swahili Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Hei Jeg vurderer å gå til innkjøp av både en vidvinkel og et fastobjektiv til mitt d90. Har fra før kitobjektivet 18-105 og en 55-200. Hvilket objektiv kan dere anbefale? og Hvilket bør jeg prioritere først? Har sett litt på sigma sin 10-20mm, men er litt skeptisk med tanke på kvalitetsjekk fra fabrikk. Øvrig pris er 6000 kr for vidvinkelen pluss minus et par hundrelapper. Jeg skal også ha med en trådutløser for kamera. Finnes det noen med intervallfunskjon slik at jeg kan bruke det til feks timelapse? Håper på raske svar. Takk (: Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Tja.. Det spørs jo veldig på ditt eget bruksområde da. Hvor ofte er du i situasjoner der du savner et bestemt type objektiv? Tar du mye landskap/arkitektur-foto, og av den grunn savner noe videre enn 18mm? Tar du ofte bilder i dårlig lys, og savner større blenderåpning? Det taler i så fall i retning av fastoptikk. Lenke til kommentar
swahili Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg står en del på ski, og er ofte i fjellet. Så savner noe videre enn 18mm. Og jeg har vel egentlig sett meg ut enten nikon sin 50mm 1.4 eller sigma sin, men der står jeg også fast med tanke på fastobjektiv. Angående lite lys i den vide enden er ikke det så farlig da jeg bruker stativ uansett til det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Noen alternativer til Sigma 10-20mm er Tamron 10-24mm og Nikon 10-24mm. Angående fastobjektiv, er det 50mm som passer best for deg? I så fall tror jeg at jeg ville valgt Nikon 50mm f/1,8 på grunn av latterlig lav pris. Forskjellen er ikke større enn 0,66 blendertrinn. Lenke til kommentar
swahili Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Takk for svar, men hvordan er nikon og tamron sin i forhold til sigmaen? Jeg har aldri prøvd noen av de, men jeg vil gjerne ha en med relativt god skarphet for pengene. Og ang 50mm så er jeg enda ikke helt sikker. Kansje 85 1.8 kan være noe? Jeg vil gjerne ha god skarphet her også. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Og ang 50mm så er jeg enda ikke helt sikker. Kansje 85 1.8 kan være noe? Jeg vil gjerne ha god skarphet her også. 85/1.8 er et fantastisk objektiv. På 1.8 er det fantastisk til portrett, fra 2.8 er det det knivskarpt. Det var mitt favorittobjektiv på D40, og satt på mesteparten av tiden. Supplér med et 35/1.8 eller 30/1.4 seinere. Lenke til kommentar
swahili Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Da er nok den også et alternativ. Men angående vidvinkel. Nikon sin er jo dobbel så dyr som sigmaen. Er bildekvaliteten også dobbel så god? Eller vil en glad amatør være fornøyd med sigma sin? Eller andre i sigma sitt prissjiktet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Du kan lese litt mer om de tre på SLR-gear: 1 Tamron 10-24 2 Nikon 10-24 3 Sigma 10-20 f/4-5,6 4 Sigma 10-20 f/3,5 Jeg har bare erfaring med nr 1 og 3. Nr 3 har jeg lånt og brukt litt. Den er helt ok, men ikke fantastisk på noe område. Nr 1 eier jeg og har brukt i et drøyt år nå. Skarpheten skuffer litt, men så lenge man bruker f/5,6-8 så går det bra. Solblenderen er unødvendig diger. Byggekvaliteten er ellers ok til å være plast. Ergonomien er ok. Fokusering skjer omtrent like raskt som på kit-objektiver. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Når du vurderer ultrawide zoom burde du også sjekke den sjeldent omtalte Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X 116 Pro DX . Litt dyrere enn Sigma'n men regnes for skarpere enn de fleste (eller alle) med tilsvarende zoom området + F2.8 hele veien!!! SLRgear tilbakemeldinger. Ken Rockwell review "The Tokina 11-16mm is the sharpest ultrawide I've ever used on a DX Nikon. It's sharper than my Nikkor 12-24mm!Performance doesn't vary with focal length, which is unusual, and also makes it much simpler to describe." Lenke til kommentar
swahili Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Takk for svar. Jeg skal låne med meg en sigma 10-20 fra skolen et par dager så jeg får testet den litt. Jeg vil helst ha det så billig så mulig, men det må være skarpt og godt nok til å kunne printe ut og henge på feks lerret senere. jeg er også på utkikk etter en fjernkontroll. Helst en du kan sette intervaller ved feks timelapse, uten at den koster skjorten. Ser nikon sin egen gjør det, og vet ikke om den støttes av nikon d90 heller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå