mbc200 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Venner betaler bensinpenger med mindre det er en tjeneste som går begge veier... even steven og slikt... Det er ok å dekke faktiske utgifter, 200 kroner for en timinutters kjøretur er noe annet. Hvorfor er kjøring av arbeidskolleger og naboer til og fra jobb unntatt fra loven?Er det greit at disse betaler for seg, eller skal disse ha gratis skyss også? Jeg regner med at det er fordi man ønsker minst mulig trafikk på veiene. Siden det er unntatt fra loven står man fritt til gjøre som man vil. Poenget mitt var at det er en av veldig få unntak. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Venner betaler bensinpenger med mindre det er en tjeneste som går begge veier... even steven og slikt... Det er ok å dekke faktiske utgifter, 200 kroner for en timinutters kjøretur er noe annet. Dersom jeg kjører meg og en kompis ned til byen for å pilse (30,- i bensin + bom + parkering + slitasje på bilen)... jeg parkerer bilen (til dagen etterpå da jeg skal ha meg ei øl selv). Er det da greit at han kjøper en øl eller to til meg dersom han tilbyr det for umaken? Han sitter i rullestol, så jeg må få penger av ham og kjøpe til oss begge? Hvorfor er kjøring av arbeidskolleger og naboer til og fra jobb unntatt fra loven?Er det greit at disse betaler for seg, eller skal disse ha gratis skyss også? Jeg regner med at det er fordi man ønsker minst mulig trafikk på veiene. Siden det er unntatt fra loven står man fritt til gjøre som man vil. Poenget mitt var at det er en av veldig få unntak. Jeg tror svaret ligger i lovens intensjon... Dessverre så er ikke svaret så veldig sort/hvitt som at det som står bak paragrafene er det som gjelder...ferdig basta. Lovens intensjon har litt å si for hvordan denne lovteksten er ment å brukes. Nå er jeg ikke nok engasjert i dette til å gå å finne noe lovens intensjon om dette... da det ikke er ett issue hos meg... men jeg er temmelig sikker på at det er lov å betale sine venner/familie bensin/bompenger samt litt for bryet. Dersom du begynner å utvide og sier at dine venners venner og slik kan ringe deg for rask skyss for 300,- innad i kommunen så er du derimot på tynn is. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Grensen på pirattaxi går vel når du tar betalt, for mer enn hva selve turen koster. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Grensen på pirattaxi går vel når du tar betalt, for mer enn hva selve turen koster. Hva definerer da hva selve turen koster? Dersom et mer suspekt taxiselskap tar to tusen kroner betalt pr. kilometer, og du betaler dette, er det fortsatt lov? De kan jo selv bestemme prisen, hvis de ikke defineres som et piratselskap da. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hva som kan defineres hva selve turen koster kan jo diskuteres - man kan jo regne med bensin, bryderi, slitase o.l. Et taxiselskap har jo løyve, og har ta tillatelse til å ta betalt så mye de vil - akkuratt som en privatperson med et evt. løyve Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Om jeg kjører rundt på random folk som spør om å sitte på f.eks når jeg kjører gjennom byen en lørdagskveld, men ikke tar betalt, er det da lovlig`? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 http://lovdata.no/all/hl-20020621-045.html#18 Hehe, se §20(2) (2) Likeins krevst det ikkje løyve for transport av sjuke eller skadde personar med godkjend ambulanse. Greit å få oppklart. Jeg kan ikke finne noe som sier at det er ulovelig Dj_Evelen, men finner ikke noe som sier det er lovlig heller. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Om jeg kjører rundt på random folk som spør om å sitte på f.eks når jeg kjører gjennom byen en lørdagskveld, men ikke tar betalt, er det da lovlig`? Ikke mer ulovlig enn det er å ta med haikere. Men skulle du bli stoppet og kontrollert for piratvirksomhet så vil jeg tro du sliter med å overbevise at du driver bare med veldedighetskjøring Dette at mann er uskyldig til det motsatte er bevist er en myte... Det varierer med alvorlighetsgraden man en kan bli tiltalt for, og med tanke på pirattaxi så tror jeg indikasjoner kan holde fint... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Den som kjører mennesker mot betaling, og den som tilbyr drosje-lignende tjenester offentlig, må ha tillatelse, jfr yrkestransportlova §§ 4 og 9. Det spiller ingen rolle om du tjener på det eller kjører for kostpris. Straffen for brudd på yrkestransportlova er bot, jfr § 41. Straff regnes som forseelse. Dersom du tjener penger på det vil du i tillegg miste førerkortet i minst 6 måneder, jfr tapsforskriften § 2-7 pkt 3. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Den som kjører mennesker mot betaling, og den som tilbyr drosje-lignende tjenester offentlig, må ha tillatelse, jfr yrkestransportlova §§ 4 og 9. Det spiller ingen rolle om du tjener på det eller kjører for kostpris. Straffen for brudd på yrkestransportlova er bot, jfr § 41. Straff regnes som forseelse. Dersom du tjener penger på det vil du i tillegg miste førerkortet i minst 6 måneder, jfr tapsforskriften § 2-7 pkt 3. Så det bare er slikt... loven sort på hvitt... Det finnes ingen føringer for hvordan loven skal håndheves? Hadde vært svært enkelt å forholde seg til dersom det var tilfelle... Endret 24. januar 2010 av Griffin Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Så det bare er slikt... loven sort på hvitt... Det finnes ingen føringer for hvordan loven skal håndheves? Hadde vært svært enkelt å forholde seg til dersom det var tilfelle... Det er svært enkelt å forholde seg til, ja. I lovkommentaren påpekes det at loven ikke er ment å ramme de "enkeltstående tilfeller", men at løyveplikten er ment å ramme den planlagte virksomhet. Planlagt virksomhet vil si at det er lagt planer på forhånd om det, pluss at det er snakk om virksomhet av en viss størrelse. Den som regelmessig kjører kjente hjem fra byen på lørdagskvelden og i tillegg tar seg godt betalt vil nok falle innenfor forbudet. Den som kjører kompiser hjem fra byen en og annen gang vil derimot etter min mening falle utenfor. Vurderingsmomentene for å avgjøre om du er løyvepliktig vil i stor grad være i hvilken grad du må ses på som en konkurrent mot taxibransjen. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Da blir vi enige serru... Dvs. at dersom jeg sier til mine kompiser at jeg velger å avstå fra Kong Alkohol ett års tid for å dedikere meg til kjøring av de i helgene mot fastpris på 200,- (av hvilke som helst grunner), så er det pirattaxi. Da er det en planlagt virksomhet. Også hvis jeg ringer opp kjente jeg vet skal ut i helgen å tilby meg å kjøre disse mot ett vederlag... eller at jeg blir spurt om denne tjenesten, men krever 200,- blank for jobben... kvittering bruke vi itj... Dog, jeg skal like å se at en kan bli tatt på det all den tid en kjører venner. Derimot, dersom en kompis spør om jeg kan kjøre ham til fest og han gir meg 200 kroner for bensin og bryet så faller det ikke inn under noe forbud. Ifølge min etikette med venner, så ber man ikke om penger for å kjøre venner... men venner tilbyr noen kroner for bensin og bryet... og visa versa... og man takker høflig nei, for neste gang er det den andres tur You scratch my back osv.... Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Etter hva jeg har, hørt, når broren min kjører til skole o.l - Tar han 50 spenn pr. hode, pr uke - da han alikevell tar den turen - og det er vanlig praksis der han bor - iom. at alle bor i samme blokka, og det blir fint -40. Ser ikke helt problemet i denne praksisen, da det dekker bensin og slitasje - men bryderi blir det jo ikke, siden han alikevell reiser denne veien. Endret 24. januar 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Etter hva jeg har, hørt, når broren min kjører til skole o.l - Tar han 50 spenn pr. hode, pr uke - da han alikevell tar den turen - og det er vanlig praksis der han bor - iom. at alle bor i samme blokka, og det blir fint -40. Ser ikke helt problemet i denne praksisen, da det dekker bensin og slitasje - men bryderi blir det jo ikke, siden han alikevell reiser denne veien. Vil tro den vil falle innenfor unntaket også... Samkjøring sammen med naboer/kolleger. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Etter hva jeg har, hørt, når broren min kjører til skole o.l - Tar han 50 spenn pr. hode, pr uke - da han alikevell tar den turen - og det er vanlig praksis der han bor - iom. at alle bor i samme blokka, og det blir fint -40. Ser ikke helt problemet i denne praksisen, da det dekker bensin og slitasje - men bryderi blir det jo ikke, siden han alikevell reiser denne veien. Vil tro den vil falle innenfor unntaket også... Samkjøring sammen med naboer/kolleger. § 20. Annan persontransport (1) Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad. (2) Likeins krevst det ikkje løyve for transport av sjuke eller skadde personar med godkjend ambulanse. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 § 20. Annan persontransport (1) Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad. (2) Likeins krevst det ikkje løyve for transport av sjuke eller skadde personar med godkjend ambulanse. Er dette uavhengig av om du tar betalt eller ikkje? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hm, Det er vanlig praksis der, og han må betale de andre når han ikke har bil, så på en måte er det unødvendig å betale hverandre, når man alikevell får igjen pengene senere. men er vel sånn de gjør det Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Lurer på en ting. Hvis 5 stykker bestemmer seg for å dra på tur f.eks. Oslo-Bergen og tilbake. Ut i fra loven, er det ulovlig dersom man deler på utgiftene? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Nei, det er ikke ulovelig, da de drar som en samlet gjeng for det første, de bor nok sammen når de er på turen o.l Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Lurer på en ting. Hvis 5 stykker bestemmer seg for å dra på tur f.eks. Oslo-Bergen og tilbake. Ut i fra loven, er det ulovlig dersom man deler på utgiftene? Lite trolig. Det er i den situasjonen ikke holdepunkter for at man er i konkurranse med taxinæringen. Det kan heller ikke regnes som å ta vederlag for kjøringen når man deler løpende utgifter for reisen, så og si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå