Teardrop Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hei, Klarer ikke helt å få tak i hva som er fordelen med kjønnet formering. Er det ikke mindre ressurskrevende for en organisme og bare kopiere seg selv? Slik jeg har forstått det skal det være en fordel at gener blandes men hvorfor? Vet en hvordan og når omtrent kjønnet formering oppsto? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Det vil vel da kanskje kreve for mye energi om en skal splitte/dele/kopiere seg når en er så avanserte som vi er. Ikke at jeg har noe tall på hva det krever for en celle å dele seg, men regner med at det er mye i forhold til størrelsen. Hvis alle var en kopi ville jo også verden vært utrolig kjedelig. Samt at kjønnet formering er både gøy, hyggelig og deilig. Det var noe mer, men nå husker jeg ikke hva Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Disse burde fortelle deg ALT du lurer på om temaet Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Vil tru det har noe med evulusjonen å gjøre. Uten kjønnet formering vil ikke evulusjonen gå like fort da alle som ikke dør før formeringsdyktid alder vil formere seg, mens ved kjønnet formering får bare de beste formere seg ved at make velges ut fra div kvaliteter. Endret 24. januar 2010 av flesvik Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hei,Klarer ikke helt å få tak i hva som er fordelen med kjønnet formering. Er det ikke mindre ressurskrevende for en organisme og bare kopiere seg selv? Slik jeg har forstått det skal det være en fordel at gener blandes men hvorfor? Vet en hvordan og når omtrent kjønnet formering oppsto? Det er helt riktig at en todeling er mindre energikrevende. Faktisk er organismer som formerer seg slik favorisert over organismer som formerer segg kjønnet, hvis miljøet holder seg stabilt. Men men en gang de skjer en variasjon i miljøet har ikke disse noe genetisk variasjon som gjør at de kan tilpasse seg det nye miljøet. De er helt like. Kjønnet variasjon gir genetisk variasjon som gjør organismer rustet til å tilpasse seg endret miljø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå