Gå til innhold

Hardware til vmware essentials / essentials plus

zealott

Anbefalte innlegg

Hei,

har ca 100k som vi skal bruke på nye servere (inkl. vmware).

VMWare Essentials er jo relativt rimelig (10k), men for å få tatt skikkelig backup's så må man vel ha Plus pakken som har Data Recovery?

Har HP servere i dag, og vil fortsette med de (tower, siden vi ikke har dype skap).

Noen tanker på hva som kan være den beste løsningen? (En stor server, 2 små, SAN?)

Det blir ca 10 virtuelle servere (exchange, sql, web, sharepoint, *nix).

Noen tanker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 100K så hadde jeg for det første kjøpt ett skap som var dypt nok.

Du sier lite om hvor mange brukere dere har. Hvor krevende applikasjoner dere har, er det kun til internt bruk?

Siden jeg ikke har oversikt over hvor mye last som går over serverne deres i dag og eventuelt om denne kommer til å økes. Så er det litt vanskelig å komme med en god tanke om hva du kommer til å trenge av HW.

Nok om det.

Jeg ville minimum gått for 3fysiske servere til å starte med. Men både med tanke på plass og eventuelt fremtidige utvidelser så er det første jeg ville sett på ett stort skap.

Du får greie 42U skap til under 10K (mener komplett har inne Deltaco skap)

Det er iallefall noe å vurdere.

Deretter ville jeg startet med å kjøpe inn og sette opp 3xrackmonterbare servere og muligens en switch. Startet med å sette dette opp.

Ps: Du sier lite om hvordan du ønsker å kjøre VMware. Er det her snakk om bare metal installasjoner eller skal du ha ett fysisk OS i bunn og kjøre VMware på toppen av dette?

Dette er også noe jeg ville tatt med i betraktningen når jeg skulle kjøpt inn servere. Hvis bare metal skal kjøres, så ville jeg sjekket at serveren var støttet av VMware på forhånd.

Lenke til kommentar
VMWare Essentials er jo relativt rimelig (10k), men for å få tatt skikkelig backup's så må man vel ha Plus pakken som har Data Recovery?

Da spørs det hva du mener med "skikkelig backup". Data Recovery gir disk image backup med mulighet for restore av enkeltfiler, men den har ingen direkte støtte for Exchange, SQL og Sharepoint utover VSS. Backupagenter gir bedre funksjonalitet for slike tjenester enn Data Recovery.

Noen tanker på hva som kan være den beste løsningen? (En stor server, 2 små, SAN?)

Når det gjelder SAN så vil sannsynligvis et ethernet-basert SAN være en god nok løsning. Kanskje kan også et virtuelt SAN som StorMagic Virtual Appliance også være bra nok.

Når det gjelder hw-baserte SAN i det rimelige skiktet (betydelig dyrere og bedre ytelse enn en sw-løsning) så har HP (OEM fra dotHill) MSA2000 som gir bra ytelse for pengene. Andre tilsvarende løsninger kan være IBM DS3000 og Dell MD3000i (begge OEM fra LSI).

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar
Med 100K så hadde jeg for det første kjøpt ett skap som var dypt nok.

Du sier lite om hvor mange brukere dere har. Hvor krevende applikasjoner dere har, er det kun til internt bruk?

Siden jeg ikke har oversikt over hvor mye last som går over serverne deres i dag og eventuelt om denne kommer til å økes. Så er det litt vanskelig å komme med en god tanke om hva du kommer til å trenge av HW.

Nok om det.

Jeg ville minimum gått for 3fysiske servere til å starte med. Men både med tanke på plass og eventuelt fremtidige utvidelser så er det første jeg ville sett på ett stort skap.

Du får greie 42U skap til under 10K (mener komplett har inne Deltaco skap)

Det er iallefall noe å vurdere.

Deretter ville jeg startet med å kjøpe inn og sette opp 3xrackmonterbare servere og muligens en switch. Startet med å sette dette opp.

Ps: Du sier lite om hvordan du ønsker å kjøre VMware. Er det her snakk om bare metal installasjoner eller skal du ha ett fysisk OS i bunn og kjøre VMware på toppen av dette?

Dette er også noe jeg ville tatt med i betraktningen når jeg skulle kjøpt inn servere. Hvis bare metal skal kjøres, så ville jeg sjekket at serveren var støttet av VMware på forhånd.

Hei,

Tenkte bare metal ja, de jeg har sett på er støttet (ML350G6 o.l)

Det er i utgangspunktet 3 forskjellige bedrifter (i samme huset) som skal bruke dette, og alle bedriftene har SQL/Exchange/IIS evnt. Sharepoint på hver sin HW.

Totalt sett (alle bedriftene) så er det ca. 20 personer som skal bruke dette.

42U skap er en meget god ide (har ett fra før, men ikke dypt nok).

Lenke til kommentar
Da spørs det hva du mener med "skikkelig backup". Data Recovery gir disk image backup med mulighet for restore av enkeltfiler, men den har ingen direkte støtte for Exchange, SQL og Sharepoint utover VSS. Backupagenter gir bedre funksjonalitet for slike tjenester enn Data Recovery.

Jeg ser den, det var enkeltfilter jeg tenkte på, på ESXi kan man ta disk images men enkeltfilter er viktig å kunne gjenopprette.

Når det gjelder SAN så vil sannsynligvis et ethernet-basert SAN være en god nok løsning. Kanskje kan også et virtuelt SAN som StorMagic Virtual Appliance også være bra nok.

Når det gjelder hw-baserte SAN i det rimelige skiktet (betydelig dyrere og bedre ytelse enn en sw-løsning) så har HP (OEM fra dotHill) MSA2000 som gir bra ytelse for pengene. Andre tilsvarende løsninger kan være IBM DS3000 og Dell MD3000i (begge OEM fra LSI).

Jeg såg faktisk på MSA2000i, og det ser jo forsåvidt bra ut, men forholdsvis dyrt.

Er det lurt å la HW boote direkte fra SAN eller kjøre en lokal disk?

Lenke til kommentar
*snip*

Hei,

Tenkte bare metal ja, de jeg har sett på er støttet (ML350G6 o.l)

Det er i utgangspunktet 3 forskjellige bedrifter (i samme huset) som skal bruke dette, og alle bedriftene har SQL/Exchange/IIS evnt. Sharepoint på hver sin HW.

Totalt sett (alle bedriftene) så er det ca. 20 personer som skal bruke dette.

42U skap er en meget god ide (har ett fra før, men ikke dypt nok).

Vel, jeg ville minimum hatt QUAD Core og 16GB minne pr. server hvis hver server skal kjøre 1xExchange og 1xSQL (erfaringsmesseig så drar disse 2 en del kraft) IIS og Sharepoint, ikke så mye.

Men, jeg ville gått for: 3x http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=449015 14Kx3 = 42K

+skap +-10K 52K +software 3-4 MS 2008srv lisenser pr. server (si ni lisenser hvis du hadde tenkt å kjøre 3xMS instanser pr. server) Bundlet 3x2K +6xstd 4-5Kpr/stk = ca30K

altså ca 52K +6 + ca 30 (er litt usikker på prisen på 2008std servere) Jeg vet jo ikke hvor mange lisenser du skal flytte av exchange og annet.

En skikkelig UPS hadde heller ikke vært å forakte, men hvis det skal begynne å ligne på noe. Så blir det en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=300657

Men, dette er bare det jeg ville valgt, basert på den infoen jeg har fått i fra deg.

2veis støtte på serverne er noe jeg ville hatt slik at jeg har hatt muligheten til å utvide til 2xenon (8xcpu) pr. server på sikt, i tilegg har jeg ikke regnet inn ekstra harddisker og minne i det overslaget jeg har gjort, så jeg er redd for at det kommer til å overgå 100K (desverre) men nå tenkte jeg at det skulle være enkelt å holde på med, enkelt å utvide og enkelt å oppgradere senere. Å ikke kjøpe rackmonterbare servere basert på at dere ikke har ett skap som er dypt nok pr. idag så mener jeg det er en grei investering å kjøpe inn ett skap som er dypt nok og regne dette inn i prisen.

En annen ting er at støtte for over 8GB med ram pr. server er mer eller mindre ett must slik at du har mulighet til å overgå dette senere.

Finregningen får du ta selv. :)

Lenke til kommentar

Virtuelle instansene?

VMware lisensieres pr fysiske cpu og man må også ha vCenter Server for å få HA. HA krever også delt lagring som et san (hw eller sw) tilbyr.

Tror nok også det kan lønne seg å få priser fra en HP-partner med et litt høyere partnernivå enn Komplett og da også kjøpe HP OEM-lisenser for VMware gjennom samme.

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar
En annen ting er at støtte for over 8GB med ram pr. server er mer eller mindre ett must slik at du har mulighet til å overgå dette senere.

Finregningen får du ta selv. :)

Hei,

Vi har jo alle software lisensene som vi trenger, så det er det ingen utgifter.

I tillegg så har vi 2xDL380G5 (litt lite minne, men kan oppgradere de) som vi bruker i dag.

Vi har også skikkelig switcher og online UPS...

Jeg ser at en DL385G6 (570102-421) med 16GB minne og 2xCPU koster ca. 30k, kan være et greit alternativ?

Det som jeg lurer litt på er SAN, ser at f.eks MSA2000i kan være et alternativ, men ser at det har kommet en G2 som ser litt annerledes ut og er *vesentlig* dyrere? Noen tips der?

Lenke til kommentar
Virtuelle instansene?

VMware lisensieres pr fysiske cpu og man må også ha vCenter Server for å få HA. HA krever også delt lagring som et san (hw eller sw) tilbyr.

Tror nok også det kan lønne seg å få priser fra en HP-partner med et litt høyere partnernivå enn Komplett og da også kjøpe HP OEM-lisenser for VMware gjennom samme.

Lars

Jeg snakker her om Microsoft-lisenser.

Hei,

Vi har jo alle software lisensene som vi trenger, så det er det ingen utgifter.

Sjekk Microsoft sin lisensierings policy på virtuelle maskiner for å bekrefte at du har dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hei!

Jeg ville kjøpt VMware Essentials og Veeam Backup v4.1 Du får alt til en rimelig penge og det er noe av den absolutt beste backupen du kan skaffe deg!

Vi bruker dette hos samtlige av våre kunder og sover veldig godt om natten! :)

Heisann, er ikke veeam 500$ per socket? Dvs, hvis man har two fysiske maskiner med to cpu'er hver, så blir det ca. 2000$? :)

Da er det jo samme pris med essentials plus som inkluderer backup?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei!

Jeg ville kjøpt VMware Essentials og Veeam Backup v4.1 Du får alt til en rimelig penge og det er noe av den absolutt beste backupen du kan skaffe deg!

Vi bruker dette hos samtlige av våre kunder og sover veldig godt om natten! :)

Heisann, er ikke veeam 500$ per socket? Dvs, hvis man har two fysiske maskiner med to cpu'er hver, så blir det ca. 2000$? :)

Da er det jo samme pris med essentials plus som inkluderer backup?

Hei!

Ja, du har rett i at prisen er pr. CPU socket. MEN backupløsningen, ytelsen og ikke minst enkeltheten ved Veeam sin løsning er den absolutt beste. Spesielt med tanke på at dere også nå er i en fase der dere vil ha alt til og bare virke, samtidig som det skal være kostnadsbesparende. Les gjerne tester av Veeam sin løsning, da finner du fort ut at dette er den raskest og størst voksende programvaren for backup av ESX(i) servere.

Vi bruker forskjellige løsninger der kunden allerede har en brukbar løsning oppe og går, men overgangen til Veeam er ofte smertefri, plassbesparende, enkel og ikke minst billig i forhold til mange andre.

Spør gjerne om du har andre spørsmål... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...