TheFighter94 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg har bestemt meg for å prøve å utdanne meg til å bli ernæringsfysiolog, men vet ikke hva linje jeg skal gå på vidergående. Jeg vet at noen går idrettsfaget, men er det noen andre linjer du kan gå? Går det ann og gå allmen for eksempel? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Idrett eller studiespesialiserende. Edit: Så lenge du får studiekompetanse er linjevalg irrelevant for opptak, men idrett vil sikkert gi noen basiskunnskaper som er kjekke å ha når du starter. Du kan dermed også gå hvilken som helst yrkesfaglinje + påbygning. Endret 23. januar 2010 av Herr Tøs Lenke til kommentar
operg Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) For å bli ernæringsfysiolog studerer du enten ernæring ved Universitetet i Oslo eller human ernæring ved Universitetet i Bergen, og søker deg så inn på et dertil egnet masterstudium etter du er ferdig med bachelorgraden. Du bør velge allmenn (studiespesialisering), siden det kreves for opptak til bachelorstudiene at du har tatt fagene Matematikk R1, Fysikk 1 og Kjemi 1 og 2 på videregående. Hvis du går idrettslinjen kan du ta disse fagene som privatist, men dette innebærer en betydelig ekstra innsats og arbeidsmengde. Så med mindre det finnes andre veier til å bli ernæringsfysiolog enn å gå bachelorstudiet + masterstudiet, tror jeg Herr Tøs tar feil når han sier at kun generell studiekompetanse er nødvendig. Endret 23. januar 2010 av operg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Det gjorde jeg jaggumeg. Jeg var temmelig sikker på at ernæringsstudiet ikke krevde realfag, men der tok jeg feil. I stand corrected. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå