Gå til innhold

Hvordan defineres pirat-taxi og hvor går grensen?


Newt32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ganske tydelig hva det vil si å kjøre taxi - å kjøre hvem som helst for penger. Kjører man venner har det som kalles aktverdig grunn, og hvorvidt man får betalt eller ikke angår ikke saken. Om noen av passasjerene ikke kjenner deg går greit så lenge det går en rød tråd gjennom passasjerenes forhold til hverandre, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Å avgjøre hva som skjer i den enkelte situasjon er en skjønnsmessig vurdering. Politiet har sikkert retningslinjer, men jeg finner ikke noe i loven som definerer pirat-taxi.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Kommer litt an på situasjonen om politiet vil straffe en pirat taxi eller ikke. Om du hjelper til med å få fulle folk ut av sentrum på en lørdagsnatt hvor det er times lang taxi kø så tror jeg ikke politiet klager.

 

om du stjeler kundene til taxi sjåførene så blir det nok slått hardt på.

 

Men om man absolutt vil kjøre pirat-taxi så kan man høre om du får jobb som taxisjåfør de dagene du har fri.

Lenke til kommentar
Kommer litt an på situasjonen om politiet vil straffe en pirat taxi eller ikke. Om du hjelper til med å få fulle folk ut av sentrum på en lørdagsnatt hvor det er times lang taxi kø så tror jeg ikke politiet klager.

 

om du stjeler kundene til taxi sjåførene så blir det nok slått hardt på.

 

Men om man absolutt vil kjøre pirat-taxi så kan man høre om du får jobb som taxisjåfør de dagene du har fri.

så politiet vil ikke gripe inn men de vil nok slå hardt ned på det?

Lenke til kommentar

Er taxi nevnt i loven i det hele tatt? Fordi taxi-sjåførene er jo stort sett helt ukjente personer de også.

 

Når det gjelder definisjon på pirat-taxi, tror jeg khaffner forklarte veldig godt - at sjåføren krever penger for kjøringen. Tror også det i hovedsak handler om at man stjeler potensielle kunder fra taxi-selskapene. Spesiellt når det gjelder store sosiale sammentreff som en fredagskveld på byen, folk som kommer til kommunen med buss eller båt o.l.

Lenke til kommentar

Yrkestransportforskriften:

 

§ 2. Løyve

 

Den som mot vederlag vil drive

a) godstransport med motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, eller

b) persontransport i rute med motorvogn eller fartøy, eller

c) persontransport med motorvogn utenfor rute,

 

må ha løyve fra vedkommende løyvemyndighet.

 

Det samme gjelder den som utfører godstransport mot vederlag med motorvogn som ellers er fritatt fra kravet om løyve i medhold av yrkestransportlova § 16 når transporten kan ses som ledd i næringsvirksomhet, eller den som utfører persontransport mot vederlag på lignende måte som drosje når tilbudet om transport blir rettet til allmennheten på offentlig plass.

 

Har du ikke løyve til dette så er du pirat. Spiller ingen rolle om du kaller det "gave" eller "bensinpenger".

Lenke til kommentar
Yrkestransportforskriften:

 

§ 2. Løyve

 

Den som mot vederlag vil drive

a) godstransport med motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, eller

b) persontransport i rute med motorvogn eller fartøy, eller

c) persontransport med motorvogn utenfor rute,

 

må ha løyve fra vedkommende løyvemyndighet.

 

Det samme gjelder den som utfører godstransport mot vederlag med motorvogn som ellers er fritatt fra kravet om løyve i medhold av yrkestransportlova § 16 når transporten kan ses som ledd i næringsvirksomhet, eller den som utfører persontransport mot vederlag på lignende måte som drosje når tilbudet om transport blir rettet til allmennheten på offentlig plass.

 

Har du ikke løyve til dette så er du pirat. Spiller ingen rolle om du kaller det "gave" eller "bensinpenger".

Dersom du retter tilbudet mot folk generelt som vil hjem og krever vederlag for det så driver du pirattaxi står det der.

Dersom du kjører hjem venner mot bensinpenger og "litt for bryet" så er det ikke pirattaxi...

Lenke til kommentar

Å kalle passasjerene for venner er ikke tilstrekkelig så lenge man tar betaling og transporten er tilfeldig (dvs at vennene ville tatt taxi eller buss hvis du ikke tilfeldigvis var der). Venner vil sannsynligvis ikke vitne mot deg, men det vil ikke si at du ikke er pirat av den grunn.

 

Venner kjører man gratis!

 

Kjøring av arbeidskolleger og naboer til og fra jobben er unntatt fra loven.

Lenke til kommentar

Som sagt, du må være bra sløv om du blir tatt. Prisen kan dere avtale underveis, eller når de setter seg inn, og så får du pengene på veien. Med mindre de er undercover spanere, blir du neppe tatt da. Det handler om å ikke gjøre så mye ut av det. Man stiller ikke opp med en minibuss rett utenfor døra til utestedene når de stenger. Kom 10 minutter senere, da er de desperate :p Møter du noen du ikke vil treffe, sier du bare at en av dem ringte, og du kom med en gang, og at de skal på et nachspiel hos en kamerat. Den uønskede personen vil være opptatt av å få deg til å blåse, og glemmer ofte hvorfor han spurte deg :-)

Lenke til kommentar

Er vel enkelt å greit, skal du kjøre folk uten løyve så burde du kjenne de. Skal du kjøre pirat-taxi så kan du sikkert holde på med det en del uten å bli tatt så lenge du ikke roper ut at du faktisk kjører pirat-taxi ;p

 

Venner kjører man gratis!

Nja, jeg bor akkurat ved grensa til en bomstasjon, kjører ofte folk hjem fra fest osv. i helgene og da blir det svindyrt å kjøre fram å tilbake forbi den. Jeg kjører seff folk selvom de ikke gir meg penger for det men foretrekker om de dekker bomstasjonen + bensin.. Hadde gått med 500-1000 kroner på en helg bare i bensin/bompenger ++ hvis ingen hadde gitt meg noe for det og det blir dyrt i lengda.

Lenke til kommentar
Å kalle passasjerene for venner er ikke tilstrekkelig så lenge man tar betaling og transporten er tilfeldig (dvs at vennene ville tatt taxi eller buss hvis du ikke tilfeldigvis var der). Venner vil sannsynligvis ikke vitne mot deg, men det vil ikke si at du ikke er pirat av den grunn.

 

Venner kjører man gratis!

 

Kjøring av arbeidskolleger og naboer til og fra jobben er unntatt fra loven.

Venner betaler bensinpenger med mindre det er en tjeneste som går begge veier... even steven og slikt...

Blir du stoppet og kontrollert for piratvirksomhet å blir du og vennene (eller "vennene") spurt noen spørsmål for å verifisere at disse er kjente. Viser det seg at passasjerene kjenner deg så er det greit.

 

Hvorfor er kjøring av arbeidskolleger og naboer til og fra jobb unntatt fra loven?

Er det greit at disse betaler for seg, eller skal disse ha gratis skyss også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...