Gjest Slettet+132 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg er deist, fordi det gir mening. At en absolutt skapning, form eller kraft - noe vi ikke har kjennskap til, står bak alt og det hele. "I hold (without appeal to revelation) that when we take a view of the universe, in its parts, general or particular, it is impossible for the human mind not to perceive and feel a conviction of design, consummate skill, and indefinite power in every atom of its composition. The movements of the heavenly bodies, so exactly held in their course by the balance of centrifugal and centripetal forces; the structure of the Earth itself, with its distribution of lands, waters and atmosphere; animal and vegetable bodies, examined in all their minutest particles; insects, mere atoms of life, yet as perfectly organized as man or mammoth; the mineral substances, their generation and uses, it is impossible, I say, for the human mind not to believe, that there is in all this, design, cause and effect, up to an ultimate cause, a Fabricator of all things from matter and motion, their Preserver and Regulator, while permitted to exist in their present forms, and their regeneration into new and other forms. We see, too, evident proofs of the necessity of a superintending power, to maintain the universe in its course and order." Tror du jeg tar feil? Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Du kunne like gjerne ha skrevet "Mitt livssyn er bedre enn ditt, er du enig?". Dette er bare oppfordring til krangel, ikke diskusjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Nei. Jeg vil bare vite hva folk syns om deisme og eventuellt hvorfor jeg tar feil. Å komme med bastante utsagn om at jeg vil krangle er tåpelig. Fordi det vil jeg ikke. Jeg vil diskutere og lære. Men vi kan godt krangle om du vil. Du og jeg. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg tror du tar feil. Dessuten er det lite imponerende å se igjen det samme argumentet som man finner hos kreasjonister/ID-folk; oser av "argument from personal incredulity". Men jeg er mer åpen for dette enn mye annet rart som folk tror på. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Hvem/hva skapte denne skapningen, formen eller kraften? Endret 23. januar 2010 av Venetar Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Nei. Jeg vil bare vite hva folk syns om deisme og eventuellt hvorfor jeg tar feil.Å komme med bastante utsagn om at jeg vil krangle er tåpelig. Fordi det vil jeg ikke. Jeg vil diskutere og lære. Greit det. Men vi kan godt krangle om du vil. Du og jeg. Du glemte meg.. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Middelmådig skaper i såfall, not impressed. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg undrer også ofte på hva som er årsaken til hvorfor alt av natur er så "perfekt" her på jorden. Og kommer som regel bare frem til at det eneste jeg er så godt som sikker på er at dagens religioner bare er vås. At det kan være en slags skaper er jeg egentlig ikke fremmed for, men han må enten være rimelig likegyldig overfor velferden til oss mennesker eller ha jobbet i halvfylla. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Jeg undrer også ofte på hva som er årsaken til hvorfor alt av natur er så "perfekt" her på jorden. Og kommer som regel bare frem til at det eneste jeg er så godt som sikker på er at dagens religioner bare er vås. At det kan være en slags skaper er jeg egentlig ikke fremmed for, men han må enten være rimelig likegyldig overfor velferden til oss mennesker eller ha jobbet i halvfylla. Se i signaturen, og se videoen som heter Stupid Design, please. Hvis den var interessant så er hele greia her: http://video.google.com/videoplay?docid=-102519600994873365# Endret 23. januar 2010 av Venetar Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg er deist Genialt, det er umulig for meg å argumentere saklig imot en slik skaper. Mest fordi bare fantasien setter grenser for det. Men jeg skjønner ikke vitsen med å være det, eller hvorfor det forekommer.. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Se i signaturen, og se videoen som heter Stupid Design, please. Hvis den var interessant så er hele greia her: http://video.google.com/videoplay?docid=-102519600994873365# Hehe, jepp. Jeg er klar over det, og det underbygger min teori om en skaper som handlet i fylla. Men jeg går så klart ut ifra at alt er skjedd ved hjelp av tilfeldigheter, som de fleste andre ikke-religiøse. Jeg er bare ikke fremmed for tanken om en slags skaper som ikke har de samme motivene vi hører om i dagens pop-religioner. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Genialt, det er umulig for meg å argumentere saklig imot en slik skaper. Jo du kan argumentere i mot en slik mening. Fordi hvis man tror planetene, stjernene, atomene krever en skaper. Så krever man vel en skaper av skaperen også? Og hvem skapte skaperen av skaperen av skaperen? Osv. Hvis skaperen av universet ikke krever en skaper, så hvorfor trenger universet en skaper? Det er helt absurd. Fordi skaperen må være ufattelig mye mer avansert en universet, og dermed er mye mer usannsynlig. skaper skaper skaper skaper skaper Endret 23. januar 2010 av Venetar Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Se i signaturen, og se videoen som heter Stupid Design, please. Hvis den var interessant så er hele greia her: http://video.google.com/videoplay?docid=-102519600994873365# Hehe, jepp. Jeg er klar over det, og det underbygger min teori om en skaper som handlet i fylla. Men jeg går så klart ut ifra at alt er skjedd ved hjelp av tilfeldigheter, som de fleste andre ikke-religiøse. Jeg er bare ikke fremmed for tanken om en slags skaper som ikke har de samme motivene vi hører om i dagens pop-religioner. Det er det som er så morsomt med deisme, det kan være hva som helst. Jeg må nok lese litt om deisme.. Må skaperen være overnaturlig? Endret 23. januar 2010 av toro2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Så krever man vel en skaper av skaperen også? Og hvem skapte skaperen av skaperen av skaperen? Osv. Logisk tankegang, ja. Men hva om det eksisterer noe vi ikke vet om her på berget? Universitet og dets innhold er uendelig, inntil videre. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Som jeg sa engang: Selv gud er agnostiker.. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Du mener det kan ikke bare ha "blitt" sånn og derfor må det være en skaper bak..? Det eneste du gjør er å legge på et ekstra ledd i problemstillingen. Hvor kom skaperen(e) fra? Edit: Så krever man vel en skaper av skaperen også? Og hvem skapte skaperen av skaperen av skaperen? Osv. Logisk tankegang, ja. Men hva om det eksisterer noe vi ikke vet om her på berget? Universitet og dets innhold er uendelig, inntil videre. Om det skulle finnes en "gud" har vi i alle fall ikke begrep på hvordan h*n fungerer. Som om sannsynligheten ikke var liten nok fra før er det enda mindre sannsynlig at en av de utallige gudene mennesket har funnet på opp gjennom tidene er riktig. Jeg utelukker ikke at det kan finnes noe men det er mest vekt på andre siden av vekten, så langt. En ting jeg i alle fall er overbevist om er at ingen av religionene jeg har hørt om har rett. Edit: Om den verden skulle være konstruert er det i alle fall gjort en skikkelig dårlig jobb. Mennesket gjør mer skade enn det hjelper. Om alle insektene i verden døde i dette øyeblikk vill ikke verden klart seg mer enn 3 år. Om alla menneskene døde derimot, ville verden blomstre. Endret 23. januar 2010 av 2ball(s) Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Fra Wiki: "Deisme er en filosofi som hevder at det fins en gud som har skapt alt, som er handlende og personlig, men han styrer ikke verden eller åpenbarer seg." ok, sorry, det var mer religion enn jeg trodde.. Her også blir guden tildelt bestemte egenskaper. Mennesket gjør mer skade enn det hjelper. Fri vilje, forsøk nr 1212? Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Mennesket gjør mer skade enn det hjelper. Fri vilje, forsøk nr 1212? Hehe. Ganske idiotisk egentlig. Om skaperen skapte alt som det er, har han gjort en usedvanlig dårlig jobb. Om han skapte livet og lot det gå sin gang har han også gjort en dårlig jobb. Men det spørs veldig hvilke egenskaper man gir denne "guden". Bruker man bibelen som mal kan man like godt forkaste hele ideen. Kan ikke si noe om andre helligbøker, da jeg har megt begrensede kunnskaper om feks. toraen og dens innhold.. Endret 23. januar 2010 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Husam Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Ganske idiotisk egentlig. Om skaperen skapte alt som det er, har han gjort en usedvanlig dårlig jobb. Om han skapte livet og lot det gå sin gang har han også gjort en dårlig jobb. Nåja. Det kommer selvfølgelig an på motivet til denne fyren. Om han finnes gir han jo sannsynligvis fullstendig faen i jorda og menneskeheten, eventuelt digger å se på oss drite oss ut. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Ganske idiotisk egentlig. Om skaperen skapte alt som det er, har han gjort en usedvanlig dårlig jobb. Om han skapte livet og lot det gå sin gang har han også gjort en dårlig jobb. Nåja. Det kommer selvfølgelig an på motivet til denne fyren. Om han finnes gir han jo sannsynligvis fullstendig faen i jorda og menneskeheten, eventuelt digger å se på oss drite oss ut. "Med makt følger ansvar" var det vel noen som sa en gang. Virker som mange ikke helt har tatt poenget hans.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå