret av Largie
Lenke til kommentar
jeg har brukt delphi og pascal som programmeringsspråk i magge år og er stadig interessert i nye versjoner.

de siste årene har jeg brukt turbo delphi explorer. de er fra 2006 så er der på tide med en nyere utgave.

det finnes til og med neon 2010 utgaver av delphi.

problemet er at det ser ut til at de er beregnet for profesjonelle firmaer eller studenter.

for dem som driver med på hobby basis er prisen svært høye.

hvis man går til hjemmesiden til alfacode så ser det ut som om miste prisen er på over 3500 kr og det er en oppgradering. det er forøvrig ikke en utgave jeg har. nå er det også tvilsomt om turbo delphi kan oppgraderes.

jeg ser at de også finnes en PHP utgave. det høres ut som om det er an utgave som kun er beregnet til å lage intetnettprogrammer.

så har man til slutt rad studio, men der er jeg usikker om det er en komplett delphi utgave eller om det barer er et tillegg.

sist jeg prøvde lazarus så var det ikke helt etter forventingene

Dine argumenter mot andre språk enn Delphi/Pascal forekommer meg veldig merkelige, og sære. At curly brackets skulle være noe argument mot å bruke C er jo direkte latterlig.

Hva med å prøve å lære deg et nytt språk? Java burde jo være et ypperlig valg, og IDE'ene Eclipse og NetBeans er jo ti ganger bedre enn hva IDE'et til Delphi noen gang har vært.

Werner

Lenke til kommentar

det er selvfølgelig en vane sak. Men hvem har lyst til å gå tilbake flere år for så å begynne på nytt.

det med disse klammene er at de er så like parentesene som ellers brukes i koder

i pascall språket skiller det seg såpass ut fra resten av koden.

det er når man bruker prosedyrer inne hverandre - som kaller seg selv man man trenger en god oversikt.

da fremstår pascal som det språket i forhold til C som det som har den leste koden å lese

hvis jeg sule lære meg C ( en eller annen variant ) så måtte det være Visual C som nok også har slektskap med de andre språken der man dra komponentene over på en form

nå er det vel ikke uten grunn at mange holder seg unna java.

hvis jeg har forstått det rett så har det en del begrensninger i for hold til mange arde programgrinespråk.

hvis man sammenligner java med programprinsspråket basic så har Java den begrensningen at det må kjøres på en slags virtuelt maskin som sinker utførelsen i motsetning til pascal og C som kjøre direkte på operativsystemet og er dermed raskere å utføre

hvis jeg lager meg et program så ønsker jeg at det ikke skal være noen somm er avhengig av en netleser ( internett ) for å fungere

det bør fungere på Windows og gjerne andre operativsystemer også

det var hovedgrunnene til at jeg ikke liker hverken C eller java

python er det ikke et programgrinespråk beregnet direkte for nett applikasjoner ?

når man er inne på de hvor finner jeg noen gratis -eller prøve- versjoner av disse språken med dertil-hørende eksempler og forklaringer

Lenke til kommentar
hvis jeg lager meg et program så ønsker jeg at det ikke skal være noen somm er avhengig av en netleser ( internett ) for å fungere

Den delen her stusset jeg veldig over. hverken C eller java er avhengig av en nettleser. Java er avhengig av en WM, men dette gjør igjen at Java kan kjøres uten videre på ethvert operativsystem. C kompileres også til binærfiler som kjøres direkte i OSet, det er også fullt mulig å skrive cross platform C programmer, selv om det er lettere å lage for spesifike OS. Men er ikke noe problem å skrive C som kan kjøres på alle OS.

Lenke til kommentar

Den delen her stusset jeg veldig over. hverken C eller java er avhengig av en nettleser. Java er avhengig av en WM, men dette gjør igjen at Java kan kjøres uten videre på ethvert operativsystem. C kompileres også til binærfiler som kjøres direkte i OSet, det er også fullt mulig å skrive cross platform C programmer, selv om det er lettere å lage for spesifike OS. Men er ikke noe problem å skrive C som kan kjøres på alle OS.

da har du misforstått.

C og pascal lager kode som kjøre direkte på oset. man må riktignok ha en kompilator for hvert os.

det JAVA er avhengig av et skal for å kunne kjøre ( java virtuel maskin).

fordelen er at den er uavhengig av os , men til gjengjeld går det tregere.

på vikipedia står det at Java virtuelle maskin kjører på nettleseren.

dermed må java programmet kjøres via nettleseren.

C - og paskal ( delphi) programmer kjøre direkte på oset , mens Java må innom 2 ledd ( nettleser og virtuelt maskin ) som etter mine øyne forsinker utførelsen ganske mye

Lenke til kommentar

Riktig at en må ha en kompilator for hvert OS, men det må du vel ha for pascal også?

Det at den virtuelle maskinen kun kjører i nettleseren er feil, kan kjøre java utenom nettleser, greia er bare at den KAN kjøre i nettleseren og en kan dermed skrive java programmer som kjører på nett, men dette er kun en mulighet og en trenger ingen nettleser for å kjøre java programmer. Dermed må java kun innom ett ledd, nemlig den virtuelle maskinen, en taper litt på det, men mindre enn en skulle tro.

Lenke til kommentar

da har du misforstått.

C og pascal lager kode som kjøre direkte på oset. man må riktignok ha en kompilator for hvert os.

det JAVA er avhengig av et skal for å kunne kjøre ( java virtuel maskin).

fordelen er at den er uavhengig av os , men til gjengjeld går det tregere.

på vikipedia står det at Java virtuelle maskin kjører på nettleseren.

dermed må java programmet kjøres via nettleseren.

C - og paskal ( delphi) programmer kjøre direkte på oset , mens Java må innom 2 ledd ( nettleser og virtuelt maskin ) som etter mine øyne forsinker utførelsen ganske mye

Java er ikke noe tregere enn Delphi. Java kode kompilere til maskinkode når programmet kjører. Det er treger oppstartstid, men fordelen er at det bruker maskinutvidelser som SSE og 64-bit (dersom du har 64-bit JRE installert)

.NET fungerer nogenlunde på samme måte, bortsett fra at du ikke trenger en egen .NET versjon for 64-bit programmer (dette følger med grunnpakka)

Det er neppe noe problem å bytte til C-aktige språk for deg, det er ikke så vanskelig, og du trenger å skrive langt mindre kode i C# enn du trenger i delphi av flere årsaker, både fordi pascal har temmelig bloated syntaks, og fordi C# støtter ting som anonymous function, lambda uttrykk og LINQ (Language Integrated Query)

Lenke til kommentar
Tja, jeg tror at Visual Studio med Visual Assist X ( http://www.wholetomato.com/ ) installert hadde gitt et godt inntrykk av Visual C++ (MFC programmering som jeg har bedrevet mest) eller C# som i mine øyne er likt Delphi på mange måter...

når man ser på eksemplet der så virker det som om det er en blanding mellom basic og C ( førsteinntrykket).

det nøstede klammeparantesene forvirrer ganske mye.

delphi hadde noe lignede for noen år siden - kalt turbo vision.

jeg kan få det inntrykket at å programere er så lett at man må gjøre det lit vanskelige slik at man har en utfordring.

det er li synd i grunnen. uansett så ser ikke jeg poenget med det

alle prog.språk har ett eller annet som er likt i forhold til de andre progr. språkene

Lenke til kommentar

Enig elgen, alle språk har noe likt ved seg... Det med nøstede klammer osv er god presentert i Visual Studio IDE'n, men Visual Assist X gjør det enda enklere å utføre f.eks repeterende handlinger osv osv...

Visual Studio er det samme uansett språk man benytter; VB.NET, C#, ASP.NET og C++. Skal til og med vedde på at man kan sette opp en Delphi compiler i den og ha delphi syntax :)

Lenke til kommentar
python er det ikke et programgrinespråk beregnet direkte for nett applikasjoner ?

Nei,kan selvfølgelig brukes til nettapplikasjoner også.

Du følger ikke helt med hva som skjer i programmerings verden skjønner jeg.

Python er i dag kansje det mest komplette programmringspåket som finnes.

Virker på alle platformer man kan også få full til tilgang til .NET sine bibliotek igjennom Ironpython

Jython for java.

Python veldig bra bibilotek bygg inn,og veldig mye kode tilgjengelig se bare på PyPi 8745 pakker eller bibilotek.

Hans Petter Langtangen har en grei gjennomgang av python her Why python

Lenke til kommentar

jeg har nok ikke vært på de kanalen. men så viste jeg heller ikke hvor jeg skulle lete .

det har også vær et generelt problem at hjelpe teksten ikke hadde tilstrekkelig forklaring på alle kommandoene man bruker.

( min erfaring er fra pscal og lit fra makroer i openofice eller lignede programmer )

de samme var det når jeg kikket på noen av de andre alternativene

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å starte noen flamewar eller noe slikt men jeg ønsker bare å si velkommen til 2010... Vet ikke hvilket år det var sist du så opp fra pascal-boka di, men det kan virke som det er en stund siden.

Jeg har aldri programmert pascal så jeg skal ikke si så mye om det, men at kompilator- og ide-utvalget til pascal/delphi er tynt sier vel sitt om utbredelsen for tiden?

Hvis du syns ( ligner for mye på { så benytter du feil font (du programmerer vel ikke med Courier New gjør du? *grøss*)

Hvis du absolutt vil beholde pascal-syntaksen så kan du vel se på Oxygene? Men jeg anbefaler at du tar på deg barten og lærer deg AltGr-7 og AltGr-0 så fort som mulig ;)

Se noen screencasts, prøv noen tutorials, see the world they said...

-C-

Lenke til kommentar

Enig med ChristianW.

En stor del av jobben med å være programmerer er å holde seg oppdatert med hva som skjer spør du meg.

Det er lett å lære seg nye programmeringsspråk, men det er vanskelig å gjøre en god jobb dersom en ikke har fulgt med på hva som skjer i bransjen.

Delphi har vært døende i mange mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...