Gå til innhold

kass type fisk bør jeg ha?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kulefisk går særdeles dårlig overens med andre fisker. De ser ganske uskyldige ut, men bak fasaden skjuler det seg en rovfisk uten like. Det normale er vel å ha et eget kar for kulefisker.

 

Du kan vurdere å skaffe deg et par pallettciklider(han og hun), som er forholdsvis lett å få yngel på. 4-5 kuhlii åler. Noen ancistruser. Har hatt alle disse fiskene som nybegynner selv. Så de krever litt mindre stell enn andre kravstore arter med.

Endret av kolvereid
Lenke til kommentar
nå som lampe problemet er løst..... hvilke fisk bør jeg ha?

liker fargerike og litt rare fisker

har tenkt på ca 20-30 neon-tetra og noen reker... hva annet?

 

alle svar mottas med smil=)

Jeg tror det er lurt å gi folk litt info her.

 

Størrelse på akvariet f.eks....

 

Angående kulefisk - les denne: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1802,1836

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
nå som lampe problemet er løst..... hvilke fisk bør jeg ha?

liker fargerike og litt rare fisker

har tenkt på ca 20-30 neon-tetra og noen reker... hva annet?

 

alle svar mottas med smil=)

Jeg tror det er lurt å gi folk litt info her.

 

Størrelse på akvariet f.eks....

 

Angående kulefisk - les denne: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1802,1836

denne tråden er en oppfølger av min andre tråd... der står det at det er 100l... takker for linken:P

Lenke til kommentar

Sånne bonnmaller (de som suger rutene i akvariet rene) synest jeg er kule og rare. Det finnes også noen hai-arter som er algeetere, deriblandt sølvhai (tror jeg, det er lenge siden sist jeg var innpå sånne sting) og en annen type mini-hai med svart kropp og knallrøde finner.

 

Ellers er jo skalare, lutefisk og Nemo morsomme og gode fisker...

Lenke til kommentar
før jeg glemmer.... ph'en er litt høy... hva skal til for å få den rett?

 

Ta med en liten vannprøve til butikken. Gjerne 2, et fra akvariumet og et fra springvannet, da vet du også til senere ph'n på vannet fra springen, som du har oppi karet ved vannbytte.

Om du ikke har helt rene beholdere til prøvene (såpe er FY !), så bruk to nye brød-poser.

 

"Sølvhai" er ganske aktiv og ganske vennlig.

 

Det kan være nyttig å vite at man dele fisker inn i 3 hovdegrupper etter hvor de hovedsaklig oppholder seg og spiser i karet, man kan ofte gå på en smell å kjøpe seg en dritkul fisk som bare gjemmer seg.

 

Noen fisk bør/må leve i grupper/stim/par for å ha det god, og å utvikle farge, som sier hvilken rang de har i gruppen. Så en fisk som går i stim i dyreburikken, kan bli ganske døll når den f.eks. går alene.

 

Ildhale er et greit eksempel på det, "sjefen" er køl sort/orange, mens de andre mer blasse i fargene, og en sebraciclide alene i et kar blir ikke like sprakende i fargen, som 2 eller fler. Er du heldig å får et sebraciclidepar, og det er riktig miljø i karet, blir det yngling.

De yngler lett men blir de VELDIG agressive og bør derfor helst gå alene.

 

Så, hvor de oppholder seg bevegelse/gjemmesteder/mat, agressivitet/rang/farge og kobinasjonen/summen av dette er avgjørende for hvordan fisken vil trives i karet.

 

I dyrebutikken har de ofte gode svar på slikt, og hva som går godt sammen og ikke.

 

 

have fun !

 

 

edit:typo

Endret av flu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...