Stjernestøv Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Blir mer og mer forvirret nå.... Har hele livet hørt at det var sunt å få litt sol på kroppen dersom man er forsiktig og unngår å bli solbrent (de mildeste gradene inkludert). Men, det stemmer vist ikke lengre skal man tro siste trender fra hollywood. Legene i tv-serien The Doctors ( Legene på TV4 ) sier blant annet at man alltid skal bruke solkrem med høy solfaktor selv om man kun skal en liten tur utenomhus. Å ta sol i solarium er som å banne i kirken. Selv en tur i solarium pr uke øker kreftfaren med over 50%!!!! Har en solseng stående som jeg bruker av og til. 15 min i slengen og aldri slik at jeg blir rød i huden. På det meste tar jeg 3x15 min i uken. Jeg tar sol for å få litt varmere hudfarve og føle meg litt piggere. ( lyset virker helsebringende føler jeg ) Er The Doctors (programmet) inne på noe eller er det kun svada for å selge sine egne solkremer og andre tjenester? Hva mener dere er fornuftig bruk av solarium eller soling ute? Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 lurer jeg på og.. Sats påstår at det er like farlig som røyking.. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 50 % større sjanse for å få kreft høres mye ut, men det er det ikke. Jeg bare slenger ut et tall, men om jeg sier det er 2% sjanse for å få hudkreft og du begynner å sole deg og sjansen da øker med 50%, så er du oppe i 3% sjanse for hudkreft.Ikke mye forskjell med andre ord. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Moderat soling med bruk av moderat strek solkrem er helt ok i norge, er du i syden eller i california er det jo noe anderledes, Sol seng er en unødvendig sak, og har mer med utseende å gjøre enn å være frisk. Når det er sagt er hudkreft høyst mulig å behandle(selv om man hører skrekk historier) Og den farligste hudkrefen får man heller ikke av soling. Sol er sundt mest fordi det gjør at kroppen produserer Vitamin D, noe vi trenger, før var det snakk om at solsenger var bra fordi man fikk Vitamin D på vinteren, men kunstig sol er nå mest som sagt en mote ting.. Jeg så noen sammenligne å ta kunsting sol med å røyke noe som er en latterlig sammenligneing, sol gir deg Vitamin D, røyk gir deg ingen ting, hudkreft kan behandeles og kureres, det kan ikke lunge kreft(det er fremdeles mer eller mindre en dødsdom) og røyking øker faktisk sjangsen på hudkreft. Så mitt råd er dropp solseng, og røyken(viss du røyker), og gå på en stand på sommeren, smør på deg litt solkrem og kos deg i solen og vannet noen timer. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Vitamin D kan man få tak i på andre måter enn ved sol, så det er egentlig et dårlig argument. Lenke til kommentar
Gjest Ole Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg er meget bleik i huden. Ikke sånn bleik som 14år gammle jenter mener er bleik, jeg er ordentlig bleik. Så jeg soler meg litt iblandt. Da får jeg hvertfall litt farge. Dette er nok kansje ikke godt i forhold til kreft faren, men vis jeg ikke hadde solt meg så hadde min selvtillit vert likk null. Da hadde jeg istedenfor hatt selvmordstanker, lei av livet, hatet jobben min, aldrig vert glad, blitt deprimert og ikke fått dame osv..... Dette er bare meg da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå