Gå til innhold

kjøpsloven:. gjelder det i denne situasjonen?


Anbefalte innlegg

jeg kjøpte en samsung hardisk for 1000 2 dager siden på spaceworld... er ikke fornøyd med den, fordi den kan ikke låses.. man kan det, men det ligger ikke i hardisken som et program.. altså ikke som jeg trodde. viktigste her er at jeg vil ha pengene tilbake. har fortsatt esken, kvitering og alt som før.. den var ikke på tilbub eller noe sånt.. har jeg lov å få penge tilbake ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du kan ikke låses? Sa selger at den kunne låses eller stod det på esken/informasjonsblad?

 

Når du som privatperson kjøper en vare i fra en butikk så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke kjøpsloven. Man kan reklamere på et produkt dersom det ikke har de funksjonene du er blitt lovet. I praksis vil du da levere tilbake varen og få en ny vare som har de funksjonene. Om selger ikke kan levere en vare som har de funksjonene så kan du heve kjøpet(få pengene tilbake). Ut over det har du ikke angrerett, men om varen leveres tilbake i samme tilstand som du fikk den og kan selges som ny uten problemer, så hender det at de fleste butikker er greie og gir pengene tilbake.

 

Det vil jeg tro.

Tro er noe vi gjør i kirken :)

Lenke til kommentar
Hva mener du kan ikke låses? Sa selger at den kunne låses eller stod det på esken/informasjonsblad?

 

Når du som privatperson kjøper en vare i fra en butikk så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke kjøpsloven. Man kan reklamere på et produkt dersom det ikke har de funksjonene du er blitt lovet. I praksis vil du da levere tilbake varen og få en ny vare som har de funksjonene. Om selger ikke kan levere en vare som har de funksjonene så kan du heve kjøpet(få pengene tilbake). Ut over det har du ikke angrerett, men om varen leveres tilbake i samme tilstand som du fikk den og kan selges som ny uten problemer, så hender det at de fleste butikker er greie og gir pengene tilbake.

 

Det vil jeg tro.

Tro er noe vi gjør i kirken :)

 

den kan ikke låses. fordi det står ikke noe låsemerke på den., hvordan kan en normal meneske ( som ikke har peiling om data osv) vite at den kan ikke låses...

Lenke til kommentar

Men hva mener du med låses? Og hva er det du har kjøpt? En harddisk du putter i maskinen, en USB disk, en nettverksdisk? Skal du låse den for å forhindre tilgang, forhindre tyveri eller for å hindre skriving?

 

Og hva fortalte selger deg om at den kunne låses før du kjøpte den?

Lenke til kommentar

For det første, hva mener du egentlig med "låses" og "låsemerke".

 

Når man kjøper et produkt, og man ønsker at det produktet har en spesiell egenskap, så er det din plikt som kjøper å undersøke dette før kjøp. Dette kan gjøres ved å sjekke på nettet, eller spørre selgeren. Om du ikke spør om en egenskap som du bare "tror" at en gjenstand har, og den viser seg å ikke ha det, kan ikke selgeren lastes for dette, og du har i utgangspunktet ingen lovfestet rett til å heve kjøpet.

 

En selger kan ikke opplyse deg om alt en gjenstand IKKE kan når du kjøper den, det er ganske innlysende.

 

Men spør i butikken om de er villige til å ta den tilbake. De er ikke pliktige til å gjøre det, men noen ønsker å yte denne servicen for kunden. Det kan være at du må ta til takke med en tilgodelapp, eventuelt en litt mindre sum enn den du opprinnelig betalte (selger må selge gjenstanden rimeligere fordi den er blitt brukt). Men i utgangspunktet har du ikke engang krav på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...