wingeer Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Hallo! Jeg har et ganske så stort problem med min stasjonære pc. Jeg har hatt store problemer med at den restarter helt uten videre. Her for en stund siden hadde jeg et problem med at den restartet seg + gikk til bluescreen osv. Jeg hadde virkelig trøbbel med dette, før jeg byttet om ram'en. De sto i hver sin slot. Vanskelig å forklare, men hovedkortet er jo slik at det er 2 og 2 gruppert sammen. Ram'en sto i hver sin del av disse to, jeg satt de ved siden av hverandre slik at begge brikkene står i samme gruppering. Jeg har da 2x2048MB Corsair-brikker. Da jeg kjørte Windows XP fikk jeg noengang bluescreen med meldingen LESS_THAN_OR_EQUAL_TO-et eller annet, om jeg husker rett. PC'en kræsjet/kræsjet gjerne da jeg kjørte minnekrevende prosesser, som Photoshop, Opera, Firefox osv. (jeg er av typen som har en god del faner i bruk til enhver tid). Uansett, jeg mistenkte dette kunne være ram'en. Derfor fikk jeg tak i en Ubunti-CD, hvor jeg fikk kjørt en minnetest. Kjørte denne i ca en halvtime uten at den fant noen "errors". Derfor prøvde jeg å oppgradere fra Windows XP Professional til Windows 7 professional. Mistenkte det kunne være et problem med pirat-kopi av windows, så nå kjører jeg en helt lovlig kopi whatsoever. Likevel, jeg installerte Windows 7 i dag, og har allerede fått 2 bluescreens som jeg kan huske. Hver med forskjellig tilbakemelding, ikke at jeg husker direkte hva som sto på disse tilbakemeldingene akkurat nå. Jeg lurer da på, hva er galt med min PC? Er det hovedkortet som ikke er bra? Ram-slotene? Temperatur? Jeg kjører speedfan og alt virker som det er i stabil temperatur rundt 40-50 grader, som jeg ikke anser som unormalt. Virkelig vanskelig problem dette altså, for min del. Tusen takk for all hjelp. Jeg begynner å bli virkelig desperat. Virkelig IKKE kult å ha en PC en ikke kan stole på. Plutselig skrur den seg av under viktig arbeid f.eks. Bare å spørre om mer informasjon, så skal jeg nok få skrevet det ned. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Sett minne brikkende slik de skal være if hk manual(dual). Kjør memtest i misnt en time. Prøv og bemerk deg teksten som kommer i bluescreen (kan veldig ofte tolkes som feil realtert til minne) Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Du kan jo gjøre et forsøk med å forhindre restart: Start > Control panel > System > Advanced > Startup and recovery > Settings. Fjern haken "Automatic restart " ____ HW Monitor kan du bruke til å sjekke temperaturer. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg fikk nå nettopp en tredje bluescreen. IQDRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL er jeg ganske sikker på at det sto. Dog, det kan være noe lignende. Ganske sikker på bokstavene riktignok. Får kjøre en ordentlig memtest i morgen, samt følge hovedkortets manual til oppsett av minnet. Når jeg ser bildet postet av johome, tror jeg det sto ett eller annet om physical memory dump. Men, jeg er ikke 100% sikker på det. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Det er IRQL NOT LESS OR EQUAL det står? http://www.google.com/search?hl=en&as_...amp;safe=images PS: har forandret emnetittel, "Problem med min stasjonære PC" beskriver ikke problemet på noen måte. Retningslinjene: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Nettike...mnefeltet.22.3F Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 PS: har forandret emnetittel, "Problem med min stasjonære PC" beskriver ikke problemet på noen måte. Retningslinjene:http://wiki.diskusjon.no/index.php/Nettike...mnefeltet.22.3F Fair enough, var smått bedugget da tråden ble laget. Kjører en memtest igjen nå. Denne gangen en som varer i en time. Får se om den finner noen alvorlige feil denne gangen. Det at jeg skrur av automatisk restart gjør vel ikke annet enn at pc'en fryser istedenfor å skru seg av? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Hallo. Jeg har Hovedkort: Gigabyte GA-P43-ES3G RAM: Corsair Dominator 2x2GB DDR2 1066MHz om det var interessant. Jeg gikk inn i BIOS for å sjekke litt rundt. Fant ut at RAM Voltage sto på 1.800V, om jeg ikke tar helt feil kan vel rammen min fint kjøre på 2.100V? Får den tilstrekkelig med spenning? Eller er det slik at less is better, i form av stabilitet? Endret 23. januar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Skal være mer stabilt å kjøre på 2.1v på de brikkenede du har. Har foresten hatt de samme minnebrikkende som deg før, med samme problem. Fikk en bluescreen i ny og ne, "IRQL NOT LESS OR EQUAL" var en av dem. Viste seg at det var feil på en av dem etter å ha kjøprt memtest flere ganger, noen ganger dukket det opp feil innen en time, andre ganger kunne jeg kjøre memtest i mange timer uten feil. Vil anbefale deg å kjøre memtest i 2 timer, hvis du ikke får feil bytter du om på brikkende å kjører en gang til. Da brikkende er kjøpt i "two pack" er du evt. nøtt til å reklamere på hele settet. Kfe Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Bump. Jeg satt RAM-en til å kjøre på 2.1V istedenfor 1.8V. Dette så ut til å utgjøre en stor forskjell, ettersom jeg ikke har opplevd noe av det jeg har opplevet tidligere. Derimot har jeg fått et nytt problem. Jeg prøver å skru på PC-en, men jeg får BSOD. Denne gangen er det "Memory_management (...) ***STOP: 0x0000001A (0x0000000000005003, 0xFFFFF781C0000000, 0x0000000000001FE5, 0x00001FF700003FEA)" og "Page fault in nonpage area" (Noe med ntfs.sys). Jeg begynner å bli rimelig frustrert over denne maskinen. Er det harddisken? Minnet? OS? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå