Gå til innhold

Kollektiv. Drittlei av å vaske etter andre.

care1337

Anbefalte innlegg

Heisann.

Allright. Greia er den at jeg deler leilighet med to andre gutter, som er kompiser og kjenner hverandre fra før. Vi er tre gutter på ca 25 år +/- på 120 kvm. Fellesutgifter som strøm/internett/tv deler vi rettferdig på tre.

Saken er den. At det er KUN jeg som vasker og holder orden i leiligheten. Nå i dag kom jeg hjem etter å ha vært borte i to dager. Leiligheten ser faen ikke ut som et hjem lengre. Men en skitten studentkåk.

Slik er det hver gang. Jeg maser, påpeker og nærmest kommanderer de andre til å rydde etter seg. Føler meg som en gammel bitch rett å slett. I håp om at de skal lære. Men neida. Som oftes må jeg ta omvask også. Så det er i grunn lettere for meg å gjøre jobben selv med en gang. Så blir det gjort.

Dette har jeg altså prøvd:

- Har kjefta, påpekt, kommandert og klaget hull i øra på meg selv + de andre.

- Har spilt likegyldig. Vasket, ryddet, støvsugd mens de andre har daffa seg forran sofaen eller pcen. I håp om at de skulle få dårlig samvittighet.

- Truet med å ansette vaskehjelp å sende regninga på de andre.

- Har vært "sympatisk og snill" vaskegutt og bedt de andre pent om å rydde etter seg.

ALTSÅ! Greit... de andre vasker ikke. Men jeg skal f*en ikke begynne å rydde skitne tallerker, tomme ølbokser, skylle melkekartonger med snus i... !! Der går grensen.

Dette gjør jeg:

Ukentlig vasker jeg badet, vasken, dusjen og dassen. Vaske skitne kluter, håndklær til badet og koppehåndkler m.m. Støvsuger stua et par ganger i uka. Går daglig ut med søppel. Vasker gulvet i stua en gang i uka. Daglig orden på kjøkkenet med vask. Setter alltid inn oppvask og starter maskinen. (Nå bruker jeg kjøkkenet mest da.)

Dette gjør de andre, husk... de er to om det:

Tømmer oppvaskmaskinen regelmessig. Han ene tar en-og-annen kjøkkenting å håndvasker av og til. Vi har bodd her i et halvt år snart. Jeg har sett de EN gang med vaskemoppen på badet. Jeg har i tillegg observert han andre med støvsugeren kanskje pr mnd.

Joda, jeg utnytter dette til min egen fordel:

Får de til å handle inn dasspapir, såper og fellessting. Hvis det er noe fellesmat på gang. Så prøver jeg å slutre meg unna å betale. Da bruker jeg vaskinga som argument.

Som om det ikke er nok !!!

Siden jeg er en røver i å lage mat, elsker å lage mat... så lager jeg selvfølgelig ofte middag. Baker ofte kaker/bakverk m.m. Snill som jeg er deler jeg selvfølgelig med de andre.

Og som om DET ikke er nok igjen !!!

90% av alle møblene, 100% av alle hvitevarene, 100% av alt kjøkkenutstyr - eies av meg - og er av skikkelig kvalitet. Bare hvitevarene alene kostet meg 30 lapper.

>

Han ene flytter ut nå i februar. Så da blir det kun meg + han som er mest rotete av de to igjen. Forhåpenligvis blir det litt bedre da.

Men helt seriøst. Jeg er drittlei. Jeg har god grunn til det. Greit at vi har ulike trivselsbehov og at ikke alle ser rot som rot. At noen tåler mer enn andre og lignende. Jeg er ingen støvnazi. Tåler å se et skittent glass og litt rot og lignende. Men dette her får meg regelrett til å mistrives. Jeg ville blitt flau hvis jeg fikk besøk nå.

HVA kan jeg gjøre. For å få det bedre ???

Jeg har prøvd det meste, men.... jeg vil ikke la det gå utover person heller. Slik at jeg blir mislikt som pesten her hjemme. Vi må jo kunne omgås som normale folk. Hmmm....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte personer bryr seg rett og slett ikke om å ha det ryddig, og det er ikke noe du kan gjøre for å endre på det. Bor selv med en romkamerat som ikke har noe motivasjon til å holde det ryddig. Det jeg kan trøste deg med nå er at det går ann å plukke opp etter ett rotehue, men ikke to.

Vi har prøvd å ha rutiner hvor vi skal vaske anhver fredag for eksempel, men det blir til at han vasker en eller to ganger før han "glemmer det". Dessuten, som du også sier, så vil ikke personer som ikke bryr seg om å ha det ryddig vaske særlig godt uansett.

At du bruker ryddingen din som argument for å få litt gratis mat av og til tror jeg egentlig ikke at er en god idé. Kameratene dine vil da gjerne oppfatte deg som en bitch som skal ta opp ryddingen hele tiden, noe de egentlig ikke bryr seg om uansett, og de vil kanskje føle at dere skuls og at de kan fortsette som før.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kjenner meg igjen, selv om det ikke like fult så ille her. Vi har nå fått rutine der vi vasker en gang i uka hver, som regel. Men blir litt unnasluntring nå og da. Ikke meg selvfølgelig. Dem roter, lar skitne tallerkener og glass stå på stuen, eller kjøkkenbenken, og JA, vi har vaskemaskin. Kaseroller ol står gjerne i mange dager før dem blir vasket(store ting vasker vi for hånd) Nå er det en kasseroll som har stått 1 jævla uke, uten og bli vasket. Det er også matrester i vasken som har vært der nesten ei uke. Ikke fan om jeg fjerner matrestene etter andre. Dem vasker ALDRI av kjøkkenbenken, er konstant smuler. Har sett hun ene gjort det et par ganger. Skitne kniver og ostehøvler lar dem ligge på benken.

ARRRG. Jeg savner og bo for meg selv.

Lenke til kommentar

Hybelliv er ofte en delt glede. Jeg har bodd både med venner, ukjente, mange, få, fin kåk, sliten kåk, folk som er flinke til å rydde og (dessverre) mange som ikke er det.

- Det å bo med gode venner kan være kjipt i sånne situasjoner. Vanskelig å kjefte på kompiser, vanskelig for alle parter når det blir dårlig stemning. Lett å se gjennom fingrene for flere og flere småting som til sammen ender opp med å være irriterende.

- Sett dere ned sammen, bli enige om hvordan dere vil ha det. Vil de aller helst at leiligheten skal se ut som en dass? Lag en ordning alle kan være enige i. Alle vasker ett område i uka, med rullering på hvor man vasker for eksempel. Sett opp liste over hva som må gjøres, for eksempel med spesifisering på at det må vaskes bak det skapet som er vanskelig å komme til og at flisene i dusjen må skrubbes.

- Om de ikke er villige til å gjøre noe vasking, bli enige om kompensasjon på andre måter. Økonomisk, eller at de gjør andre ting (klippe gress om sommeren, oppussing, lage mat), rydding, you name it. Bli enige, sånn at du ikke bruker vaskingen som en unnskyldning for ikke å betale her og der, og de bruker det som en bekreftelse på at du synes opplegget er greit.

- Finn passende straffer for de som bryter opplegget, men vær fleksible nok til for eksempel å ta noens vask hvis de reiser bort en uke, og ber om det i god tid. En sixpack for å glemme å vaske eller vasken er gjort for dårlig, kasse pils hvis man har driti seg skikkelig ut. Et antall Veuve Cliquot brut dersom man virkelig, virkelig har forsømt seg og sitt.

- Bli også enige om hvordan daglig rydding skal være. Holder det å vaske kjøkkenbenken en gang i uka, eller må alle vaske av med én gang de er ferdige?

- Dyre møbler og kjøkkenutstyr er kanskje ikke sjakktrekk om de du bor med ikke har ditt syn på kvalitet og viktighet av å ta vare på ting. Det er en del av de jeg har bodd sammen med som jeg ikke ville ha nær (den fantastiske) Lion Sabatier Fuso-kniven min, og andre som klarte å knuse samtlige av kjøkkenglassene mine på et halvt år. Hvis det er noe du er redd for, si ifra og enten be dem om å være litt forsiktige eller holde seg unna. Det er sånn hybelnaboer og kamerater bør kunne respektere, om de respekterer deg.

Akk så glad jeg er for å bo i egen leilighet nå. Kan ha det så ryddig som jeg vil, og hvis jeg ikke gidder å ta oppvasken en dag, vet jeg at det bare er meg selv det går utover.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432
Bare ikke vask... se hva de sier.

Grunnen til at de ikke gidder er at de vet at du gjør det

Nåja, det er ikke sikkert dem legger merke til det engang.

Jeg ville ha tatt et fellesmøte, lagd en vaskeliste. Alle skal vaske i sin uke, og krysse av. Men om den blir holdt er vel heller usannsynlig. Veit ikke jeg, flytt?

Lenke til kommentar
Bare ikke vask... se hva de sier.

Grunnen til at de ikke gidder er at de vet at du gjør det

Nåja, det er ikke sikkert dem legger merke til det engang.

Jeg ville ha tatt et fellesmøte, lagd en vaskeliste. Alle skal vaske i sin uke, og krysse av. Men om den blir holdt er vel heller usannsynlig. Veit ikke jeg, flytt?

Nå står kontrakten i mitt navn. Så det blir litt vanskelig. Er kun et halvt år siden jeg flyttet hit og jeg trives ganske godt. Er egentlig drittlei av å flytte. Nå har jeg til og med fått på plass alle tinga + + +.

Slurvekoppen som blir igjen skal bo her i 1 1/2 år til. Regner med reiser til hjembyen sin to månder i sommer.

Anyway. Har prøvd å invitert til fellesmøte. Men det blir bare tullet vekk og de tar meg rett å slett ikke seriøs. Har også prøvd å lage vaskeliste. Men den ble knapt sett på engang.

Nå får jeg bare håpe det blir bedre når han andre fyren forsvinner om en uke.

Kunne godt hatt vaskehjelp å bare delt regninga. Men nå som han andre forsvinner, så blir det mer å betale på meg + slurvekopp no.1. Så tror ikke han er så gira på.

Har faktisk vurdert å ikke vaske i det hele tatt også.... for en uke eller to. Sett hvor jævli det ble her inne. Jeg har et rimelig stort rom selv... så kunne fint klart meg her. Men det blir litt vel barnslig syns jeg.

Men... nå skal jeg faktisk ut å rydde/vaske kjøkkenet.

Har tre dager i uka der jeg vasker en ting om gangen på. Først bad/dusj, så stue/gang + kjøkken og rom. Så i dag er det kjøkkenet som skal til pers.

Lenke til kommentar

Regner med det er økonomiske forhold som gjør at dere bor i lag, og da kan du jo kanskje finne på noe der. Hva med å få en kompis eller lignende til å ringe når du ikke er hjemme, og presentere seg som eidenomsmegleren du var på et par visninger i forrige uke, som ringer for å fortelle at avtalen gikk i boks, og så videre. En uke eller to i forveien har du tatt en alvorsprat med slurvekoppen, og sagt at det ikke funker for deg å bo slik lenger.

Lenke til kommentar
Gjør som jeg gjor. Vask ditt eget. Alt annet som blir skittent, setter du forran døra deres. Om det stinker, legg det i en pose og legg det framfor døra dems.

Kjørte samme regime på en person i kollektivet her. Sier seg sjøl at når et umodent vesen fra VGS flytter inn med 4 studenter fungerer det bare ikke. H*n tok aldri hint, og da jeg eksplisitt ba h*n om å være så snill å tømme kjøleskapet og søpla og holde det rent (jeg hadde akkurat vasket hele kåken før jeg reiste hjem) siden h*n var siste hjem før jul. Vi kom tilbake til søppelbøtter uten pose, et kjøleskap med mugne matvarer, fleeceteppet mitt lå på badet dandert med en artikkel som hører underlivet til og ting så generelt ikke ut. Men så følte h*n seg etterhvert utstøtt eller noe og flytta, og nå er det halvreint her i allefall.

Sykt hvor mye en person kan generere av møkk. Altså, vanlig "rot" kan hope seg opp fra min side; headset, bøker og personlige eiendeler som sprer seg rundt fellesarealet. Men det soper jeg sammen med jevne mellomrom. Men denne personen har klart å kline alt mulig griseri rundt om; brunkrem på veggene, møkk fra skoa, matrester, undertøy med blod og bremsespor midt på gølvet også videre.

Hos oss er det for det meste meg og en kompis jeg kjente fra før som vasker, og dama hans når hu er innom. De andre to som er igjen gjør ikke så mye av seg, men hu ene vasker i allefall opp etter seg, og han sistemann gjør som regel svært lite. Men til gjengjeld gjør han alt vi ber ham om, så han har blitt uoffisiell dassvasker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...